הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, פברואר 24, 2017

פרשת השבוע- פרשת משפטים האם מלאך יכול להנהיג?


פרשת משפטים תשע"ז     
גיליון מס' 294 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח


 האם מלאך יכול להנהיג?
פרשת משפטים ברוכה במצוות מכל תחומי החיים. לאחר פירוט המצוות התלויות בארץ אנחנו מוצאים פסוק זה: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ, לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ, בַּדָּרֶךְ; וְלַהֲבִיאֲךָ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי (שמות כג,כ).
הקב"ה שולח לבני ישראל מלאך כדי לשמור עליהם במדבר ולהביא אותם לארץ ישראל. מדוע בני ישראל צריכים מלאך כאשר השכינה מלווה אותם? מהו תפקיד המלאך שנשלח על ידי הקב"ה? באיזה מלאך מדובר ומה שמו? האם משה רבנו קיבל בברכה את נוכחות המלאך? האם המלאך נשאר גם בימי יהושע בזמן כיבוש הארץ?
בע"ה ננסה לענות לשאלות האלה מתוך מקורות חז"ל.
רש"י מפרש שעצם שליחת המלאך מהווה עונש לבני ישראל כאשר הם אינם ראויים לנוכחות הקב"ה בעצמו. לכן הקב"ה שולח את המלאך במקומו כביכול, כמו שכתוב: "הנה אנכי שלח מלאך. כאן נתבשרו שעתידין לחטוא, ושכינה אומרת להם (שמות לג, ג) כי לא אעלה בקרבך:" (רש"י שמות כג,כ).
רש"י מביא את המדרש תנחומא כדי לגלות לנו את תפקידו של המלאך וכתוצאה מזה ננסה למצוא את שמו.
המלאך מלווה את בני ישראל כדי לשמור עליהם ולדאוג שהם יגיעו לבית המקדש של מטה בירושלים. כמו שכתוב במדרש: "לשמרך בדרך ולהביאך אל המקום אשר הכינותי, זה אחד מן המקראות המחוורת שבית המקדש שלמטן מכוון כנגד בית המקדש שלמעלן. " (משפטים, תנחומא יח).
רש"י כתב שהמלאך בא להזכיר לנו שתכלית גאולת מצרים היא לבוא למקום המקדש בירושלים ולעשות את עבודת הקרבנות.
המדרש רבנו בחיי מגלה לנו את שם המלאך: מיכאל שר ישראל.  כמו שכתוב: " והמלאך הזה על דעת רבינו חננאל ז"ל היה מיכאל השר הגדול, כענין שאמר גבריאל לדניאל, (דניאל י"ב) "ובעת ההיא יעמוד מיכאל השר הגדול העומד על בני עמך"... והוא שנראה ליהושע, והוא שאמר לו (יהושע ה'), "אני שר צבא ה' עתה באתי", ופירשו רז"ל כי מי שיזכור בו כי שמי בקרבו, באורו שנקרא שר צבא ה', כענין שכתוב (מלכים א' ח'), "כי שמי נקרא על הבית הזה"- שנקרא בית ה'. " (מדרש רבנו בחיי שמות כג,כ).
למה הקב"ה שלח את המלאך מיכאל?
מיכאל עושה את עבודת הקרבנות בבית המקדש של מעלה. כמו שמובא בתלמוד:  "זבול שבו ירושלים ובית המקדש ומזבח בנוי, ומיכאל השר הגדול עומד ומקריב עליו קרבן, שנאמר בנה בניתי בית זבול לך, מכון לשבתך עולמים "  (חגיגה דף יב ע/ב).
לפי המדרש הוא לא היה רק כהן אלא שימש ככהן גדול, כמו שכתוב: "מכון לשבתך פעלת ה', מלמד שבית המקדש מלמטה מכוון נגד בית המקדש שלמעלה, ובבית המקדש למעלה מיכאל כהן גדול, ונקרא כהן גדול שיניקתו מן הגדולה, הוא החסד. (שם) " (ילקוט ראובני בשלח).
זאת לא פעם ראשונה שהמלאך מיכאל מוזכר בתורה. לפי ה"ילקוט שמעוני" מיכאל הוא המלאך שנלחם ביעקב אבינו ופצע אותו. יעקב אבינו נקרא כהן גדול בבית המקדש של מטה ומיכאל כהן גדול בזה שבשמים.
 כמו שכתוב: " ויאבק איש עמו, יש אומרים מיכאל היה, אמר לו מיכאל ומה אני שאני אחד מן השרים הראשונים כך עשית לי, ואתה מתירא מעשו....., אמר לו הקב"ה למיכאל יפה עשית שעשית כהן שלי בעל מום, אמר לו רבונו של עולם, והלא אני כהנך, אמר לו אתה כהני ברקיע והוא כהני בארץ......, אמר ליה מעכשיו תהא ממונה עליו ועל זרעו עד סוף כל הדורות, הדא הוא דכתיב כי אם מיכאל שרכם..... " (ילקוט שמעוני בראשית לב, קלב).
המלאך מיכאל לא הצליח למלא את שליחותו כי משה רבנו דחה אותו והצליח להחזיר את השכינה במקומו. לאחר פטירת משה רבנו הוא שוב חוזר ומתגלה ליהושע בן נון, המנהיג החדש.
מיכאל מתגלה אליו (ראה ילקוט שמעוני יהושע ה, רמז טו) כדי להוכיח את יהושע על ביטול תורה בזמן מלחמה ואי הקרבת התמיד של בן הערביים.
כמו שכתוב: " אמר לו אמש בטלתם תמיד של בין הערבים ועכשיו בטלתם תלמוד תורה אמר לו על איזה מהן באת אמר לו עתה באתי מיד (יהושע ח) וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק" (תלמוד בבלי מגילה דף ג ע/א).
לאחר שהבאנו את כל המקורות האלה נראה לומר שהתפקיד של מיכאל הוא להוביל את בני ישראל להשגת תכלית הגאולה. המלאך מיכאל מעודד את בני ישראל להקים את בית המקדש בירושלים כדי להקריב בו קרבנות.

נראה לפרש את הפסוק וְלַהֲבִיאֲךָ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי (שמות כג,כ) באופן הבא: המילה וְלַהֲבִיאֲךָ,  רומזת ללשון החמישית של גאולה המובא בתחילת ספר שמות וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ (שמות ו,כ) הבא כנגד הכניסה לארץ ישראל.
אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי רומז לבנין בית המקדש בירושלים.
למעשה ניתן לראות שהתפקיד של מיכאל הינו לעזור לישראל לכבוש את הארץ ולבנות את בית המקדש.
המיקום בתורה של שליחת המלאך הינו בין המצוות התלויות בארץ לבין בניית המזבח ושתים עשרה מצבות לרגלי הר סיני. נראה לפרש שזהו רמז לשני התפקידים של מיכאל להשגת הגאולה השלמה: כיבוש הארץ ועבודת הקרבנות.
לאחר שמיכאל הראה לנו את הדרך להשגת הגאולה השלמה אני מקווה שניישם בפועל את דבריו. בע"ה נחזק את יישוב הארץ לפי גבולות התורה ונחדש את עבודת הקרבנות בהר הבית בב"א.



הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה


אין תגובות:

sharethis