הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, אפריל 28, 2024

חג פסח: שואפים למדרגה ה-15

פסח תשפ"ד  - מלחמת שמחת תורה 
                    
גיליון מס 340  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  

שואפים למדרגה ה-15

בהגדה של פסח אנחנו מודים להקב"ה שנתן לנו 15 מעלות של נסים ושל חסד.
המעלה הראשונה היא עבור נס יציאת מצרים, והמעלה האחרונה היא כנגד בנין בית המקדש.
כמו שכתוב: " עַל אַחַת, כַּמָה וְכַמָה, טוֹבָה כְפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ: שֶׁהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם, וְעָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים, .... וְהִכְנִיסָנוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּבָנָה לָּנוּ אֶת־בֵּית הַבְּחִירָה לְכַפֵּר עַל־כָּל־עֲוֹנוֹתֵינוּ." (הגדה של פסח).
המהר"ל מפרש בדרך פלא את משמעות המעלה האחרונה, של בית המקדש.
כל המאמר מבוסס על דבריו מתוך ספר גבורות ה', פרקים עא, עב.
בית המקדש מנוגד לגשמיות והוא כולו רוחניות, למרות שהוא בנוי מעצים, אבנים, כסף וזהב.
בית המקדש נבדל מהטבע לכן הוא פועל על
פי נס ולא לפי חוקי הטבע.
כמו שמובא במסכת אבות, המפרטת את 10 נסים שהתרחשו יום יום בבית המקדש.
כמו שכתוב: " עֲשָׂרָה נִסִּים נַעֲשׂוּ לַאֲבוֹתֵינוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ. לֹא הִפִּילָה אִשָּׁה מֵרֵיחַ בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ, וְלֹא הִסְרִיחַ בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ מֵעוֹלָם, וְלֹא נִרְאָה זְבוּב בְּבֵית הַמִּטְבָּחַיִם, וְלֹא אֵרַע קֶרִי לְכֹהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְלֹא כִבּוּ גְשָׁמִים אֵשׁ שֶׁל עֲצֵי הַמַּעֲרָכָה, וְלֹא נָצְחָה הָרוּחַ אֶת עַמּוּד הֶעָשָׁן, וְלֹא נִמְצָא פְסוּל בָּעֹמֶר וּבִשְׁתֵּי הַלֶּחֶם וּבְלֶחֶם הַפָּנִים, עוֹמְדִים צְפוּפִים וּמִשְׁתַּחֲוִים רְוָחִים, וְלֹא הִזִּיק נָחָשׁ וְעַקְרָב בִּירוּשָׁלַיִם מֵעוֹלָם, וְלֹא אָמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ צַר לִי הַמָּקוֹם שֶׁאָלִין בִּירוּשָׁלַיִם:" (אבות, פרק ה, משנה ה).
נסביר בהמשך, מדוע עם ישראל נועד לחיות בעזרת נסים, בניגוד לאומות העולם.
בית המקדש מופיע כמעלה האחרונה, כי הוא התכלית לכל.
בית המקדש מסמל את השלמות של כל הבריאה.
כמו שהלב של האדם נותן חיים בכל רגע לשאר איברי הגוף, כך בית המקדש הוא הלב של העולם, הנותן חיים ושפע לכל הבריאה.
כמו שכתוב: " מכל מקום נתבאר לך כי על ידי בית המקדש הגיעו למעלה עליונה. ובשביל כך היה בית המקדש תכלית המעלה, שעל ידי בית המקדש יושלם הכל. והיה עוד דומה בית המקדש אל הלב שהוא בכל בעלי חיים, שעל ידו מקבלים כל האברים חיותן. וכן בית המקדש הוא נותן חיים לכל העולם." ( מהר"ל, גבורות ה', פרק עא דף שכה).
כל דבר רוחני השייך לקדושה מתפשט ומתרבה ללא גבול.
כתוצאה מזה, התרחש נס ייחודי בבית המקדש הראשון. מובא בתלמוד הבבלי ששלמה המלך נטע עצים מזהב בעזרה. עצים אלה נתנו פירות מזהב כמו כל אילן אחר. מפירות זהב אלה התפרנסו הכהנים.
כמו שכתוב: "אמר רב זוטרא בר טוביה למה נקרא שמו יער דכתיב (מלכים א י) בית יער הלבנון לומר לך מה יער מלבלב אף בית המקדש מלבלב דאמר רב הושעיא בשעה שבנה שלמה בית המקדש נטע בו כל מיני מגדים של זהב והיו מוציאין פירות בזמניהן וכיון שהרוח מנשבת בהן היו נושרין פירותיהן שנאמר (תהילים עב) ירעש כלבנון פריו ומהן היתה פרנסה לכהונה" (יומא לט ע/ב).
נס פירות הזהב קרה רק בזכות עם ישראל, כאשר בית המקדש הוציא לפועל את מלוא קדושתו.
כאשר הגויים שלטו על הר הבית, האילנות הפסיקו ללבלב.

המהר"ל מסביר את הפסקת הנס, כי הגויים הם הפוך מהשכינה ועם ישראל. כאשר דבר טמא שולט-כביכול, על מקום קדוש, אז הקדושה מתרחקת.
כמו שכתוב בתלמוד: " וכיון שנכנסו גויים להיכל, יבשו, שנאמר: ופרח לבנון אומלל. ועתיד הקב"ה להחזירה לנו, שנאמר: פרוח תפרח ותגל אף גילת ורנן כבוד נתן לה." (יומא לט ע/ב).
לעם ישראל יש תכונה מיוחדת שאין לאומות העולם.
עם ישראל מוכן מזמן בריאתו לקבל את הקדושה.
ההכנה הזאת קיימת לנצח, ללא קשר להתנהגותם.
לגוים אין את ההכנה לקדושה, כמו עם ישראל, לכן בית המקדש מתייבש מקדושתו בזמן שליטתם על הר הבית.
עם ישראל מוכן לתורה ולמצוות, זה לא בטל לעולם ותמיד נישאר בכוח. 
גם בזמן חורבן הבית, בגלות או באי קיום המצוות.
כמו שכתוב: "כן אף שנסתלק השכינה מישראל ונתבטלו המעלות שהיו לישראל, הכנתם על זה לא נתבטל." (מהר"ל גבורות ה' פרק עב).
התלמוד מסיים בצורה אופטימית, כאשר הוא כותב שהשכינה תחזור בעתיד.
מתי זה יקרה?
כאשר נשלוט באמת בהר הבית ונרחיק את הגויים וכל המבנים המיותרים שלהם.
זהו חילול ה' גדול ופגיעה בקדושת הר הבית, כאשר המון גויים נמצא שם בימים מסויים בשנה.
קשה עוד יותר, לחשוב שאנחנו נותנים לגוים דריסת רגל או שליטה מסויימת בהר ה'.
בעזרת ה', אנחנו נתאושש ונוציא לפועל את הכוח שהקב"ה הטמין בתוכנו, כדי לגלות מחדש את הקדושה והשכינה בהר הבית.

הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון ולעילוי נשמת יוסף קרסנטי בן איבון פתחון שנפטר ב ז' כסלו תשפ"ד ויעקב בן פרחה שנפטר בשבת הגדול תשפ"ד



אין תגובות:

sharethis