הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, פברואר 01, 2025

פרשת שבוע- גאולת מצרים: להבין את סוד השפע והגאולה

 גאולת מצרים תשפ"ה  - מלחמת שמחת תורה                   

גיליון מס 409  מאת שמואל בן חמו

לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח

EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 

 להבין את סוד השפע והגאולה

חומש שמות עוסק בגאולת מצרים, שהיא הגאולה הראשונה של עם ישראל.
התורה מפרטת בפרטי פרטים את כל השלבים, מתחילת השעבוד ולידת משה רבנו עד קבלת התורה בהר סיני.

כאשר מתבוננים בפסוקים עולות מספר שאלות.

שאלה ראשונה: לאחר שבני ישראל לא שמעו את דבריו, משה רבנו הסיק שגם פרעה לא ישמע אותו, לכן אין טעם לפנות אליו.

כמו שכתוב: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, לִפְנֵי ה' לֵאמֹר: הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם (שמות ו,יב).

מדוע משה רבנו חשב כך? הרי בני ישראל היו משועבדים ולא יכלו לחשוב על גאולה. לעומת זאת, פרעה אדם חופשי ושולט על כל מצרים, בוודאי שהיה יכול לשמוע את דברי ה'.

שאלה שנייה: רואים בתחילת פרשת שמות, שהקב"ה נזכר בהבטחתו, לגאול את ישראל, לאחר שבני ישראל התפללו אליו מרוב סבלם וקושי השעבוד.

כמו שכתוב: וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם, וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ; וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹקים, מִן-הָעֲבֹדָה. כד וַיִּשְׁמַע אֱלֹקים, אֶת-נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹקים אֶת-בְּרִיתוֹ, אֶת-אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק וְאֶת-יַעֲקֹב. (שמות ב,כג –כד).

מדוע הקב"ה עיכב את הגאולה עד שבני ישראל התפללו?

בע"ה ניישב את השאלות האלה, מתוך גילוי דברים נפלאים מפנימיות התורה, המובאות על ידי בעל ה'בית גנזי'.

כהרגלנו, ננסה להבין את משמעות הדברים לימים שלנו בדרך לגאולה השלימה.

ננסה להבין עם השכל המצומצם שלנו, איך הקב"ה מנהל את העולם ומוריד את השפע לעולם הזה.

הקב"ה רוצה לתת שפע לעולם ללא גבול. רצון ה' נובע מקיום התורה והמצוות על ידי עם ישראל.

השורש של עם ישראל והטבע שלו הוא חיבור לתורה, אפילו אם הוא אינו מקיים את המצוות בפועל.

מצדו של הקב"ה, הוא מוכן להוריד את השפע בכל רגע.

השאלה איך נוצר הגשר עם מקבל השפע בעולם הזה?
 

בעזרת התפילה מעומק הלב, נוצרים צינורות בין השמים ובין הארץ להורדת השפע.

התפילה נקראת 'עבודה שבלב'. היא נקראת עבודה, בדומה לעבד שעובד את אדונו, כאשר העבודה היא בנין הצינורות להורדת השפע.

בנין הצינורות אינו מספיק. מי קובע את כמות השפע שירד לאדם?

האמונה והביטחון בה' משפיעים על כמות השפע. כאשר היהודי או עם ישראל מאמינים באמונה שלמה בה', השפע יכול לרדת ללא הגבלה.

כמו שכתוב: "אלא שזה סדר הנהגת הבריאה שהאדם בהכרח לו לבנות השלמת הבנין שהשפע יבוא אליו.....אף שהקב"ה יודע צרכי בני אדם והוא מטיב להם, אבל הם צריכים להמשיך אליהם ההשפעה על ידי בנין הצינור. ולכן כשיש לאדם הבטחון בזה שמצד הקב"ה והשפעתו אין עיכוב רק תלוי בבנינו, הרי אמונה זה עצמה בונה את הכלים שהאור ירד אליו ולכן נכונים דברי שניהם שזה התחלה של אמונה בזה שהקב"ה בכוח משפיע לכל אחד מה שצריך ומה ששייך כבר נשפע בשורש, ועל ידי אמונה זו בונה את הכלים שתרד ההשפעה אליו ולכן יש כאן בטחון שודאי יבוא אליו מה שצריך." (בית גנזי וארא, ד, קעט).

אלה דברים נפלאים ממש.

עכשיו נראה דוגמאות בהיסטוריה של עם ישראל.

גאולת מצרים הייתה אמורה להימשך 400 שנה. בפועל היא ארכה 210 שנים.

שורש הגאולה היה מתוזמן לאחר 400 שנה של שעבוד. כדי להקדים את הגאולה, היה צורך בהתעוררות של רצון ה' לזמן מוקדם יותר.

לפי מה שהסברנו על תהליך הורדת השפע, יש צורך בתפילה מעומק לב כדי לעורר כביכול את רצון ה' לגאולה לפני זמנה.

כך עשו בני ישראל בזמן אבל, על מות פרעה.

כמו שכתוב: וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם, וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִן-הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ; וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל-הָאֱלֹקים, מִן-הָעֲבֹדָה. כד וַיִּשְׁמַע אֱלֹקים, אֶת-נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹקים אֶת-בְּרִיתוֹ, אֶת-אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק וְאֶת-יַעֲקֹב. (שמות ב,כג –כד).

היה צורך בתפילה, כדי לגרום לפתיחת השפע של הגאולה בשמיים. לאחר זעקת בני ישראל, צינור הגאולה נוצר, ודרכו, השפע מוכן לרדת למטה.

לאחר הזעקה הראשונה, על עם ישראל לגלות בטחון בה' ואמונה בגאולה, כדי ליצור את הכלים לקבלת שפע הגאולה.

עכשיו יישבנו את שאלתנו השנייה.

נביא דוגמא נוספת בזמן קריעת ים סוף.

כאשר בני ישראל היו מוקפים מכל הצדדים מול ים סוף והמצריים, משה רבנו התחיל להתפלל לה', כדי שיציל אותם.

הקב"ה ענה לו: מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ (שמות יד,טו).

הקב"ה אמר למשה רבנו, שעכשיו, זה לא זמן מתאים לתפילה, אלא זה הזמן לגילוי בטחון בה' ומסירות נפש עם כניסת בני ישראל לים, עד הצוואר.

כמו שראינו למעלה, הביטחון בה' והמסירות נפש של עם ישראל, יבנו את הכלים לקבלת השפע מאת ה'.

לאחר שבני ישראל היו מוכנים למסור את נפשם, השפע ירד בכמות עצומה, והביאה את נס קריעת ים סוף, שירת הים וגילוי השכינה לכל אחד מבני ישראל.

נביא דוגמא שלישית מימי בריאת העולם. הקב"ה לא הוריד גשם עד שאדם הראשון התפלל.

כמו שכתוב: וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח: כִּי לֹא הִמְטִיר ה' אֱלֹקים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן, לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה. (בראשית ב,ה)

רש"י מביא את דברי מסכות חולין (דף ס ע/ב), האומרת שהצמחים היו מוכנים לצאת מהאדמה. הם המתינו לתפילת האדם כדי לצמוח בפועל.

כמו שכתוב: "רב אסי רמי כתיב (בראשית א, יב) ותוצא הארץ דשא בתלת בשבתא וכתיב (בראשית ב, ה) וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ במעלי שבתא מלמד שיצאו דשאים ועמדו על פתח קרקע עד שבא אדם הראשון ובקש עליהם רחמים וירדו גשמים וצמחו ללמדך שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים" (חולין ס ע/ב).

לאור הכלל להורדת השפע לעולם שראינו למעלה, הדברים מובנים. כאשר תפילת אדם הראשון גרמה לבנין הצינורות, והצורך במזון והביטחון בה' שהוא יספק את צרכיו, גרמו להורדת הגשמים בשפע.

לאחר כל מה שנאמר עד כאן, ניישב גם את שאלתנו הראשונה.

משה רבנו ידע, מה שלבי הגאולה. הכול מתחיל ברצון אמתי של עם ישראל להיגאל. לאחר שהוא ראה שבני ישראל אינם מוכנים לשמוע את דבריו בנושא הגאולה, ברור שהגאולה לא תוכל להתממש נגד רצונם.

לכן, לא היה טעם לפנות למלך מצרים כדי להתניע את תהליך הגאולה. הצינורות האמורים להוריד את השפע לעם ישראל לא היו קיימים עדיין.

לאחר שראינו איך השפע יורד לעולם, נראה איך לשלוט על כמות השפע המתקבל.

הכל תלוי בגודל הכלים שמכינים למטה.

כאשר עובדים את ה' בצורה מצומצמת, אז גם השפע מצומצם לפי מידת הדין. לעומת זאת, אם עובדים את ה' בגדלות, מקבלים שפע בלתי מוגבל, לפי מידת הרחמים.

כמו שכתוב: "וכשעובדים אותו בקטנות המוחין ובלי התעוררות מח ולב הכלים בצמצום והאור אלוקות המתפשט הוא מבחינת קטנות ונקרא אלקים, ולכן גם השפע הבא אליהם הוא בקטנות ודין." (בית גנזי, וארא דף קעח).

גודל השפע משתנה בהתאם לגודל האמונה והביטחון בה'.

הקב"ה מנהיג את הבריאה ומוריד את השפע לעולם לפי הכללים שראינו.

בשנים האחרונות, התחום של התפתחות אישית ושיפור הפוטנציאל של האדם התרחב מאוד.

מרצים ומאמנים לפיתוח אישי, חוזרים על הכלל של הורדת השפע לעולם, בלשון אחרת כמובן.

כול החכמה הזאת נמצאת בתורתנו הקדושה מלפני אלפי שנים.

עלינו רק ללמוד אותה ולגלות את סודותיה, כדי לשפר את חיינו האישיים ושל עם ישראל.

בעל ה'נועם אלימלך' מפרש בצרה נפלאה את מבחן האמונה בשנת השמיטה, כאשר אסור לעבוד את האדמה במשך שנה שלמה.

אפשר להבין את האדם ששואל את עצמו, המה הוא יתפרנס בשנת השמיטה?

כמו שכתוב: וְכִי תֹאמְרוּ, מַה-נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת: הֵן לֹא נִזְרָע, וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת-תְּבוּאָתֵנוּ. (ויקרא כה,כ).

הוא מפרש, שמי שמוטרד בפרנסתו בעקבות שנת השמיטה, פוגע בשפע המגיע לו.

השאלה מַה-נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת? מגלה את חוסר בטחנו בה' וזה משפיע על גודל הכלים שלו, האחראים לקבלת השפע.

כמו שכתוב: " ונראה שהשי"ת ב"ה כשברא את העולם השפיע מטובו צינורות מושכים שפע לצרכי בני אדם, ודרך השפע שלא להפסיק כלל אלא כשהאדם נופל ממדרגתו ואין לו בטחון בבורא ברוך הוא המשגיח אמיתי הזן ומפרנס בריות בלי הפסק כלל, אז עושה האדם ההוא במחשבתו ההיא אשר לא מטוהר פגם חלילה בעולמות עליונים, ומתישין כח פמליא של מעלה רחמנא לצלן, ואז נפסק השפע חלילה, וצריך השי"ת ב"ה לצוות מחדש השפע שתלך כמו מתחילת הבריאה, עצם השאלה מוכיחה שהאדם בוטח בה' ..." (נועם אלימלך פרשת בהר ב).

ראינו ממקור נוסף את תהליך הורדת השפע והגאולה לעולם.

למעשה גאולת מצרים הינה הדגם לכל הגאולות העתידיות.

הן הגאולות הקטנות שהשפעתן היו לטווח קצר או הגאולות הגדולות כמו מצרים, פורים, חנוכה ועוד....

כמו שכתוב בתלמוד: "רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ, בְּנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל — מְנָלַן? אָמַר קְרָא: ״לֵיל שִׁמּוּרִים״ — לַיִל הַמְשׁוּמָּר וּבָא מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית." (ראש השנה יא ע/ב).

נראה לומר, שהגאולה השלמה שמצפים לה בקוצר רוח תהיה דומה לגאולת מצרים.

מתוך הדברים שהבאנו, נראה לומר, שגם היום אם נרצה לקדם את הגאולה, עלינו לרצות אותה מעומק לבנו ונשמתנו.

עלינו להאמין בחידוש מלכות בית דוד, בבניין בית המקדש השלישי ובביטול שעבוד לגויים.

התפילות שלנו יבנו את הצינורות להורדת השפע והביטחון בה' בקיום הבטחותיו יכשיר את הקרקע להורדת השפע ללא הגבלה.

אנחנו בעיצומו של מלחמת חרבות ברזל, כדי לנצח עלינו לבטוח בה' ולהאמין שהגאולה קרובה.

גודל האמונה יביא את גודל הניצחון. אסור לנו לסמוך על הגויים או על הפוליטיקאים, רק על בורא עולם.

בעזרת ה', עם ישראל-עם הנצח, יתאושש מה המכה של 7-10 ומתוך אמונה ובטחון בה' נראה את הגאולה השלמה ובנין בית המקדש השלישי בקרוב מאוד, אמן!




הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון.

אין תגובות:

sharethis