הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום חמישי, נובמבר 14, 2019

חומש בראשית: איך לנצח את הגויים?

חומש בראשית תש"פ

גיליון מס 364  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  

איך לנצח את הגויים?

התחלנו מחדש את קריאת התורה עם ספר בראשית. 
גדול הפרשנים על התורה, רש"י פתח את פירושו על התורה עם דברים נפלאים וקצת סתומים.
הוא שואל מדוע הקב"ה בחר להתחיל את התורה עם בריאת העולם ולא עם המצווה הראשונה שנצטווו בני ישראל במצרים?
רש"י הביא את דברי רבי יצחק שאומר שהקב"ה רצה להבהיר לאומות העולם שארץ ישראל שייכת לעם ישראל בלבד. המדרש מביא פסוק מתהילים: כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם (תהילים קיא,ו).
בעל ה"בית גנזי" מעלה  2 שאלות על דברי רש"י.
מדוע כתוב בתהילים הִגִּיד לְעַמּוֹ-עם ישראל, היה צריך להיות כתוב, כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד להם כנגד אומות העולם?
למה לחשוש שאומות העולם יערערו על כיבוש הארץ על ידי יהושע ודוד המלך, הרי מקובל על כולם שהכובש אדמה דרך מלחמה הופך לבעלים שלה!
ה"בית גנזי" עונה, שלמעשה הגויים אינם טוענים שארץ ישראל שייכת להם כי הם מסכימים שכיבוש דרך מלחמה תקף.
הם מתנגדים לעובדה, שהקב"ה בזמן בריאת העולם בחר בארץ ישראל כמקום קדוש להשראת שכינתו. הגויים אינם מקבלים שעם ישראל ישב בארמונו של המלך והם ישבו על ארץ כבושה שקיבלו דרך מלחמה.
כמו שכתוב: "...אבל כלל ישראל יושבים בדרך של תשבו כעין תדורו שהיא ישיבה של מטרונה בבית המלך וארץ ישראל שייכת לכלל ישראל לא מצד הקנין ממוני שיש להם אלא מצד עצם הארץ ומהותה שהיא שייכת להם. ועל בחינה זאת חולקים אומות העולם ואומרים ליסטים אתם אין לכם חלק בארץ ישראל רק כמו כל האומות על ידי כבוש מלחמה ואין שום שייכות לכם עם עצם ארץ ישראל." (בית גנזי, בראשית דף קלז). 
עכשיו ניתן להבין מדוע כתוב בתהילים:  כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ כי רק עם ישראל יכול להאמין שארץ ישראל שייכת לו בעצם, בגלל רצון בורא העולם.
הגויים אינם יכולים להבין זאת, לכן הקב"ה גילה את הסוד הזה לעם ישראל בלבד.
נמשיך להתעמק ונביא מאמר נוסף של ה"בית גנזי" שמבוסס על זוהר חדש (ראה בית גנזי, בראשית דף נא-נב).  
בתחילת הבריאה, הקדושה הייתה מפוזרת בכל העולם כמו המים שכיסו את כל הארץ. ביום השלישי הקב"ה הפריד בין המים והארץ ושם אותם במקום אחד, כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר אֱלֹקים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד (בראשית א,ט).
זהו סוד הצמצום, כאשר הקדושה התרכזה בארץ ישראל, בירושלים ובריכוז גבוה יותר בבית המקדש.
כמו שכתוב: " וְאָמַר דָוִד, אַתָּה הוּא שֶׁעָשִׂיתָ אֶת כָּל הָעוֹלָם, וְעָשִׂיתָ אֶת הַמַּיִם, וְהַמַּיִם הָיוּ מְכַסִּין אֶת הָעוֹלָם מֵהָרִבּוּי שֶׁבָּהֶם, וְעָשִׂיתָ לָהֶם שֶׁיִּתְכַּנְּסוּ בְּצִמְצוּם כֻּלָּם אֶל מָקוֹם אֶחָד. כָּךְ יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, שֶׁשְּׁכִינָתְךָ שֶׁהִיא מְלֵאָה כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, שֶׁתְּצַמְצֵם אוֹתָהּ בְּבֵיתְךָ, שֶׁיּוֹתֵר רָאוּי הוּא לִהְיוֹת שָׁם. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, לְבֵיתְךָ נָאֲוָה קֹדֶשׁ, וְלֹא לִזְמַן מוּעָט, אֶלָּא לְאוֹרֶךְ יָמִים." (זוהר חדש דף טז ע/ב).
השכינה אינה נמצאת באופן קבוע בארץ ישראל. עוצמת גילוי השכינה משתנה בהתאם למצב הרוחני של עם ישראל.
כאשר עם ישראל בגלות, השכינה אף היא נפגעת ומתפזרת בכל העולם. כאשר הוא חוזר לארצו, השכינה שוב מצטמצמת בארץ ישראל.
שיא גילוי השכינה נמצא כאשר בית המקדש בנוי בירושלים.

