הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, פברואר 14, 2015

התחילו לבנות את בית המקדש...


פרשת תרומה תשס”ז גיליון מס' 54
מאת שמואל בן חמו
מאמר של שנת תשס"ולמה לבנות מקדש באמצע המדבר?

לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
לחץ כאן להדפסת המאמר
התחילו לבנות את בית המקדש...

האם בניין בית המקדש השלישי כבר החל ?
מי מתחיל לבנות את בית המקדש: עם ישראל או מנהיג העם?

אנחנו מתחילים לקרוא רצף של פרשיות העוסקות בבניית המשכן וכליו. בפרשיות תרומה ותצוה הקב"ה מוסר למשה רבנו את כל פרטי בניית המשכן וכליו. לאחר מכן בפרשיות ויקהל ופקודי משה רבנו מצווה את בני ישראל לעשות את המלאכה בפועל.
למה התורה חוזרת פעמיים על אותם הפרטים, ללא שינויים מהותיים ?
בעזרת דברי ה"שפת אמת" ננסה לתרץ את הקושיא הזאת. בעל ה"שפת אמת" מקשה על המדרש (מדרש רבה במדבר טו,ד) האומר שמשה רבנו התקשה בעשיית המנורה,וכתוצאה מזה הקב"ה הורה למשה לזרוק כיכר זהב לאש ומזה תצא המנורה מוכנה ומושלמת. הקב"ה הראה למשה רבנו את תבנית המשכן כמו שנאמר "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן...." (שמות כה,ט). למה הקב"ה הראה למשה רבנו את תבנית המנורה כאשר הוא ידע שהוא לא יצליח לעשות אותה? איך אפשר לומר שהמנורה נעשתה מעצמה, הרי מצוות בניית המנורה מוטלת על בני ישראל ?
מצוות עשיית המשכן וכליו מחייבת את בני ישראל כאשר למנהיג של ישראל יש תפקיד מיוחד. כאשר משה רבנו רואה את תבנית המנורה הוא מגלה רצון בלב ובנפש לעשות אותה לכן הקב"ה מסייע בידו. בפועל משה רבנו לא הצליח לעשות את המנורה, אבל בזכות הראייה והשגת המימד הרוחני של המנורה היא נעשתה מעצמה. ההתבוננות מצד משה רבנו במנורה, נחשבת כהתחלת עשייתה (שפת אמת תרומה שנת תרל"א ותרל"ז).
ניתן להכליל את דברי ה"שפת אמת" על בניית המשכן בכללותו. הרצון לבנות בית לה' צריך לבוא מראשי עם ישראל, ולאחר מכן העם עושה את המלאכה בפועל. ניתן לדייק מהפסוק " ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו " (שמות כה,ט).
אותך- לשון יחיד כי משה רבנו- כמנהיג בני ישראל רואה את תבנית המשכן.
וכן תעשו-נאמר בלשון רבים כי העשייה מוטלת על כל העם.
דוד המלך מאוד רצה לבנות בית של קבע להקב"ה אבל העם לא היה שותף לרצון העז שלו. בעקבות אדישות העם, הם נענשו, ואלפים נפלו במגפה. (ראה פירוש הרד"ק שמואל ב' כד,כה).
המציאות האידיאלית הינה כאשר ראשי העם רוצים לבנות את בית המקדש והעם שומע להם ועושה את המלאכה בפועל.
נראה לומר שמשה רבנו מקבל ראשון את כל פרטי בניית המשכן לאורך שתי פרשיות- תרומה ותצוה על מנת לגלות רצון לקיים את דברי ה'. לאחר מכן עם ישראל מצווה לבנות את המשכן, בפרשיות ויקהל ופקודי.
הכפילות בפרשיות המשכן רומזת על סדר בניית המשכן. ראשית, מנהיג עם ישראל מגלה רצון אמיתי לבנות את המשכן. שנית, העם הולך בעקבות המנהיג ותורם ביד רחבה ובשמחה לבניית המקדש.
היום לדאבוננו אנחנו רחוקים מהמציאות האידיאלית. לפי דברי ה"אור החיים" ראשי עם ישראל אחראים בראש ובראשונה לבנות את בית המקדש כאשר זו השאלה הראשונה שהם נשאלים בבית דין של מעלה: מה עשית כדי לבנות בית לה'?
"....ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל, ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב:" (אור החיים ויקרא כה,כה).
במידה והמנהיגים לא ממלאים את מחויבותם כלפי בית המקדש, עלינו לעשות זאת ולעורר את ליבנו כדי לקדם את בניית בית המקדש השלישי. אנחנו נשאב את הכוח לבניית בית המקדש מההתלהבות האדירה של עם ישראל בזמן בניית המשכן, בזכות הנדבות הרבות שה נתנו לה'.
בשבועות האחרונים בניין בית המקדש השלישי נמצא בראש הכותרות עקב בניית שער הכניסה מצד מערב, להר הבית. הקב"ה מגלגל את הדברים בצורה נפלאה, עלינו להבין את המסר ולפעול להמשך בניית בית המקדש השלישי בב"א.

אין תגובות:

sharethis