הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום רביעי, אפריל 22, 2015

ימי גאולה באמצע ספירת העומר



פרשת קדושים תשס”ח גיליון מס' 113
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
ימי גאולה באמצע ספירת העומרמדוע אנו מתפללים לחידוש עבודת הקרבנות לאחר ספירת העומר?
למה חג העצמאות וחג שחרור הר הבית חלים באמצע ימי הספירה?
אנחנו נמצאים באמצע תקופת ספירת העומר, הידועה כתקופה קשה לישראל. ננסה לראות בזווית שונה את משמעות מצוות ספירת העומר. נגלה שזו תקופה מיוחדת לישראל המקרבת אותנו להקב"ה ולגאולה השלמה.
בין פסח ובין חג השבועות אנחנו מונים מידי ערב את ארבעים ותשעת הימים המפרידים את יציאת מצרים ממתן תורה. בסיום הספירה אנחנו מתפללים לבנין בית המקדש ולחידוש עבודת הקרבנות. " הרחמן הוא יחזיר עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו" .
מה הקשר בין מצוות ספירת העומר ובין חידוש עבודת הקרבנות?
בעל ה"שפת אמת" בפירושו על התורה כותב שימי הספירה הם ימים טובים לישראל העוזרים לנו להיטהר. למעשה הקב"ה נתן לנו מתנה מיוחדת כאשר במשך ימי הספירה נוכל לבוא אל ה' ולטהר את עצמנו ביתר קלות.
לכן בפסוק המצווה על ספירת העומר, כתובה המילה "לכם" המתארת את טובת עם ישראל " וספרתם לכם ממחרת השבת.." (ויקרא כג, טו) .
הוא ממשיך ואומר שימי הספירה כל כך חשובים, שהם משפיעים על שאר ימי השנה. " וכל השנה תלוי באלה הימים כמו שגידול כל התבואות בימים אלו כן חיות האדם מתגלה.." (שפת אמת פרשת אמור תרמ"ב).
נראה לומר שימי הספירה המוכנים לקדושה וטהרה, מתאימים במיוחד לחידוש עבודת הקרבנות בהר הבית.
לכן אנחנו מוסיפים את התפילה למען בניית בית המקדש לאחר ספירת העומר


.
ה"בית גנזי" מפרש את המילה "לכם" באופן שונה. הוא מצטט את האריז"ל האומר שבליל פסח הקב"ה התגלה לעם ישראל באור מיוחד שבא מלמעלה: איתערותא דלעילא. האור המיוחד הזה לא נמשך לאחר ליל פסח, ובעזרת ספירת העומר אנחנו ממשיכים אותו בעצמנו עד חג השבועות: איתערותא דלתתא.
למעשה בתקופת העומר עלינו להתקרב לשכינה במעשה ידינו ולא לחכות להתעוררות מצד הקב"ה.
לאחר יציאת מצרים על בני ישראל לצאת מהגלות ולפעול בעצמם, לכן כתוב "לכם":"וספרתם לכם ממחרת השבת..".
המסר של ימי ספירת העומר הוא שעלינו לפעול בעצמנו כדי לבטל את הגלות, ובסוף מגיעים למפגש פנים אל פנים עם הקב"ה במעמד הר סיני. (בית גנזי ניסן סיון אייר דף קו)
בעצם, ימי הספירה אינם ימים של אבל אלא להיפך. אלה ימים של טהרה ושמחה לקראת המפגש עם הקב"ה בהר סיני. לכן הרמב"ן אומר שמקור האיסור, להסתפר או להתחתן בא משמחת ימי הספירה כמו ימי חול המועד שבין פסח לבין שבועות. כידוע אין לערבב שמחה בשמחה.
זה אינו במקרה שחג העצמאות וחג שחרור הר הבית חלים באמצע ימי הספירה. כמו שה"בית גנזי" אמר לעיל, אלה ימים של עשייה ובנייה המוציאים את עם ישראל מהגלות בזכות מעשיהם. חגים אלה מבטאים את ביטול הגלות על ידי מעשים של כיבוש ומלחמה נגד הגויים.
הרב אליהו זייני שליט"א כותב שעל הציבור הלאומי החש את הגאולה וסיום הגלות להבין את קדושת ימי הספירה ולהפוך אותם לימי קדושה וטהרה. ( עץ ארז חלק ב' דף 120).
עכשיו אנחנו מבינים את הקשר הקיים בין מצוות ספירת העומר ובין חידוש עבודת הקרבנות.
מטרת מצוות ספירת העומר, היא לעורר אותנו לביטול הגלות מתוך התקרבות להקב"ה, על ידי מעשים.
יש רק דרך אחת לעשות זאת והיא בניית מזבח בהר הבית וחידוש עבודת הקרבנות. זה מה שעלינו להתכוון כאשר אנחנו מדקלמים את התפילה שלאחר הספירה:" הרחמן הוא יחזיר עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו".
"וספרתם לכם", הספירה היא לטובתנו ומתחילה מהמעשים שלנו.
אין לחכות לנסים מהשמים או שבית המקדש ירד בנוי ומוכן. הוא ירד מוכן כאשר נגלה רצון אמיתי לבנות את בית המקדש, ונתחיל לקדש את ימי בספירה כדי לחדש את עבודת הקרבנות.

סרט וידאו על המאמר


הגיליון מוקדש לעילוי נשמת סבתי:
פתחון בת סעדה ז"ל

אין תגובות:

sharethis