הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, מרץ 22, 2019

חג פורים ומגילת אסתר: איך לגבור על השקלים של עמלק?

פורים - פרשת צו תשע"ט
גיליון מס 353  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 

איך לגבור על השקלים של עמלק?

בזמן בית המקדש, בחודש אדר היו מתחילים לאסוף את מחצית השקל מכל אחד מישראל. עם כספי מחצית השקל היו קונים קרבנות הציבור וכל עבודות המקדש המחייבות את השתתפות עם ישראל כולו.
בתלמוד בבלי, מקשרים את השקלים שבני ישראל הפרישו בזמן המקדש ל-10,000 ככרי כסף שהבטיח המן לאחשוורוש תמורת השמדת היהודים.
כמו שכתוב: " אמר ריש לקיש גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהן לשקליו והיינו דתנן באחד באדר משמיעין על השקלים ועל הכלאים ויאמר המלך להמן הכסף נתון לך והעם לעשות בו כטוב בעיניך" (מסכת מגילה, יג ע/ב).
לפי פשט הדברים, בזכות השקלים שהפרישו בני ישראל במשך מאות שנים, גזירת המן התבטלה למרות כספי השוחד.
הרב יעקב משה חרל"פ שואל מספר שאלות: מדוע השקלים של המן חשובים וממה יש לחשוש? מה היה קורה אם השקלים של ישראל לא היו מופרשים לפני השקלים של המן?  איך השקלים של המן היו יכולים להשפיע על ישראל?
נביא מספר תשובות אפשריות ולאחר מכן את תשובת הרב חרל"פ.
תשובה 1: קירוב להקב"ה
נראה לומר שנתינת מחצית השקל לבית המקדש משפיעה על הקשר עם הקב"ה והקירוב אליו. משתמשים בשקלים כדי להקריב את קרבנות הציבור בבית המקדש.
כמו שכתוב: "התרומה, מה היו עושין בה:  לוקחין בה תמידין ומוספין ונסכיהם, והעומר, ושתי הלחם, ולחם הפנים, וכל קרבנות הציבור. " (מסכת שקלים, פרק ד משנה א).
קרבנות הציבור מאחדים את ישראל, כאשר כולם ללא יוצא מהכלל חייבים לתת את מחצית השקל. זה כל כך חשוב, שהיו מחייבים את אלה שלא רצו לשלם ומוציאים בכוח את התרומה.
כמו שכתוב ביד החזקה: "בחמישה ועשרים בו, יישבו במקדש לגבות, ומכאן ואילך, כופין את מי שלא נתן עד שייתן; וכל מי שלא ייתן--ממשכנין אותו, ולוקחין עבוטו בעל כורחו, ואפילו כסותו." (רמב"ם, הלכות שקלים פרק א,ט).
המהות של עמלק היא לנסות להרחיק את ישראל מהקב"ה. לאחר שבני ישראל בנו את המשכן ובית המקדש הראשון, הקשר עם הקב"ה נהיה חזק ולא ניתן לביטול, למרות כל הניסיונות של העמלקים לדורותיהם והמן הרשע.
נראה לומר, שקיימת הוכחה נוספת על השפעת עבודת הקרבנות לביטול השקלים של המן במסכת מגילה, כאשר המן בא לבשר למרדכי שהוא נבחר לעלות על סוס המלך ברחבי העיר. מרדכי היה לומד עם ילדי ישראל רבן את הלכות קמיצה.
כמו שכתוב: "...אמר להו במאי עסקיתו אמרו ליה בזמן שבית המקדש קיים מאן דמנדב מנחה מייתי מלי קומציה דסולתא ומתכפר ליה אמר להו אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי" (מסכת מגילה דף טז ע/א).
ראוי לציין, שלמרות הגלות המרה ילדי  ישראל ממשיכים לחיות לפי זמני בית המקדש. לפי רש"י, המפגש עם המן היה ב-ט"ז בניסן שהוא יום תנופת העומר ועבודת הקמיצה.
גם כאן, אנחנו רואים בצורה מפורשת (עם הודאת המן בעצמו) שהגעגועים לעבודת המקדש דוחים את כספי השוחד וגזירת  ההשמדה.
תשובה 2: אחדות העם
נביא תשובה נוספת, כאשר מחצית השקל מסמל את האחדות. כל אחד מישראל שווה חצי. כדי להגיע לשלם עלינו להתאחד עם יהודי אחר.

