הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שלישי, מרץ 07, 2017

חג פורים: עמלק מעכב את בנין בית המקדש




מי רוצה להיות עמלק?
מי רוצה להיות עמלק ?
פרשת צו- פורים תשס”ח גיליון מס' 109
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
עמלק מעכב את בנין בית המקדש
למה עמלק מעכב את בניית בית המקדש השלישי?
מה הסימן המובהק כדי לגלות מיהו עמלק היום ?


העניין המרכזי בחג פורים הינו מצוות מחיית עמלק. השבת שלפני פורים נקראת שבת זכור. אנחנו מוציאים מההיכל ספר תורה נוסף וקוראים בו את פרשת עמלק, מתוך פרשת כי תצא.
לקראת פורים אנחנו מתכוננים ומתעוררים לכבוד מצוות מחיית עמלק, הנמצא בכל דור ודור.
ביום פורים עצמו אנחנו קוראים בספר תורה את סוף פרשת בשלח, המזכירה את המלחמה הראשונה בעמלק.
ואחרון חביב, קריאת מגילת אסתר מספרת על עלייתו ונפילתו של המן הרשע העמלקי, וכן הנקמה בכל שונאי ישראל.
מה כל כך חשוב במצוות מחיית עמלק, שחג פורים לא יתבטל לעתיד לבוא? (עיין תלמוד ירושלמי מגילה פ"א ה"ה).
ננסה להבין את המהות של עמלק ונגלה קשר מעניין בין מלחמה בעמלק ובין בניית מזבח והקרבת קרבנות להקב"ה.

ארבעה מפגשים עם עמלק
המפגש הראשון בין עמלק ובין ישראל התקיים בין יעקב אבינו ובין אליפז, אביו של עמלק.
יעקב אבינו בורח מביתו לכיוון חרן, לאחר שהוא לקח את הברכות של אחיו. לפי דברי חז"ל, עשו שלח את אליפז, כדי להרוג את יעקב אבינו. יעקב אבינו מצליח לשכנע את אליפז לקחת את כל רכושו וכתוצאה מזה ייחשב כאדם מת.




מייד אחרי המפגש עם האבא של עמלק, יעקב אבינו מגיע בדרך ניסית להר הבית, ושם הוא מתקן את תפילת ערבית. באותו מעמד, יעקב אבינו לראשונה, קורא להר המוריה בית ה' וקובע לדורות את המקום לבניית בית המקדש, כמו שכתוב: "אין זה כי אם בית אלקים וזה שער השמים" (בראשית כח, יז).
המפגש השני עם עמלק התרחש במדבר, סמוך ליציאת מצרים. עם ישראל סבל רבות במהלך שעבוד מצרים. לאור הניסים הגלויים שהביאו לשחרור עם ישראל, אומות העולם פחדו מישראל ומהקב"ה. העם היחיד שלא חשש מהקב"ה, הוא עמלק. עמלק תקף את החלשים שבישראל ללא כל סיבה. כמו שכתוב: " אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹקים. " (דברים כה,יח). הקב"ה מחולל ניסים ועזר לישראל לנצח. מיד לאחר הניצחון, משה רבנו בנה מזבח כדי להודות לה'.
באמצע עניין זכירת עמלק לדורות, משה רבנו בונה מזבח לה'. זו פעם ראשונה לאחר יציאת מצרים, שמישהו בונה מזבח לה', כמו שכתוב:
" כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: וַיִּבֶן מֹשֶׁה, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, ה' נִסִּי. : וַיֹּאמֶר, כִּי-יָד עַל-כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לה', בַּעֲמָלֵק--מִדֹּר, דֹּר. " (שמות יז, יד-טז).
הפסוק על בנין המזבח נראה מיותר ולא במקומו.
נראה לומר שיש קשר בין המלחמה בעמלק ובין הקרבת קרבנות לה'.
המפגש השלשי קורה בימי שאול המלך, כאשר שמואל הנביא מצווה אותו למחוק את עמלק מהעולם. כידוע שאול אינו ממלא את דבר ה' ומשאיר בחיים את הצאן ואגג מלך עמלק. שאול טוען שהעם חמל על הצאן, כדי להקריב קרבנות לה'.
שוב פעם, עם ישראל מרגיש דחף פנימי חזק כדי להקריב קרבנות להקב"ה, לאחר המלחמה בעמלק.
ובאמת עם ישראל מקריב קרבנות לאחר הניצחון כמו שכתוב: " וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לַה' אֱלֹקיךָ בַּגִּלְגָּל " (שמואל א טו,כא).
המפגש האחרון המצוין בתנ"ך, התרחש בימי אחשורוש והמן הרשע.
במרכזו של מגילת אסתר, אנחנו מוצאים את מעשיו של המן הרשע,מצאצאי אגג העמלקי. ברוך ה', גזרת המן הרשע מתבטלת בזכות מרדכי היהודי ואסתר המלכה. כתוצאה מביטול הגזירה ומינוי מרדכי היהודי לראש השרים, עבודות בית המקדש השני יכולות להתחדש. ושלוש שנים לאחר מכן חודשה עבודת הקרבנות בירושלים. במאמר שהתפרסם בשנת תשס"ז, ניתן לראות בהרחבה את הקשר הישיר בעלילת המגילה ובנין בית המקדש השני.
(מגילת אסתר: הסיפור האמיתי- http://otzma1.blogspot.com/2007/03/blog-post.html )לסיכום, נראה לומר שמצוות מחיית עמלק, ובניית בית המקדש הן מצוות הקשורות זו בזו.
המהות של עמלק, הוא להרחיק את ישראל מהקב"ה ולחזק את כוחות הטומאה בעולם, כדי לדחוק את השכינה מהעולם.
עמלק דוחה את השכינה
כל ניצחון על עמלק מעלה את כוחות השכינה בעולם ומרחיק את כוחות הטומאה.
לכן בני ישראל מרגישים התעלות רוחנית כאשר הם נלחמים בעמלק. ההתעלות הרוחנית מתממשת ברצון עז להקריב קרבנות להקב"ה ולבנות לו בית של קבע בעולם הזה.
עכשיו ניתן להבין למה כל ארבעת המפגשים עם עמלק שראינו למעלה, מסתיימים בהקרבת קרבנות או בניין בית המקדש.
מצוות מחיית עמלק, מקרבת אותנו להקב"ה, כאשר הייעוד של עמלק הוא לשבש את הקרבה המיוחדת הקיימת בין ישראל ובין הקב"ה. לעומת זאת, מצוות בנית בית המקדש מקרבת אותנו להקב"ה ולהשכנת השכינה בעולם.
מצוות מחיית עמלק מכשירה את הקרקע לקיום מצוות בנין בית המקדש. כתוב במסכת סנהדרין, שישראל לאחר כניסתם לארץ חייבים לקיים שלוש מצוות לפי הסדר הזה: מינוי מלך ירא שמים, מחיית עמלק ובנין בית המקדש.
כך פסק הרמב"ם בהלכות מלכים: "א שלוש מצוות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ--למנות להם מלך שנאמר "שום תשים עליך מלך" (
דברים יז,טו), ולהכרית זרעו של עמלק שנאמר "תמחה את זכר עמלק" (דברים כה,יט), ולבנות להם בית הבחירה שנאמר "לשכנו תדרשו, ובאת שמה" (דברים יב,ה).
ב מינוי מלך קודם למלחמת עמלק, שנאמר "אותי שלח ה' למשוחך למלך . . . ועתה לך והכית את עמלק" (
ראה שמואל א טו,א-ג). והכרתת זרע עמלק קודמת לבניין הבית, שנאמר "ויהי, כי ישב המלך בביתו; וה' הניח לו מסביב, מכל אויביו. ויאמר המלך, אל נתן הנביא, ראה . . . אנוכי יושב בבית ארזים . . ." (שמואל ב ז,א-ב)." (הלכות מלכים ומלחמות פרק א הל א-ב)

עמלק היום
היום, ברוך ה', יש מבחר גדול של עמלקים, הקוראים לנו לקיים את המצווה.
יש לנו את הפלסטינאים המוכנים לאבד את חייהם בתנאי שיפגעו בישראל. בצפון ארץ ישראל, מתגוררים נסראללה וחבריו המתגרים בנו, כדי שנכבוש את הארץ הנותרת, שלא נכבשה על ידי יהושע.
קצת יותר רחוק, יש לנו את האירנים שמנצלים כל הזדמנות כדי לאיים על עם ישראל.
יש מדרש נפלא, השופך אור מיוחד על מה שמתרחש בימים אלה בארץ ישראל, בנוגע לריבונות על ירושלים ועל הר הבית. אני מזמין אתכם לקרוא אותו בעיון.
"ד"א כי יד א"ר יהושע בן לוי בשם רבי אלכסנדרוס כיון שפשט ידיו של עמלק בכסאו של הקדוש ברוך הוא והייתה ירושלים כסא ה' (ירמיה ג' י"ז) מיד הוא נעקר מן העולם כתוב אחד אומר מלחמה לה' בעמלק (שמות שם) וכתב אחד אומר תמחה את זכר עמלק עד שלא פשט ידו בירושלים תמחה את זכר עמלק כיון שפשט ידו מלחמה לה' בעמלק". (פסיקתא רבתי פרשה יב )
הסימן המובהק ביותר לגבי עמלק הוא, השתלטות על ירושלים. ירושלים והר הבית הם מעין כסא הכבוד של הקב"ה. כל מי שרוצה לפגוע או להמעיט בריבונות ישראל עליהם, למעשה מורד בהקב"ה ושייך לעמלק.
זה כל כך נכון וזועק לשמים. ככל שהערבים מבקשים את ירושלים כבירתם ואת הר הבית כמקום מקודש להם ח"ו, אז השכינה מתרחקת.
עלינו להזמין את השכינה בציון ולחדש את עבודת הקרבנות לאלתר.
אנחנו מנהלים מלחמת קיום נגד אויבים קשים ונחושים.
כוחות הטומאה ניזונים מכוחות הקדושה. ככל שנרבה תורה וקדושה בארץ ישראל, כך נרחיק את העמלקים.
ניתן לעשות זאת רק במעשים. בעזרת הצבא עם חיסולים לא ממוקדים. ניתן להרחיק את עמלק בבניית מזבח בהר הבית וסגירת הר הבית מפני הגויים.
ניתן לעשות זאת בשינוי שיטת המשטר ומינוי מלך ירא שמים וכינון סנהדרין של שבעים ואחד.
בע"ה בחג בפורים הזה, נתבונן במסרים המעשיים התקפים היום בנוגע למחיית עמלק ובנין בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת סבתי:
פתחון בת סעדה ז"ל

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קראתי את המאמר ונהניתי.
חשוב שאנשים יבינו את הקשר בין פורים ובין שאר החגים לבית המקדש.
ישר כח,
אסף

אנונימי אמר/ה...

שמואל,
ישר כח ,מאמר נפלא, פורעם שמח
דניאל

LG אמר/ה...

תודה רבה דניאל, מוזמן להפיץ ולשלוח לחברים. פורים שמח

sharethis