הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, אוקטובר 22, 2012

פרשת שבוע: לך לך - ירושלים, עיר הצדק

פרשת לך לך תשס"ט גיליון מס' 137
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com

מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

ירושלים, עיר הצדק
למה אברהם אבינו מגיע לירושלים, לאחר הניצחון?
מה משמעות המילה "צדק", ולמה ירושלים נקראת עיר הצדק?


מפרשת לך-לך מתחילה ההיסטוריה של עם ישראל.
במהלך הפרשה אנחנו רואים איך אברהם אבינו, עולה לארץ, מפריש מעשר לכהן, בונה מזבח,מקריב קרבנות בהר הבית ונלחם בארבעה מלכים.
למעשה בפרשת לך-לך אנחנו רואים, איך יהודי צריך להתנהג, ובמה הוא שונה מהגוי.
לאחר המלחמה נגד ארבעת המלכים, אברהם אבינו מגיע לירושלים. שם הוא ניפגש עם מלכי-צדק מלך שלם- ירושלים.
לפי התלמוד בבלי ותרגום יונתן בן עוזיאל, מלכי-צדק הוא שם בן נח. שם בן נח, הבין את החשיבות והקדוש של הר הבית. לכן הוא מולך על ירושלים, ומתפקד גם ככהן גדול.
מלכי-צדק מקבל את פניו של אברהם אבינו, עם יין ולחם. רש"י מפרש, שהיין רומז לנסכים שנעשה בקרוב בבית המקדש, והלחם בא כנגד המנחות.
כמו שכתוב: וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן (בראשית יד,יח).
מה משמועות קבלת הפנים של מלכי-צדק כלפי אברהם אבינו ואנשיו? מכל הקרבנות שהיו מביאים בבית המקדש, מה מייחד את הלחם והיין?




בעל "הבית יעקב" כותב בפירושו על התורה, שמלכי-צדק מעביר את הכהונה שלו, לאברהם אבינו ולזרעו הבא אחריו.
מלכי-צדק מבין שאברהם אבינו הינו האיש הכי מתאים לכהונה הגדולה.
" ביקש הקב"ה להוציא כהונה משם שנאמר (בראשית יד) והוא כהן לאל עליון כיון שהקדים ברכת אברהם לברכת המקום הוציאה מאברהם" (נדרים לב ע/ב)
הכהן משפיע על כל הבריאה, כאשר הוא מקבל את השפע מהקב"ה ומעביר אותו לעולם.
הכהן, הוא מעין מתווך וקטליזאטור, בין הקב"ה לבין ישראל. לאור הפעילות הרבה והמסירות נפש שגילה אברהם אבינו, למען קירוב האנושות להקב"ה, הכהונה שייכת לו.
הלחם והיין מסמלים שתי יסודות חשובים בהשפעת הטוב בעולם.
הלחם מהווה בסיס חשוב במזון שלנו. האדם רואה, איך הקב"ה מצמיח חיטה, וכך מקיים את העולם.
הקב"ה מפרנס את העולם. לכן, לכל אדם יש תקווה, אפילו עבור העני ביותר. כאשר בוטחים בה', אין מה לחשוש משאר הבריות.
היין משמח את לב האדם, כמו שכתוב בתהילים: יין ימשח לבב אנוש ( תהילים קד,טו) .
היין אינו מוצר חיוני לאדם. כאשר האדם מקבל את ההנהגה של הקב"ה, אז הוא שמח בחלקו.
כך האדם, מקבל את מה שהקב"ה הקצה לו, ללא עוררין.
זה מביא את האדם לדרגה של שמחה, בדומה ליין.
זה לא דבר קל להתעלות לדרגה של שמחה, ולקבל את הלחם שהקב"ה הקציב לאדם.
במפגש עם מלכי-צדק, הקב"ה מעביר את הכהונה לאברהם אבינו ולעם ישראל, בעקבות המסירות נפש שהוא גילה, בין היתר במלחמה לשחרור לוט.
בנוסף לכך, נראה לומר שאברהם אבינו הבין את החשיבות של ירושלים ובית המקדש. לכן, מיד לאחר הניצחון על ארבעת המלכים הוא עולה לירושלים ונותן מעשר למלכי-צדק.
לפי הרמב"ן, הגויים ידעו שהר הבית הוא שער השמים ומכוון כנגד בית המקדש שלמעלה. (ראה רמב"ן יד,יח).
ירושלים מכונה במדרש רבה- צדק. כי הצדק הוא חלק בלתי נפרד מירושלים.
"צדק נקראת ירושלים שנאמר צדק ילין בה" (בראשית רבה מג,ו).
ירושלים נקראת צדק, כי העיר הזאת שייכת להקב"ה, והוא נתן אותה לעם ישראל.
אומות העולם צריכות לעשות צדק עם ישראל ולתת לו את השליטה המלאה על ירושלים, הר הבית וכל ארץ ישראל.
המושג "צדקה" מכיל בתוכו את אותו העניין. אנחנו נותנים לעני את מה שמגיע לו, כאשר הקב"ה זיכה אותנו במצווה של הנתינה. אנחנו מחזירים לעני את מה שהקב"ה הפקיד אצלנו כפיקדון. וכך אנחנו עושים צדק עם העני.
האמת ההיסטורית מוכיחה לנו שאברהם אבינו, בראשית דרכו התחבר לירושלים ולהר הבית. זה תחילת הקשר של עם ישראל עם ירושלים.
כל מי שמנסה לחלוק את עיר ה' עם הגויים, מורד בהקב"ה ובזהותו, כיהודי. ובעיקר מתנגד לצדק העולמי, שנקבע על ידי הקב"ה.
לקראת הבחירות לראשות עיריית ירושלים, אסור לנו לטעות וללכת שולל לאחר מועמד שאינו שומר מצוות. בלי אמונה בה', אי אפשר לשמור על ארץ ישראל וירושלים.
ראינו בשנים האחרונות איך אנשים שינו את דעותיהם, מתוך חוסר בטחון בה'.
אברהם אבינו זכה עבורנו בכהונה הגדולה. עלינו להמשיך את המסורת, וללכת בעקבותיו. חובתנו לנסות בכל כוחנו ובמסירות נפש, לחדש את עבודת בית המקדש בהר הבית. בעיר הצדק, הצדק חייב לנצח.
כך נראה להקב"ה את הבטחון שלנו ונוכל לשמוח בחצר בית המקדש בב"א.


אתר חדש עם סרטים של המחבר על בית המקדש
WWW.BEITHAMIKDASH.TV


הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל

אין תגובות:

sharethis