הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, דצמבר 07, 2014

פרשת שבוע: וישב וחנוכה: יוסף הצדיק: החשמונאי הראשון

פרשת וישב-חנוכה תשס”ז גיליון מס' 44
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס:6246461-02
לגירסא לחלוקה לחץ כאן
יוסף הצדיק: החשמונאי הראשון
האם יוסף הצדיק היה מקור השראה לחשמונאים ?
האם ניתן לנצח את הגלות ללא צ-יון ?

יוסף הצדיק נמכר כעבד במצרים, לשר הטבחים פוטיפר. אשתו של פוטיפר מנסה להכשיל את יוסף בעבירה של גילוי עריות. יוסף, מרוב צדקותו עומד בניסיון העריות ואינו חוטא.
בתקופת החשמונאים, היוונים פעלו באותה דרך כדי לנסות להשמיד את עם ישראל ח"ו. רבים מבני ישראל התייוונו והתחתנו עם נשים נוכריות. החשמונאים בראשות מתתיהו המשיכו את דרכו של יוסף הצדיק. הם השתמשו בכוח הצדקות של יוסף -שגילה נגד אשת פוטיפר, כדי להילחם במתייוונים וביוונים כאחד ולטהר את בית המקדש. היוונים טימאו את בית המקדש בגלל העריות.
רמז לכך ניתן ללמוד מתוך דברי "בעל הטורים", כאשר שכם בן חמור טימא את דינה. "בעל הטורים" מפרש את המילה "טימא" כמעשה של גילוי עריות. באותו אופן ניתן לפרש שחטא העריות טימא את ההיכל ואת המקדש בפסוקים האלה:
"טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלַם לְעִיִּים" (תהילים עט)
"טִמְּאוּ אֶת מִקְדָּשִׁי בַּיּוֹם הַהוּא" (יחזקאל כג,לח).




מפרשת דינה אנחנו לומדים את משמעות המילה "טמאו" בקשר לבית המקדש: טומאה שמקורה מגילוי עריות.
חיבור לנשים הנוכריות גרם לפגיעה בברית המילה ואפשר ליוונים לשלוט על ישראל. ישנן עוד שתי מצוות שהיוונים אסרו על ישראל לקיים אותן: קידוש החודש ושבת.
מצוות קידוש החודש מבטאת את השליטה שלנו על הזמן וכוח ההתחדשות שבעולם.
השבת מאפשרת לנו להשתחרר מעולם הגשמי על מנת לזכך אותו. לכן אנחנו מקדשים את יום השבת ומברכים על היין; וגם אנחנו אוכלים שלוש סעודות כדי להעלות את המעשה החומרי של אכילה, לדרגה גבוהה של קדושה.
ראשי התיבות של שלושת המצוות הם: חמש. ח-חודש מ-מילה ש-שבת. אנחנו מוצאים את צירוף האותיות אלו בהמלצת יוסף לפרעה, לפני מינויו לתפקיד משנה למלך, כמו שנאמר:" וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבע" (בראשית מא,לד).
(אותיות הראשונות של חשמונאים-חשמ). המילה "חמש" רומזת לנו למצוות שקיים יוסף במצרים כדי שעם ישראל יעבור בשלום את גלות מצרים. הוא שמר את השבת והקפיד על מצוות המילה. כמו שמובא במדרש רבה:
"מי הקדימני ואשלם מדבר ביוסף שהוא הקדים ושימר את השבת עד שלא נתנה" (במדבר יד,ב).
בזכות יוסף, בני ישראל קיימו את מצוות המילה ולאחר פטירתו פסקו מלמול את בניהם כי רצו להידמות למצריים. "כשמת יוסף הפרו ברית מילה אמרו נהיה כמצרים" (מדרש רבה שמות א,ח).
יוסף הראה לדורות איך, על עם ישראל להתנהג בזמן הגלות כדי לשמור על הייחוד שלו.
החשמונאים פעלו על פי המלצת יוסף, ונלחמו ביוונים ובמתייוונים, שניסו לבטל את שלושת המצוות המגנות על עם ישראל בזמן הגלות.
החשמונאים ראו בגזרות היוונים סכנה קיומית לעם ישראל לכן מרדו בהם-כנגד כל הסיכויים וגילו מסירות נפש עצומה.
הגימטרייא של יוסף שווה לזו של ציון- 156. בספר זכריה מוזכרים אירועי חנוכה, ושם נאמר שבני ציון בדומה לאפרים בן יוסף, יתעוררו וינצחו את היוונים: "כִּי דָרַכְתִּי לִי יְהוּדָה קֶשֶׁת מִלֵּאתִי אֶפְרַיִם וְעוֹרַרְתִּי בָנַיִךְ צִיּוֹן עַל בָּנַיִךְ יָוָן וְשַׂמְתִּיךְ כְּחֶרֶב גִּבור" (זכריה ט,יג). (עיין ספר של הרב גלזרסון "רזי שבת ומועד על כל האמור לעיל).
הבחינה של ציון יכולה לנצח את יון. ציון=צ + יון יוסף שמידתו הצדקות מתגבר על טומאת יון כאשר הוא נלחם נגד העריות, נגד חילול קדושת השבת ולמען ציון- מקום בית המקדש. יש מדרש נפלא במדרש תנחומא המשווה את יוסף לציון. "בא וראה כל צרות שאירע ליוסף אירע לציון ביוסף .... ומה שאירע ליוסף טובות אירע לציון טובות ביוסף" (תנחומא ויגש,י).
אם ברצוננו לשים קץ לגלות עלינו ללמוד מיוסף הצדיק ומהחשמונאים. חובתנו להילחם נגד המתירנות בתחום העריות, ולא לרדוף אחר בצע הכסף.
המטרה היא חנוכת בית המקדש בכל תנאי וללא דיחוי, כמו החשמונאים כאשר הם בנו את המנורה מעץ והדליקו אותה בטומאה.

אין תגובות:

sharethis