הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שלישי, מאי 19, 2015

חג השבועות- קורבן לחמים: לחם העצמאות של ישראל


חג שבועות תשס"ט גיליון מס' 164
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
לחם העצמאות של ישראל

מדוע אנחנו מקריבים שני לחמים-שהם חמץ, בחג שבועות?
איך לזכות בשלטון עצמאי בארץ ישראל?

חג שבועות הינו חג ללא מצוות רבות בהשוואה לשאר המועדים. עיקר המצוות הן: תחילת זמן הקרבת הביכורים ומנחת שתי הלחם. (ראה מאמר שבועות תשס"ו:
http://otzma1.blogspot.com/2008/06/blog-post_7743.html .
נתמקד בקרבן שתי הלחם, שהיו מקריבים בבית המקדש ביום החג. כל הקרבנות הבאים מסולת, חיטים או שעורים, נקראים מנחות. קרבן שתי הלחם מורכב משני לחמים זהים, העשויים על פי סדר מאוד מדוקדק ופרטני. הקרבן מלווה בשני כבשים תמימים, כמו שכתוב: וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכֻּרִים תְּנוּפָה, לִפְנֵי ה', עַל-שְׁנֵי, כְּבָשִׂים; קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה', לַכֹּהֵן. (ויקרא כג,כ).
קרבן שתי הלחם וקרבן תודה, הם המנחות היחידות הבאות מחמץ. שאר המנחות באות מן המצה.
"כל המנחות באות מצה, חוץ מחמץ שבתודה, ושתי הלחם, שהן באות חמץ. " (מסכת מנחות פרק ה משנה א).
מהי משמעות החמץ לגבי שתי הלחם וחג שבועות?


הרב שמשון רפאל הירש מבאר את ענין החמץ בצורה נפלאה. הוא עורך השוואה בין חג הפסח ובין חג שבועות. בפסח אנחנו זוכרים את קושי השעבוד והעבדות בגלות מצרים.
לעומת זאת, בשבועות אנחנו חוגגים את יום קבלת התורה, המסמל את סיום השעבוד לגויים, וכניסה תחת עול המצוות.
המצה- לחם עוני, מבטאה את השעבוד לאומות העולם ללא שלטון עצמאי. המצרים שלטו על בני ישראל עד כדי כך, שהם לא נתנו להם זמן כדי שהעיסה תתפח ותהפוך ללחם. המצרים ניהלו את סדר היום של בני ישראל, ולא השאירו להם רגע אחד פנוי לעצמם. (ראה רש"ר שמות יב, ז-ח).
החמץ מסמל את החירות, והריבונות של עם ישראל על ארץ ישראל. החירות היא לנהל את החיים של עצמנו כפי רצוננו ולקבוע את סדר יומנו. לכן החמץ מסמל את העצמאות של עם ישראל שיכול לתת לעיסתו לתפוח, ללא חשש מהמצרים. בנוסף לכך, הלחם- שהוא מרכיב עיקרי בתזונת האדם, מסמל את העצמאות הכלכלית.
קרבן שתי הלחם, נקרא "מנחה חדשה", כי הוא בא להתיר את השימוש בבית המקדש של התבואה מהשנה החדשה. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה, לַה' (ויקרא כג,טז).
קרבן שתי הלחם, מבשר על תקופה חדשה לעם ישראל.
ביום קבלת התורה, אנחנו מתנתקים משעבוד הגויים ובעזרת קיום מצוות התורה, אנחנו מתחברים להקב"ה.
קרבן שתי הלחם מהווה, מעין הכרזת העצמאות של עם ישראל."עצמאות מדינית בקרב העמים הובטחה לנו בשכר קבלת עול מלכות ה'. .... אז ייראה ישראל לפני ה'- בשתי לחם חמץ של חירות ועצמאות. .... ביום זה ( חג מתן תורה) יביא ישראל לפני ה' את לחם העצמאות המדינית" (פירוש הרש"ר הירש על התורה, ויקרא ב,יא-יב).
חג שבועות הינו חג לאומי המנציח את חבלי הלידה של מלכות בית דוד הקיימת לנצח. לכן אנחנו קוראים את מגילת רות בחג שבועות.
קרבן הביכורים הבא משבעת המינים הגדלים בארץ ישראל, בא להדגיש את הקשר בין אדמת ארץ ישראל ובין שלטון עצמאי.
חג שבועות רומז לשלושה דברים לאומיים:
מלכות בית דוד- עם קריאת מגילת רות, יישוב הארץ- הקרבת הביכורים בבית המקדש, וביטול השעבוד לגויים- הקרבת מנחת שתי הלחם.
חג שבועות בא להזכיר לנו את הקשר הקים בין שלטון עצמאי בארץ ישראל ובין קיום המצוות.
אי אפשר להקים מדינה עצמאית בארץ ישראל ללא קיום מצוות התורה. עכשיו אנחנו יכולים להבין למה ממשלות ישראל נכנעות לתכתיבים אמריקאים. (פינוי מאחזים, הקפאת בניה ביהודה ושומרון, חלוקת ירושלים ועוד).
לאחר שמצוות התורה אינן מקוימות כהלכתן, אין סיכוי לשלטון יהודי עצמאי בארץ ישראל.
לכן עלינו לנהוג על פי תורת ה', וכך נוכל לזכות בעצמאות מדינית, בארץ ישראל.
עלינו לבנות את בית ה' ולחדש את עבודת הקרבנות. זהו המסר של חג שבועות: שלטון עצמאי תמורת קיום המצוות.

הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל

סרטים של המחבר על בית המקדש
WWW.BEITHAMIKDASH.TV

אין תגובות:

sharethis