הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, ינואר 19, 2015

מה דינם של סרבני הגאולה?

פרשת בא תשס”ז גיליון מס' 50
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
לחץ כאן להדפסה
?מה דינם של סרבני הגאולה
מיהו "סרבן גאולה" ומה קרה לו במצרים ?
קורבן פסח: פרובוקציה או מעשה חינוכי ?
בפרשת בא הקב"ה משלים את עשר המכות וממוטט את מצרים באופן סופי.
למה עשר המכות לא נאמרו ברצף בפרשה אחת ?
שבע מכות מופיעות בפרשת וארא ושלוש בפרשת בא. נראה לומר ששלוש המכות האחרונות מכוונות אל בני ישראל במטרה לחנך אותם. במכת ארבה הקב"ה מחסל את כל התוצרת החקלאית של מצרים. למעשה הקב"ה מביא רעב על מצרים במטרה לזרז את בני ישראל לצאת משם. במכה זו הקב"ה מזהיר את "סרבני הגאולה"-שאינם רוצים לצאת ממצרים שאין להם אינטרס להישאר שם, הרי כלכלת מצרים קרסה. אני מניח ש"סרבני הגאולה" הביאו פסוקים ואסמכתאות נגד היציאה ממצרים ונגד משה רבנו. אולי הם טענו שלא היגיע זמן הקץ, כמו שהובטח לאברהם אבינו בברית בין הבתרים: "גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנה" (בראשית טו,יג).
נשמע מוכר, לא ?
אלה שאינם רוצים להיגאל אחר מכת ארבה, ניתן לכנות אותם "מקרים אבודים" ולא יהיה מנוס מאשר להיפטר מהם. זה מה שעושה הקב"ה במכת חושך כאשר הוא הורג אותם בסתר. כך נאמר במדרש רבה: "עליהם מה עשה הקב"ה הביא חושך על המצריים ג' ימים והרג בהן כל רשעי ישראל .......הנשארים שעשו תשובה נתקבלו (שם) קומי לך רעיתי יפתי ולכי לך שהרי הגיע קץ הגאולה" (שמות רבה טו,יב).
לפי רש"י נהרגו 80% מבני ישראל במכת חושך: " ד"א חמושים מחומשים אחד מחמשה יצאו וד' חלקים מתו בשלשת ימי אפילה" (שמות יג,יח).
מכת בכורות ממלאת תפקיד חיובי כאשר בזכותה הקב"ה מקדש את הבכורות לעבודת המקדש, כמו שנאמר: " וַיַּהֲרֹג יְדֹוָד כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַידֹוָד כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה " (שמות יג,טו).
ראינו ששלוש המכות האחרונות נועדו להחזיר בתשובה את "סרבני הגאולה" או לחילופין להמית אותם; ולבסוף במכת בכורות' ה' מקדש את הבכורות שקיימו את דבריו.
המצווה המעשית הראשונה שהקב"ה מצווה את בני ישראל במצרים,היא קורבן פסח. השה הינו העבודה זרה של מצרים והאליל שלהם. הקב"ה מבקש מבני ישראל אומץ בלתי רגיל כדי לקיים את מצוות קורבן פסח. מדובר בפרובוקציה ממדרגה ראשונה כביכול, כאשר כל פרטי המצווה צריכים להתקיים בצורה פומבית וגלויה. בני ישראל קנו את השה ב-י' בניסן ושמרו אותו במשך ארבעה ימים לעיני מצרים, ללא פחד. הם שחטו אותו בין הערביים לאור יום ואכלו אותו צלוי. ישנו איסור מוחלט לאכול את הקורבן פסח מבושל. אפשר לדמיין, ריח של מאות אלפי מנגלים עם כבשים צלויים שהתפזר באוויר מצרים. נראה לומר שה' ציווה אותנו לצלות את הקורבן כדי שהמצווה תהיה גלויה לעיני המצרים. למה ה' דרש מבני ישראל לשרוף את אלילי מצרים בפומבי?
נראה לומר שכדי לזכות בגאולה, על בני ישראל להשתחרר משעבוד לגויים ושריפת העבודה זרה שלהם.
לכן הקב"ה דרש מבני ישראל לרמוס את ערכי מצרים. ניתן להמשיל את מעשה בני ישראל במצרים לשריפת ערימות דולרים מול הבית הלבן, לעיני כל העולם.
יש קשר בין גאולת מצרים לגאולה העתידית, כמו שכתוב בתלמוד: "רבי יהושע אומר בניסן נגאלו בניסן עתידין ליגאל" (ראש השנה יא ע/ב).
מגאולת מצרים ניתן ללמוד, מהם התנאים המכשירים את הגאולה:
1- לגלות רצון להיגאל ולא להתנגד לתהליך הגאולה.
2- להתנתק מהגויים ולרמוס את אליליהם בגלוי.
היום "סרבני הגאולה" מחזיקים בשלטון, עלינו להרחיק אותם מהנהגת עם ישראל. מתוך כך נוכל להמשיך את תהליך הגאולה שנקטע משנת תשכ"ז- זמן שחרור הר הבית.
מספיק לשאול את עצמנו, מה יגידו הגויים ?
אלא עלינו לשאול, איך נעיז לקבל את פניו של אליהו הנביא כאשר אנחנו מעכבים את בואו?

אין תגובות:

sharethis