הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, אוקטובר 28, 2017

חומש בראשית: מאחורי הקלעים של בריאת העולם

ספר בראשית תשעח
גיליון מס 318 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 
                                                        

מאחורי הקלעים של בריאת העולם

 הפרשיות הראשונות של התורה מחומש בראשית קשות להבנה ונראות סתומות.
ננסה להבין את מהות הבריאה בעזרת פירוש הבית גנזי והמי מרום על התורה.
ביום השלישי של בריאת העולם הקב"ה מגלה לנו את סדר הבריאה. כמו שכתוב: ויֹּאמֶר אֱלֹקים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן. (בראשית א,ט).
בהתחלה המים היו מכסים את כל העולם. לאחר מכן הקב"ה מעמיד את המים במקום אחד והיבשה במקום אחר. כתוצאה מזה נוצר ריבוי מים בנהרות ובימים וצמצום או העדר מים במקומות אחרים המהווים את היבשה.
כך הוא סדר הבריאה: בהתחלה האור נמצא בכל מקום באופן שווה. לאחר הצמצום האור מתרכז במקום אחד בלבד ונעלם משאר המקומות.
כמו שכתוב: " וְאָמַר דָוִד, אַתָּה הוּא שֶׁעָשִׂיתָ אֶת כָּל הָעוֹלָם, וְעָשִׂיתָ אֶת הַמַּיִם, וְהַמַּיִם הָיוּ מְכַסִּין אֶת הָעוֹלָם מֵהָרִבּוּי שֶׁבָּהֶם, וְעָשִׂיתָ לָהֶם שֶׁיִּתְכַּנְּסוּ בְּצִמְצוּם כֻּלָּם אֶל מָקוֹם אֶחָד. כָּךְ יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, שֶׁשְּׁכִינָתְךָ שֶׁהִיא מְלֵאָה כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, שֶׁתְּצַמְצֵם אוֹתָהּ בְּבֵיתְךָ, שֶׁיּוֹתֵר רָאוּי הוּא לִהְיוֹת שָׁם. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, לְבֵיתְךָ נָאֲוָה קֹדֶשׁ, וְלֹא לִזְמַן מוּעָט, אֶלָּא לְאוֹרֶךְ יָמִים." (זוהר חדש דף יב).
כך נוצר ההבדל בין ארץ ישראל לבין שאר הארצות. כך נוצר עם ישראל שמובדל מאומות העולם. כך נוצרה הקדושה היתרה של מקום המקדש ביחס למקומות האחרים. אפשר להמשיך כך בדברים רבים נוספים.
כמו שכתוב: "מדברי הזוהר חדש מתבאר כי הקדושה יתירה שהיתה במקדש באה ממה שנצטמצמה מכל העולם והתאספה במקום המקדש ועל ידי כך נעשה שם גלוי שכינה ביותר." (בית גנזי בראשית דף נא).
הפירוש הזה שופך אור חדש על הרש"י הראשון על התורה העוסק בבעלות על ארץ ישראל וטענת הגויים המכנים את ישראל ליסטים.
כמו שכתוב: "...שאם יאמרו אומות העולם לישראל: לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו". (רש"י בראשית א,א).
נכון! אנחנו לסטים שלקחנו את מעט הקדושה שהיתה בגויים וקיבלנו אותה לפי רצון הבורא.
בזכות דברי הזוהר החדש אנחנו מבינים שמדובר ברצון ה' שנמצא בכל שלבי הבריאה מבראשית עד עצם היום הזה.
הרב חרל"פ בפירושו על התורה מסביר את מקור האנטישמיות והאנטי-ציונות של ימינו.

כאשר עם ישראל נוצר, כל השפע של העולם התרכז בו וממנו השתלשל לאומות העולם. הגויים מרגישם את זה בתת המודע שלהם. עם ישראל לקח מהם את השפע, לכן הם נלחמים בו כדי להחזיר לידיהם את השפע. הם חושבים שאם עם ישראל לא יתקיים ח"ו השפע יחזור אליהם.
אותו תהליך קרה לגבי ארץ ישראל. לאחר שבני ישראל כבשו את הארץ, הקדושה הטמונה בארץ מימי הבריאה התגלתה לעיני כולם ויצאה לפועל.
כמו שכתוב: " ומכאן היסוד לכל שנאת העמים לישראל, שמרגישים הם כי מאז היו ישראל לעם נלקח מהם כל השפע והם זקוקים רק לישראל.  וכן הוא הדבר גם ביחס לארץ ישראל שלפני שנכנסו ישראל לארץ היו כל העמים מקבלים השפע מן הארץ הזאת, אולם מאז שנכנסנו לארץ, נעשית ארץ ישראל לארץ נבדלת, ואין העמים יכולים עוד לינוק ממנה את לשד קדושתה...."    (מי מרום, בראשית מאמר ב' דף ז).   
נראה לומר שקרה אותו תהליך בזמן המבול. כאשר הקב"ה ריכז וצימצם במקום אחד: בתיבת נח את כל הטוב שבעולם כדי להתחיל עולם חדש.
נראה להוסיף שאברהם אבינו פעל באותה צורה, כאשר הוא היה יחד בדורו המאמין בהקב"ה ושאר העולם עבד עבודה זרה. לכן הקדושה התרכזה עליו ועל צאצאיו. כמו שמובא במדרש רבה על הסיבה שאברהם אבינו מכונה "אברם העברי". כמו שכתוב: "ויגד לאברם העברי, רבי יהודה ורבי נחמיה ורבותינ. רבי יהודה אומר: כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" (בראשית רבה פרשת לך לך, פרשה מב סימן ח).
ניתן להמשיך בכל פרשיות התורה ולראות שתהליך הצמצום מתרחש באופן שיטתי: יצחק מול ישמעאל, יעקב מול עשו, יוסף מול אחיו, בני ישראל מול מצרים וכו'....
בע"ה עם ישראל יבין את מהותו וכוחו כדי למלא את תפקידו בעולם ולגלות את הקדושה והשפע לעולם. המקום העיקרי שבו הדברים קורים באמת הוא הר הבית. בע"ה אנחנו נתעורר ונזכה לכבוש את כל הארץ, נבנה את בית המקדש השלישי וכך השכינה תתגלה במלא עוצמתה בארץ ולאחר מכן בעולם כולו בב"א.


הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis