הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, דצמבר 15, 2014

חג חנוכה: העשייה מקדימה את השכינה

פרשת מקץ חנוכה תשס"ט גיליון מס' 144
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר

מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

העשייה מקדימה את השכינה
מה עשו החשמונאים כדי לנצח במלחמה נגד היוונים?
מדוע ירושלים של מטה עדיפה על ירושלים של מעלה?

בחג החנוכה ישנו דגש מיוחד על מעשה ידי האדם. אנחנו חוגגים את ניצחון הצבאי של החשמונאים על היוונים. בנוסף אנחנו מנציחים את חידוש הדלקת המנורה בחצר בית המקדש, וחנוכת המזבח. לאחר הדלקת המנורה, עם ישראל טיהר את בית המקדש והכשיר את כליו.
כמו שכתוב בתפילת "על הנסים": " ואחר כך באו בניך לדביר ביתך ופנו את היכלך וטהרו את מקדשך"
החשמונאים פעלו בשני מישורים שונים. הראשון בעניינים גשמיים, לכאורה בניהול המלחמה. השני עוסק בדברים רוחניים, בדרגת קדושה הגבוהה ביותר.
כדי לנצח במלחמה, החשמונאים עברו מעיר לעיר כדי לשכנע את עם ישראל להתגייס למען קידוש שם שמים בעולם. הסיסמא שהתנוססה על דגלי המרד הייתה: מי לה' אלי.
מטרת המלחמה הייתה, להשכין את השכינה בארץ ובעולם.
כדי לנהל מלחמה נגד אומות העולם, עלינו לפעול לפי הכללים שלהם. דרושים חיילים מצוידים בכלי נשק ובאסטרטגיה מנצחת.
בקיצור, עם ישראל צריך לצאת מבתי המדרשות ולהפסיק את עבודות השדה כדי להשתתף במלחמה.
לאחר הניצחון על היוונים, המשימה לא הושלמה. החשמונאים הזדרזו לטהר את בית המקדש ולחנוך אותו.
גם הפעם, הם פינו, בנו, ניקו את שרידי בית המקדש. אומנם הם בנו בית להקב"ה, אבל למעשה הם עסקו בעבודות בניה.
מכאן אנחנו למדים על חשיבות מעשה האדם, שמזמן את השכינה בתוך בנין אבנים.
הקב"ה מבקש מאיתנו מעשים, כדי להוכיח את האמונה שלנו, כמו שכתוב: " ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה,ח).


הפועל "עשה" חוזר עשרות פעמים בספר שמות, בזמן בניית המשכן.
חנוכה הוא חג העשייה.
לאחר שמונה ימים של עבודה מאומצת, עם ישראל סיים את מבצע טהרת המקדש. על פי מגילת תענית (עיין מגילת תענית פרק ט) אנחנו חוגגים את חג החנוכה במשך שמונה ימים, כי לקח לחשמונאים בדיוק שמונה ימים לתקן ולהשמיש את כלי השרת. (ראה מאמר
חנוכה חג לאומי או חג דתי).

שמונת ימי החנוכה באים להזכיר לדורות את העשייה למען חידוש עבודת בית המקדש.
חודש כסלו מסמל את ימי חנוכת בית המקדש. בני ישראל בהיותם במדבר, הזדרזו לבנות את המשכן. הם סיימו לבנות אותו בפחות משלושה חודשים, מיום כיפור ועד כ"ה בכסלו. כמו שמובא במדרש: " א"ר חנינא בכ"ה בכסליו נגמר מלאכת המשכן ועשה מקופל עד אחד בניסן..." (ילקוט שמעוני, מלכים א פרק ו, קפד).
בזכות מעשיו, האדם משפיע על המתרחש במרומים.
כידוע קיימת ירושלים של מטה כנגד ירושלים של מעלה.
השאלה, מי קדמה למי?
התשובה נמצאת במדרש תנחומא, כאשר הוא מציין שלאחר סיום בנית המשכן, הקב"ה בנה בית מקדש בשמים.

המדרש מוסיף באורך פלא, שהשכינה לא תשרה בבית המקדש של מעלה עד שבית המקדש יהיה בנוי למטה.
"וכן אתה מוצא, שירושלים מכונון למעלה כמו ירושלים של מטה. מרוב אהבתה של מטה, עשה אחרת למעלה, ........... ונשבע ששכינתו לא יכנס בשל מעלה, עד שיבנה של מטה." (מדרש תנחומא פרשת פקודי סימן א)
מכאן לומדים שירושלים של מטה קדמה לירושלים של מעלה.
נראה לומר שכך יהיה לגבי בית המקדש השלישי.
מתוך בנין בית המקדש השלישי של מטה , השכינה תחזור לירושלים של מעלה.
זה בדיוק ההיפך ממה שחלק מעם ישראל סובר, שבית המקדש השלישי ירד מוכן מן השמים. ראינו שאין קיום לבית המקדש של מעלה בלי הבניין של מטה.
המסר של נס חנוכה הוא מסר של עשייה מתמדת למען בנין בית המקדש. ראשית, עלינו לנצח את האויבים שלנו ולגרש אותם. שנית, עם ישראל צריך לעשות ולבנות את בית המקדש השלישי, כאשר הדבר מתאפשר. ברוך ה', לאחר שחרור ירושלים והר הבית בתשכ"ז הדבר אפשרי בהחלט.
לכן, עלינו להתגייס באופן מיידי למשימה הנעלה ביותר: לבנות בית להקב"ה בהר הבית ולחנוך אותו בחודש כסלו הזה.

מאמרים נוספים על חנוכה:
חנוכה חג לאומי או חג דתי
החנוכייה מבטלת את הגלות
סרט שצולם השבוע בהר הבית בענייני חנוכה

הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של אפרים בן גיטל

אין תגובות:

sharethis