קרבנות הציבור מאחדים את ישראל לעם אחד, כאשר כולם ללא יוצא מהכלל חייבים לתת את מחצית השקל.
כאשר עם ישראל מאוחד אי אפשר לפגוע בו. אפשר להביא דוגמאות מההיסטוריה הקרובה שלנו, בזמן מלחמות ישראל.
לכן, לאחר שעם ישראל נתן את מחצית השקל והקריב קרבנות ציבור במשך יותר מ-800 שנה, עמלק אינו יכול לפגוע או להמעיט באחדות הזאת.
המן טוען מול אחשוורוש שעם ישראל מפוזר ומפורד. כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר הָמָן, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים (מגילת אסתר פרק ג, פסוק ח).
ראוי לציין שהפסוק מתחיל בדברי אמת: יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד - המן מודה שעם ישראל אחד במהותו. מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים - כרגע הוא בגלות ואינו מאוחד וכל אחד עושה את מה שהוא רוצה ולא תמיד לפי התורה.
תשובה 3: הטוב נמצא בכל מקום
כל מעשה שאנחנו עושים בעולם הזה יש לו כוח השפעה ומכיל דבר טוב בתוכו. אפילו מעשה רע של נתינת שוחד כדי להשמיד את ישראל ח"ו.
התלמוד כותב שנתינת הטבעת של אחשוורוש להמן גרמה לעם ישראל לשוב אל ה'.
"אמר רבי אבא בר כהנא גדולה הסרת טבעת יותר מארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות שנתנבאו להן לישראל שכולן לא החזירום למוטב ואילו הסרת טבעת החזירתן למוטב" (מסכת מגילה דף יד ע/א).
מכאן ניתן להבין את כוח ההשפעה של 10,000 ככר כסף העלולים לפגוע בישראל ללא הגנה מקדימה של השקלים של ישראל. 
תשובה 4: הרב חרל"פ
הרב כותב שהטענה של עמלק היא שעם ישראל אינו שייך לעולם הזה הטמא, מפאת עצם קדושתו. לכן עמלק עושה כל מה שביכולתו כדי להשמיד את ישראל ולהחזיר אותו לשורשו, בשמים.
אבל דבר אחד שיבש את טענותיו: בנין המשכן והשראת השכינה במקדש. כאשר הקב"ה שוכן בכבודו ובעצמו בצורה גלויה בעולם הזה, זה מוכיח שגם עם ישראל שייך לעולם הזה.
כמו שכתוב: " ...ולהורות בזה כי אין מקום לישראל בעולם הזה, וטוב להם לכלותם חלילה ולזה שקל את שקליו......ומאחר שם הקב"ה קובע דירתו בתחתונים מסתתמות בזה טענותיהם של המלאכים שמודים הם ויודעים שכל מקום שהקב"ה נמצא שם, שם הוא מקומם של ישראל, ובזה נפרעה גם עצת המן." (הרב חרל"פ מי מרום פורים מאמר כו דף צח). 
לכן, דווקא הפרשת השקלים למען קרבנות הציבור של בית המקדש יכולה לגבור על עמלק וטענותיו כלפי ישראל.
לסיכום, נראה לומר, שאם נעכב את בנין המקדש וחידוש עבודת הקרבנות, נאפשר אחיזה של כוחות הטומאה ועמלק על ישראל.
צריך להיות עיוור כדי לא לראות שהמחבלים הפלסטינאים ותומכיהם בחזקת  עמלק. הם מתאבדים ואינם חושבים על עצמם כלל. זה דומה למעשה המן שהתחייב סכום ענק של 10,000 ככר כסף ללא ביטחון האם הוא יצליח לשלם אותו.
נראה לומר, שזאת מעין התאבדות. זה דומה לעמלקים שלחמו נגד בני ישראל במדבר מיד לאחר קריעת ים סוף או המתאבדים הפלסטינים של היום.
בע"ה נבין את עומק המסר הנובע ממגילת אסתר וניישם אותו כלשונו וככתבו ללא התחכמויות בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis