הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום רביעי, יולי 27, 2016

פרשת שבוע: פרשת פנחס - מה מאפיין מנהיג אמיתי?

פרשת פנחס תשע"ו
גיליון מס' 272 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח

מה מאפיין מנהיג אמיתי?

סוף פרשת פנחס עוסקת באהבת ארץ ישראל בגוונים שונים. בנות צלופחד מגלות רצון לקבל נחלה בארץ ישראל במקום אביהם. משה רבנו רואה את הארץ מפסגת ההר כדי להנות מקדושת הארץ דרך הראייה. משה רבנו מעביר את הנהגת עם ישראל ליהושע בן נון ומצווה אותו על הקרבת הקרבנות לאחר הכניסה לארץ.
משה רבנו מוטרד מאוד ממה שיקרה אחרי פטירתו לכן הוא פונה אל ה' עם בקשה מיוחדת.
זאת הפעם היחידה בכל התורה שמשה רבנו פונה אל הקב"ה בצורה הזאת: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-ה' לֵאמֹר (במדבר כז,טו).
על פניו זה נראה שמשה רבנו מצווה את הקב"ה למלא את בקשתו.
בפסוק הבא משה רבנו מגלה את כוונתו בקשר למינוי מנהיג שימלא את מקומו לאחר מותו בהנהגת עם ישראל. גם בפסוק הזה משה רבנו משתמש בסגנון משונה כאשר הוא פוקד את ה' כביכול, לבחור מנהיג חדש. כמו שכתוב: יִפְקֹד ה' אֱלֹקי הָרוּחֹת לְכָל-בָּשָׂר, אִישׁ, עַל-הָעֵדָה (במדבר כז,טז). רש"י מציין את גדולתו של משה רבנו הדואג לצרכי ציבור לפני מותו ולא לצרכיו הפרטיים. כמו שכתוב: " להודיע שבחן של צדיקים שכשנפטרין מן העולם מנחיחין צרכן ועוסקין בצרכי ציבור." (רש"י במדבר כז,טו).
מדוע משה רבנו מתעקש כל כך על מינוי מנהיג חדש?
ננסה לראות מתוך הפסוקים מה התכונה העיקרית של מנהיג ישראל ומה צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של מנהיגותו?
לפי דברי רש"י, התכונה העיקרית של המנהיג היא להכיל את האשנים המתנגדים לו ולהתגבר על דעתם. המנהיג צריך לדעת ללכת נגד דעת הציבור כדי להשליט את רצונו. כמו שכתוב: " ...אמר לפניו רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך דעתו של כל אחד ואחד ואינן דומין זה לזה מנה עליהם מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו." (רש"י במדבר,כז,טז).
נראה לומר לומר שמשה רבנו מתכוון לנושא ספציפי כמבחן של מנהיגות: הקרבת קרבן התמיד וקרבנות המוספים.
שלוש פעמים התורה משתמשת בפועל "צו" כדי למנות את המנהיג הבא, יהושע בן נון. למעשה הקב"ה עונה למשה רבנו באותו הלשון. משה רבנו השתמש בביטויים קשים כדי לדרוש מהקב"ה למנות מנהיג, הקב"ה נענה לבקשתו ומשתמש בפועל "צו" שלוש פעמים.
כמו שכתוב: יט וְצִוִּיתָה אֹתוֹ, לְעֵינֵיהֶם......  כב וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֹתוֹ; וַיִּקַּח אֶת-יְהוֹשֻׁעַ, וַיַּעֲמִדֵהוּ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי, כָּל-הָעֵדָה.  כג וַיִּסְמֹךְ אֶת-יָדָיו עָלָיו, וַיְצַוֵּהוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה', בְּיַד-מֹשֶׁה.  (במדבר כז, פסוקים: יט, כב, כג).
מה ציווה משה רבנו ליהושע בזמן שהוא סומך את ידיו על ראשו?
התשובה נמצאת בפסוקים הסמוכים בפרק כ"ח. משה רבנו ציווה ליהושע על הקרבת קרבן התמיד של הבוקר ושל בין הערביים. כמו שכתוב: וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר:  צַו אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם את קרבני לחמי לאשי ריח ניחחי תשמרו להקריב לי במועדו : (במדבר כח,א-ב).
התורה משתמשמת בלשון של ציווי בפתיחת נושא הקרבנות כמו בפרשה של  העברת המנהיגות ממשה רבנו ליהושע.
נראה לומר שסמיכות מינוי מנהיג חדש העומד לכבוש את הארץ ופרשת הקרבנות מבטאה את הקשר המיוחד בין שני הדברים. אי אפשר לנתק אחד מהשני.
המבחן של מנהיג ישראל מתבטא במצוות הקרבת קרבנות התמיד והמוספים.
ה"בעל הטורים" על התורה אומר את הדברים במפורש: "צוהו שלא לבטל תורה ותמיד מפני המלחמה. ולכך סמך כאן פרשת תמידין:" (בעל הטורים במדבר כז, כג).
לימוד התורה ועבודת התמיד הם התכונות העיקריות של מנהיג ישראל, לכן נסמכו שתי הפרשיות.
בראש סדר העדיפויות של מנהיג עם ישראל צריך לעמוד את ענין הקרבת קרבן התמיד בכל יום ויום.
ראוי לציין שהפעולה של מעבר ההנהגה מתבצעת על ידי סמיכה המזכירה את הסמיכה של בעל הקרבן על קרבנו. (ראה פיירוש ה"כלי יקר" במדבר כז,יח).
אנחנו רואים היום עד כמה זה נכון. כאשר ראשי ממשלות ישראל לא הצליחו לשלוט על הר הבית מאז שחרורו בתשכ"ז. אנחנו מצפים שמנהיג אמיתי יקום מתוכנו ויקיים את צוואת משה רבנו על פי ה' ויחדש את עבודת התמיד בהר הבית ללא חשש מהמתנגדים. מנהיג אמיתי יודע להתמודד מול אנשים המתנגדים לדעתו כמו שראינו ברש"י לפני כן. אנחנו מתפללים שרגע זה יבא במהרה ונזכה לראות את בית המקדש השלישי בנוי במקומו בב"א.


הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis