הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, מרץ 25, 2024

חג פורים: הכול כתוב במגילה!

פורים תשפ"ד  - מלחמת שמחת תורה 
 גיליון מס 402 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  

הכול כתוב במגילה!

אנחנו חוגגים מידי שנה את הניצחון בדרך נסית, על המן העמלקי.
מגילת אסתר מספרת לנו על השתלשלות האירועים בצורה נפלאה, כאשר הקב"ה מגלה לנו איך הוא מנהל את העולם ואיך הוא שומר על עם ישראל.
ננסה להבין את המהות של עמלק בסיפור המגילה וגם במהלך ההיסטוריה של עם ישראל.
ראשית, נעלה מספר שאלות.
מדוע עמלק במהותו שונא את ישראל?
למה עלינו להשמיד כליל את עמלק, בשונה מאויבים מאומות אחרות?
מה גרם להמן הרשע לרצות לפגוע בעם ישראל?
המאמר מתבסס על ספר טללי חיים של ה"חלבן" זצ"ל בנושא פורים. 
כאשר המן הרשע, מבקש מאחשוורוש לפגוע בעם ישראל, הוא טוען שהם מפוזרים ופרודים זה מזה.
כמו שכתוב: וַיֹּ֤אמֶר הָמָן֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ יֶשְׁנ֣וֹ עַם⁠־אֶחָ֗ד מְפֻזָּ֤ר וּמְפֹרָד֙ בֵּ֣ין הָֽעַמִּ֔ים בְּכֹ֖ל מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתֶ֑ךָ וְדָתֵיהֶ֞ם שֹׁנ֣וֹת מִכׇּל⁠־עָ֗ם וְאֶת⁠־דָּתֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֵינָ֣ם עֹשִׂ֔ים וְלַמֶּ֥לֶךְ אֵין⁠־שֹׁוֶ֖ה לְהַנִּיחָֽם׃ (אסתר,ג,ח)
הפעלים 'מפוזר' ו'מפורד' מדגשים שעם ישראל לא היה מאוחד. כל אחד פעל לפי יצרו ולפי רצונו.
למעשה, התלמוד מפרש את הפסוק הזה, שעם ישראל התרחק מהתורה והמצוות.
כמו שכתוב: " יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד, אָמַר רָבָא: לֵיכָּא דְּיָדַע לִישָּׁנָא בִּישָׁא כְּהָמָן. אֲמַר לֵיהּ: תָּא נִיכַלִּינְהוּ. אֲמַר לֵיהּ: מִסְתְּפֵינָא מֵאֱלקַיְהוּ דְּלָא לֶיעְבֵּיד בִּי כְּדַעֲבַד בְּקַמָּאֵי. אֲמַר לֵיהּ: [״יֶשְׁנוֹ״ —] יָשְׁנוּ מִן הַמִּצְוֹת." (מגילה, יג ע/ב).
כשעם ישראל מתרחק מהמצוות, הוא אינו מהווה גוף אחד.
לעומת זאת, לפני מתן תורה בהר סיני, בני ישראל היו מאוחדים בלב אחד כאיש אחד, כמו שרש"י מביא את דברי המכילתא ( ראה שמות יט, ב).
בזכות האחדות והאחווה הם קיבלו את התורה.
המן הרשע, הבין את חשיבות האחדות של עם ישראל, למען עצם קיומו.
כאשר הוא ראה את התנהגות עם ישראל במשתה של אחשוורוש, הוא הבין שהם מנותקים מהתורה ומהמצוות.
כתוצאה מחוסר האחדות בעם ישראל, הוא נחלש. עמלק זיהה את נקודת התורפה של ישראל. כתוצאה מזה, הוא הרגיש שהוא יכול לגבור על ישראל ח"ו.
מרדכי ואסתר הבינו היטיב את המציאות העגומה של חוסר האחדות, לכן הם ביקשו מכל יהודי שושן להתאחד בתפילה ותענית.
כמו שכתוב: לֵךְ֩ כְּנ֨וֹס אֶת־כׇּל הַיְּהוּדִ֜ים הַֽנִּמְצְאִ֣ים בְּשׁוּשָׁ֗ן וְצ֣וּמוּ עָ֠לַ֠י וְאַל־תֹּאכְל֨וּ וְאַל־תִּשְׁתּ֜וּ שְׁלֹ֤שֶׁת יָמִים֙ לַ֣יְלָה וָי֔וֹם גַּם־אֲנִ֥י וְנַעֲרֹתַ֖י אָצ֣וּם כֵּ֑ן וּבְכֵ֞ן אָב֤וֹא אֶל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־כַדָּ֔ת וְכַאֲשֶׁ֥ר אָבַ֖דְתִּי אָבָֽדְתִּי׃  (אסתר ד,טז).
 
ה'חלבן' מסביר שעם ישראל בפנימיות שלו, תמיד מואחד ומחובר. לכולנו נשמה אחת גדולה.
הפירוד והמחלוקת קיימים בצורה חיצונית בלבד. 

כמו שכתוב: "הנה תבין שישראל נוסדו בסוד פנימיות וחיצוניות. ובפנימיות הרי שישראל תמיד מחוברים ומאוחדים, כי אב אחד לכולנו, ונשמה אחת בתוכנו. כל הפירודים והמריבות אינם אלא בחיצוניות, בבלבול הדעת והמחשבה, אך לא ברצון הלב ובנקודת הקודש הפנימית...... אלא שכתוצאה מבלבול הדעת ומקטנותה, מתורגם הרצון הקדוש ללבושים מקולקלים שפועלים הפך האחדות והפך החיבור.....והנה עיקר עבודת התיקון הוא על ידי חשיפת הפנימיות וגילויה." (טללי חיים פורים דף קנז).
בנוסף לכך, גם בזמן מחלוקת קשה בישראל, השורש הוא חיובי ומתוך דאגה לעם ישראל.
נראה לומר, שיסוד המחלוקת על גיוס בחורי הישיבה נובע מרצון של אחווה, אחדות ושיתוף פעולה בין כל חלקי העם, למען ביטחון ישראל.
המחלוקת בין הימין והשמאל, מקורה בשאיפה לאחדות עם ישראל ובידול והתרחקות מהערבים. אחד דוגל בכיבוש השטח ושליטה מלאה על הערבים בשאיפה לטרנספר. השני דוגל בנתינת שטח לאוייב כדי להרחיק אותו מעם ישראל ולהישאר בשטח מצומצם יותר עם יהודים בלבד.
ניתן להסביר באותה דרך, את המחלוקת בנושא שינוי במערכת המשפט.
כאשר מתבוננים בהיסטוריה הרחוקה ואפילה העכשווית של עם ישראל' עמלק פעל באותה צורה. הכל מתחיל מפירוד בעם ומסתיים במלחמה בעמלק.
כך היה בתקופת הנאצים, כאשר היטלר יימח שמו וזכרו כתב בספרו השני ב-1923, שעם ישראל שואף לחיות בגלות ללא שום כוונה להקים מדינה עצמאית בשטח מוגדר.  כך לטענתו, עם ישראל בגלות יכול ליהנות ולנצל את המדינות שהוא יושב בהם כדי להתקיים ולהתפתח. זאת אותה טענה של המן הרשע מול אחשוורוש: עם מפוזר ומפורד.
אני חייב לצטט את דברי היטלר יימח שמו וזכרו, כי דבריו פחות ידועים: " ליהודי לא הייתה אף פעם מדינה משלו המוגדרת בתחום מסוים, כמו למדינות אריות. עם זאת מהווה התאגדותם הדתית מדינה אמיתית, כי היא מבטיחה את קיומו של העם היהודי, את התרבותו ואת עתידו. והרי אלה הם תפקידי המדינה בלבד. העובדה, שמדינה זו איננה נתונה להגבלה טריטוריאלית, כמו אצל מדינות אריות, עובדה זו קשרוה למהותו של העם היהודי, שאין בו הכוחות היצרניים הדרושים להקמתה ולקיומה של מדינה טריטוריאלית משלו.......העם היהודי, בהעדר כוחות ייצור משלו, איננו יכול לבנות מדינה בעלת אופי טריטוריאלי, אלא הוא זקוק לעבודתן ולפעילותן היצרניות של אומות אחרות – כבסיס לקיומו הוא." (היטלר יימח שמו וזכרו, "ספר שני", 1923).
(נא להפוך את הדף)
מה שקורה היום עם החמאס, זהה למה שקרה עם המן הרשע. הם ראו שאנחנו חלוקים בגלל השינויים במערכת המשפט. הם הבחינו בצדק, בחולשתנו שאף הגיעה לחיילי צה"ל. חמאס-עמלק קפץ על ההזדמנות וניסה לפגוע בנו ולטבוח בנו ככל האפשר.
בזמנים קשים, עם ישראל מגלה את הפנימיות שלו, נשמה אחת בגוף אחד.
כך הרגשנו ב 7-10 על כל הנרצחים, כאב לנו מאוד, כאילו הם היו חלק מהמשפחה שלנו. הסברנו למעלה מאיפה באה התחושה הזאת, כי אנחנו כולנו גוף אחד ונשמה אחת.
למעשה, האחדות אינה מספיקה כדי לנצח את עמלק.
יש צורך גם במסירות נפש, כמו שאסתר עשתה למען הצלת עם ישראל. היא סיכנה את עצמה, כאשר היא התפרצה למלך אחשוורוש ללא הזמנה.
המסירות נפש שלה הצילה את עם ישראל והביאה את הניצחון על עמלק.
כך האר"י ז"ל מתאר את ההשפעה של המסירות נפש של עם ישראל כדי לבטל את הגזרות הקשות.
המסירות נפש מכפרת על הכל, כולל ליהודי שאין לו שום מצוות.
כמו שכתוב: " יש קצת תיקון במה שנמסור נפשינו על קדוש השם בכל לב כי על ידי כן אפילו אין בנו שום מעשים טובים והרשענו עד להפליא הנה על ידי מסירת נפשינו להריגה מתכפרים עונותינו כולם ויש בנו יכולת לעלות עד אימא עלאה כמו שכתבו חז"ל גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד" (הארי ז"ל, דרושי כוונות קריאת שמע דרוש ו חלק ג).
איזה זכות יש לחיילינו המוסרים את נפשם בכל רגע למען עם ישראל!
זה הפסד גדול לכל מי שלא משתתף במסירות נפש הזאת למען הצלת עם ישראל כולו.
אפילו מעשה של אדם פרטי כמו אסתר המלכה שמסרה את נפשה, משפיע על כל הנשמות של עם ישראל וגרמה לאחדות בכל עם ישראל, בכל 127 מדינות העולם.
עלינו ללמוד ולהתעודד מעלילת המגילה, הכל כתוב שם, שחור על גבי לבן.
בזכות האחדות והמסירות נפש של חיילינו וכל עם ישראל, אף אחד יכול לפגוע בנו.
כך היה במגילה, כך יהיה במלחמתנו נגד העמלקים מעזה, מיהודה ושומרון, מלבנון, מירדן, מפרס ושאר העולם.
בעל ה'שפת אמת' כתב דבר נפלא. ככל שתהליך הגאולה מתקדם, מחיית עמלק גדלה בהתאמה.
כמו שכתוב: "ולכן כפי מה שמתקרבת הגאולה ומתברר כבודו יתברך בעולם. כפי זה השיעור נמחה שמו של עמלק....לכן מי שמצפה לפרסום שמו הגדול ברוך הוא. הוא מצפה למחית עמלק." (פרשת זכור שנת תרל"ז, דף 38).
ברוך ה', אנחנו זוכים לראות את זה בחודשים האחרונים בעזה, לכן עלינו לצפות להתגלות ה' וניסים גדולים.
אני מתפלל שהמלחמה בחמאס-עמלק תסתיים בבנין בית המקדש השלישי, כמו שהיה בתקופת מרדכי עם בנית בית שני.
החילול ה' שהיה במשתה אחשוורוש עם תצוגת כלי המקדש ובגדי הכהן הגדול, עלול להתרחש בירושלים בזמן הראמדאן.
אלפי גויים יטמאו את הר ה' בנוכחותם וינסו לקטרג על ישראל ח"ו.
הם ינסו להראות להקב"ה שאנחנו לא דבקים בו ח"ו, כי הגויים נמצאים בהמוניהם בביתו-בהר הבית, ללא הפרעה.
אנחנו חייבים להבין, שהעמלקים נלחמים בקדושה של ישראל, ללא שום סיבה אחרת.
איך אפשר לוותר על המקום הכי קדוש והכי קרוב להקב"ה?
אני מתפלל שנלמד איך להילחם בעמלק, הן ברמה הפיזית, הן ברמה הרוחנית ונזכה לבנות יחד, מאוחדים ומחובקים את הבית השלישי בב"א.


הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון ולעילוי נשמת יוסף קרסנטי בן איבון פתחון שנפטר ב ז' כסלו תשפ"ד 


אין תגובות:

sharethis