הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום חמישי, פברואר 26, 2015

חג פורים: מגילת אסתר -הצצה אל מאחורי הקלעים של ההיסטוריה

פרשת צו פורים זכור תשע"א גיליון מס' 211
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל- parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
הצצה אל מאחורי הקלעים של ההיסטוריה
מה הסוד המוסתר במגילת אסתר שגורם לכך שהיא לא תתבטל לעולם?
האם יש קשר בין האירועים הדרמטיים שקורים בעולם לבין מגילת אסתר?
האירועים המובאים במגילת אסתר מהווים מסר חינוכי לדורות. עם ישראל צריך ללמוד מסדר האירועים המופיעים במגילה, איך לסיים את הגלות בכלל, ואת גלות פרס בפרט.
בתוך המילה "מגילה" נמצאת המילה "גילוי". המגילה באה לגלות לנו דבר שהוא נסתר ואינו נראה לעין.
נראה לומר שהקב"ה מגלה לעיני כל איך הוא מנהיג את העולם ואיך ההיסטוריה העולמית מכוונת לטובת עם ישראל.
לכאורה, אין שום דבר יוצא דופן באירועי המגילה, כאשר לאורך כל הגלויות היו גזרות קשות על עם ישראל ולרוב ניצלנו בניסים גלויים או נסתרים.
למה חז"ל נתנו תוקף מיוחד למגילת אסתר?



בתלמוד הבבלי והירושלמי נאמר שלעתיד לבוא כל ספרי הנביאים והכתובים יתבטלו אבל מגילת אסתר תתקיים לנצח. (ראה ירושלמי מגילה פרק א הלכה ה, בבלי מגילה י ע/ב, והרמב"ם הלכות מגילה פרק ב הלכה יט).
מה שמייחד את הסיפור של פורים הוא בזה שהוא מהווה דוגמא לגאולות העתידיות של עם ישראל.
סיפור המגילה מתרחש על פני עשר שנים. מהמשתה של אחשורוש בתחילת המגילה ועד תליית בני המן, עברו עשר שנים. (ראה ספר שנות דור ודור דף מ).
יתכן שללא כתיבת המגילה, לא היינו יודעים את סדר האירועים שהביאו את ההצלה והגאולה. אפשר להוסיף ולומר, שהיו מתייחסים לנס כמו אל דבר מיקרי בלבד, בגלל משך הזמן הרב שהפריד בין האירועים השונים.
המגילה שנכתבה ברוח הקודש, מציגה בפנינו את "מאחורי הקלעים" של היסטורית העולם ואיך הקב"ה מכוון את הכול למען עם ישראל.
הרב יעקב משה חרל"פ בספרו "ממעיני הישועה" מביא את התלמוד הירושלמי המתאר את עלילת המגילה כגאולה בשלבים.
לפעמים שלבי הגאולה נראים כדבר לא שלם ואפילו בראייה שטחית מנוגדים לתורת ישראל. אבל בסופו של דבר הכול מתברר כדבר אחד שלם המקרב את ישראל לגאולה השלמה.
תנועת הציונות בראשית דרכה לא זכתה בתמיכה רחבה מהעולם התורני. היום אנחנו יודעים לאחר הקמת מדינת ישראל ומיליוני היהודים המתגוררים בארץ, שהציונות כוונה על ידי הקב"ה.
התלמוד הירושלמי מפרש את העליות והמורדות שהיו בנס פורים.
בהתחלה היהודים משתתפים במשתה של אחשורוש ומשתחווים להמן הרשע. בהמשך מרדכי מתהלך בלבוש מלכותי ברחובות שושן מתוך השפלת המן הרשע. אחר כך מרדכי ועם ישראל צמים שלושה ימים לכבוד אסתר המלכה. ולבסוף כולם חוגגים ושמחים מביטול הגזרה ומהנקמה בעמלק.
כמו שכתוב: "אמר רבי חייא רבה לר' שמעון בן חלפתא בי רבי כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קימאה קימאה כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת. מאי טעמא (מיכה ז) כי אשב בחושך ה' אור לי. כך בתחילה (אסתר ב) ומרדכי יושב בשער המלך ואחר כך (אסתר ו) ויקח המן את הלבוש ואת הסוס ואחר כך (שם) וישב מרדכי אל שער המלך ואחר כך (אסתר ח) ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות ואח"כ (שם) ליהודים היתה אורה ושמחה." (ירושלמי ברכות פרק א הלכה א).
הרב חרל"פ משווה את גאולת פורים לגאולה של ימינו. כמו שהמן הרשע לקח את בגדי המלך והלביש את מרדכי, כך האומות המאוחדות הצביעו על הקמת מדינת ישראל בתש"ח.
" כמו שהיה אז ויקח המן את הלבוש ואת הסוס וילבש את מרדכי, כן גם עתה רבים מן העמים הלבישו בעצמם את ישראל בלבושי מלכות, להרשות להם להנהיג ממשלה לעצמם, ואם כי כל זה בעל כרחם הוא....." (ממעיני הישועה פרק ס"ה נצני הגאולה דף קז).
למעשה נס פורים הינו אם (אמא) כל הגאולות, לכן המגילה לא תתבטל לאחר ביאת המשיח.
המגילת אסתר מחברת בין אירועים שונים ומראה לנו איך הקב"ה מנהיג את העולם לטובת עם ישראל בכל רגע ורגע.
פעם אחת אויבי ישראל למעלה ולבסוף הם למטה. גם הצורה החיצונית של המגילה מעידה על כך.
מגילה כשרה צריכה להיכתב על קלף, כמו ספר תורה. לאחר כתיבתה, אנחנו מגלגלים אותה בצורה של גליל. נראה לומר, שהצורה של המגילה רומזת על העלילה המרכזית של המגילה. כאשר הקב"ה מגלגל את ההיסטוריה כדי להטיב עם ישראל. המילה "מגילה" מכילה בתוכה את האותיות "גליל".
לסיכום, במגילת אסתר, הקב"ה מגלה לנו איך הוא מנהיג את העולם כדי להגן על עם ישראל. הקב"ה
מקדים את התרופה לכל מכה שעלולה ליפול על ישראל ח"ו.
הוא גם מכין מספר חלופות להצלת ישראל. אנחנו רואים שמרדכי מזהיר את אסתר לאחר שהיא מהססת לסכן את חייה ולהיכנס למלך אחשורוש. מרדכי רואה את ההזדמנות להצלת היהודים בעזרת אסתר המלכה. יחד עם זאת, מרדכי יודע שאם אסתר לא תשתף פעולה, הקב"ה יציל את ישראל בדרך אחרת. כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי, לְהָשִׁיב אֶל-אֶסְתֵּר: אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים. : כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ--אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת. (אסתר פרק ד,יג-יד).
בימים אלה, העולם רועש ומשתנה באופן בלתי צפוי. מדינות ערביות הסובבות את ישראל מחליפות שלטון ומתקוממות נגד דיקטטורים.

בתוך דקות ספורות, רעידות אדמה וצונאמי מסכנים את המשך קיום יפן- אחת המדינות המתקדמות בעולם.
המסר של המגילה מראה לנו איך להתמודד עם חדשות המדאיגות.
עלינו להאמין ולבטוח בהקב"ה, שכל השינויים הדרמטיים האלה יתבררו כטובים לעם ישראל.
אולי נזכה להבין זאת לאחר מעשה.
אנחנו מרגישים שהגאולה קרובה מאוד ושהקב"ה מזרז את גלגלי ההיסטוריה.
עלינו לפקוח את עינינו ולעשות מעשים שיקרבו את הגאולה.
כאשר בני ישראל נכנסו לארץ ישראל הם נצטוו שלוש מצוות: מינוי מלך, השמדת עמלק ובנין בית המקדש. (ראה תלמוד בבלי, סנהדרין כ ע/ב).
עלינו לקיים את המצוות האלה כפשוטן וללא התחכמויות. בשבוע שעבר קיבלנו תזכורת מזעזעת על הזהות של עמלק, שרוצח את התינוקות שלנו. (רצח של משפחת פוגל הי"ד באיתמר, בשבת ויקרא תשע"א).
שיטת הממשל של מדינת ישראל אינה מספיק טובה עבורנו וכוללת הרבה שחיתויות. לכן ראוי לבצע שינוי יסודי עם מינוי מלך ירא שמים.
הר הבית עומד שומם. אנחנו רואים איך הגויים מזלזלים ומחללים את מקום בית ה' ואין אנחנו מגיבים כראוי.
עלינו לשים קץ לכל החולשה הזאת ולקיים את שלושת המצוות האלה: מחיית עמלק, מינוי מלך ובנין בית המקדש השלשי.
הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה אפרים בן גיטל
סרטים של המחבר על בית המקדש http://www.beithamikdash.tv/

אין תגובות:

sharethis