הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, נובמבר 30, 2014

הכזונה יעשה את מקום מקדשנו ! וישלח תשס"ז


פרשת וישלח תשס”ז גיליון מס' 43
מאת שמואל בן חמו

לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס: 02-6246461
לגירסת הדפסה לחץ כאןהכזונה יעשה את מקום מקדשנו !איך לשחרר את "השבויים" שבשדרות ואת החיילים החטופים ?
האם שמעון ולוי עשו את המעשה הנכון בהריגת אנשי שכם ?
יעקב אבינו שולח מלאכים לעשו ומתגרה בו. חז"ל אינם רואים בעין יפה את ההתנהגות של יעקב.
למה הוא היה צריך לעורר את הכלב שיושן ולגעת באוזניו ? "ר"ה פתח מחזיק באזני כלב עובר מתעבר על ריב לא לו .......כך אמר לו הקב"ה לדרכו היה מהלך ואתה משלח אצלו ואומר לו כה אמר עבדך יעקב" (מדרש רבה עה,ג).
יעקב מנסה למצוא חן בעיני עשו לכן הוא שולח לו מתנות רבות. יעקב אבינו משפיל את עצמו עוד יותר כאשר הוא קורא- לאחיו "אדוני" ומכנה את עצמו "עבד", כמו שכתוב:"כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעקב" (בראשית לב,ד).
יעקב אבינו חוטא כאשר הוא מתחנף לעשו הרשע. מובא במסכת סוטה, שכל המתחנף לחבירו בסופו של דבר נופל בידו, ונהיה עבד שלו.
"ואמר רבי אלעזר כל המחניף לחבירו סוף נופל בידו ואם אינו נופל בידו נופל ביד בניו ואם אינו נופל ביד בניו נופל ביד בן בנו" (סוטה מא/ב).
ה"כלי יקר" מפרש את הפחד של יעקב לקראת המפגש עם עשו, בכך שהוא הרגיש שהוא חטא כאשר הוא החניף לרשע. (כלי יקר בראשית לב,ח)
הרמב"ן מפרש שהחנופה של יעקב כלפי עשו רומזת לעתיד, כאשר עם ישראל ייפול בידי הרומאים (אדום) בזמן חורבן בית המקדש השני. הנפילה תתחיל לאחר חתימת הסכם שלום בין מלכי יהודה ובין הרומאים. "ועל דעתי גם זה ירמוז כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום, כי מלכי בית שני באו בברית עם הרומיים (ספר החשמונאים א ח) ומהם שבאו ברומה (כך כותב רבינו בויקרא כו טז), והיא היתה סבת נפילתם בידם".(רמב"ן בראשית לב,ד).
לצערנו זה נכון גם היום כאשר ממשלת ישראל מנסה בכל מחיר למצוא חן בעיני אומות העולם ולחתום על הסכמי שלום עם הגויים.
לעומת זאת, אנחנו רואים תגובה שונה של שמעון ולוי כלפי אנשי שכם, בעקבות החטיפה והאונס של דינה. שמעון ולוי אינם חוששים מתגובה מהמדינות השכנות, בניגוד ליעקב שכעס עליהם והוכיח אותם. ישנו מדרש המשבח את הריגת אנשי שכם, כמו שמובא במדרש רבה: "אמר רבי יהודה בר סימון עכורה היתה החבית וצללנו אותה ויאמרו הכזונה יעשה את אחותנו" (בראשית רבה פ,יב). אברהם אבינו, גם הוא גילה אומץ רב כאשר הוא פתח במלחמה נגד ארבעת המלכים כדי לשחרר את לוט מהשבי. הוא הבין שחטיפת לוט איננה מעשה טרור מקומי, אלא קריאת תיגר כלפי הקב"ה. במצב כזה חייבים למסור את נפשנו כדי למנוע חילול השם בעולם. זה בדיוק מה שעשו אברהם אבינו ובני יעקב-שמעון ולוי כדי למנוע חילול השם, כאשר הם היו מוכנים למסור את נפשם למען הקב"ה.
הלוואי שנלמד מאבותינו איך לשחרר את "השבויים" שבשדרות ואת החיילים החטופים.
הגאולה האחרונה לא תבוא מתוך חנופה לגויים או בדרך נסתרת כלשהי אלא ההיפך, בצורה גלויה ומתוך עוצמה.
ליעקב אבינו נוסף שם חדש: ישראל. שני השמות רומזים לשתי הגאולות; יעקב כנגד גאולת מצרים וישראל כנגד הגאולה האחרונה.
גאולת מצרים התרחשה בחיפזון ובצורה של מנוסה ורמייה- כי הם ביקשו ללכת לזבוח לה'. שורש השם יעקב: עקבה.
הגאולה אחרונה תהיה גלויה וישרה, בדומה לשם ישראל שבא מלשון ישר: ישר אל. כך מפרש ה"כלי יקר" (בראשית לה,י) את משמעות שני השמות של יעקב אבינו.

על מנת לקרב את הגאולה עלינו ללמוד מאבותינו לא להתחנף לאומות העולם כדי לא ליפול בידם ח"ו. אין מקום למשא ומתן למסירת חלקים מארץ ישראל, או לשחרור שבויים. עלינו לשחרר את הר הבית משליטה מוסלמית ולהחזיר את הריבונות היהודית על מקום המקדש- שנקנה על ידי דוד המלך כמו שכתוב במדרש רבה: "א"ר יודן בר סימון זה אחד משלשה מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את ישראל לומר גזולים הן בידכם ואלו הן מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו של יוסף"(בראשית רבה עט,ז).
עלינו לפעול ולא להפקיר את הר הבית לידי הגויים: הכזונה יעשה את מקום מקדשנו !

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אנחנו לא אברהם ולא יעקב אל תבלבל את השכל אתה צודק אבל אל תיתן דוגמאות כאלה

שמואל בן חמו אמר/ה...

אנחנו צריכים ללכת בדרכי האבות ולפעול כמותם. זה הסיבה שכל קורות חייהם מובאים בספר בראשית.

sharethis