מכאן ניתן להבין מזווית אחרת את הרש"י הראשון וטענת הגויים בנושא בעלות על ארץ ישראל.
נראה לומר, שהגויים טוענים שלקחנו את הקדושה שהייתה מפוזרת בכל העולם וריכזנו אותה בעם ישראל בזמן יציאת מצרים, כאשר נהפכנו לעם.
המשכנו לצמצם את הקדושה בארץ ישראל בזמן כיבוש הארץ ולבסוף שיא הקדושה התגלתה בזמן בנין בית המקדש בהר הבית. 
נראה להוסיף, שעכשיו ניתן להבין מדוע רש"י מציע להתחיל את התורה עם המצווה הראשונה שנתנה לעם ישראל: החודש הזה לכם; כי זאת הפעם הראשונה שעם ישראל נהפך לעם ולקח את כל הקדושה שהייתה מפוזרת בין הגויים.
לכן, בתקופת שלמה המלך הכל היה מושלם: עם ישראל ישב בארצו, בית המקדש היה בנוי בירושלים ואומות העולם כבדו את מלכות שלמה וקבלו את מרותו.
הרב חרל"פ מפרש את הרש"י הראשון בכיוון דומה. ארץ ישראל הייתה מקור של שפע לכל העולם. לאחר כניסת עם ישראל לארץ, השפע הצטמצם עבור הגויים והתרכז בעם ישראל בלבד.  
כאשר הקדושה שנובעת מישיבת עם ישראל בארצו אינה יכולה להיקלט על ידי הגויים.
הרב חרל"פ מוסיף ואומר שככל שנכיר בקדושה שלנו כך הגויים יקבלו את זה. לכן כתוב בפסוק: כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ -ולא לאומות העולם.
זהו סוד ההצלחה של ישראל כדי להתמודד מול הגויים. 
כמו שכתוב: " ...וגם זאת היא מפלאי הפלאות שלא נאמר כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּים כי אם כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ  שאם ישראל בעצמם יודעים ומכירים את כח מעשיו, כבר מסתתמות טענותיהם של העמים, שאף על פי שהם אינם יודעים ומכירים את כח מעשיו, בכל זאת כיון יודעים העמים, שישראל מכירים את כח מעשיו אשר הגיד הקב"ה רק לעמו, מרגישים הם בזה את שפלותם ומכירים בתפקידם שעליהם להכנע בפני ישראל, כמו שיהיה לעתיד לבא שיאמרו כל הגויים בית יעקב לכו ונלכה באור ה' (ישעיה ב,ה) " (בראשית, הרב חרל"פ מאמר ב). 
אם אנחנו מאוחדים בדבר אחד ומאמינים בו, הגויים מקבלים את זה ומכבדים אותנו. אבל אם יש לנו ספקות הם מערערים על עצם קיומנו.
הדבר הזה הוכח במהלך ההיסטוריה של השנים האחרונות ובמלחמות שניצחנו בהם בזכות האחדות ובאמונה בצדקת דרכנו.
נראה לומר שכך קורה היום לגבי הבעלות על ארץ ישראל. כל עוד לא נכריז בקול ברור שהקב"ה נתן לנו את כל הארץ על גבולותיה הכתובות בתורה, הגויים ימשיכו לטעון נגד בעלותנו על הארץ.
הכל מתרכז בהר הבית, כאשר נכריז מתוך אחדות שעם ישראל חזר לארצו על פי ה' ועליו לבנות את בית המקדש השלישי, כל הבעיות עם הגויים יפסקו. כך יוצא מדברי הרב חרל"פ ורש"י הראשון על התורה.
כאשר נאמין ביסוד של צמצום הקדושה ונכיר בעצם קדושת הארץ, נהיה מוכנים לקבל את השכינה בבית ה' ובהר הבית וכך נזכה לבנות את בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis