הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שלישי, נובמבר 03, 2015

פרשת שבוע: פרשת לך לך למה “הר הבית עכשיו”?

פרשת לך לך תשע"ו
גיליון מס' 241  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
למה הר הבית עכשיו?
מה תכליתה של מצוות יישוב הארץ?
מה ניתן ללמוד מאברהם אבינו לפיתרון בעיותינו?

פרשת לך לך מגלה לעולם את אברהם אבינו, העברי הראשון. ללא הקדמות או תארים כמו לנח, התורה מביאה את המעשים של אברהם אבינו.
מתוך הפשט של הפסוקים הראשונים ננסה ללמוד את המסר העיקרי המופיע בתחילת הפרשה.
שלוש בחינות מופיעות בסדר הבא: ארץ ישראל, עם ישראל ועבודת הקרבנות.
ראשית הקב"ה מצווה את אברהם אבינו ללכת לארץ כנען כמו שכתוב: לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ  (בראשית יב,א).
בהמשך הקב"ה מבטיח לו שיצא ממנו עם גדול:  וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, (בראשית יב,ב).
ובפסוק הבא אברהם אבינו מתברך חמש פעמים ויהפוך  למקור של ברכה עבורו ועבור כל האנושות כמו שכתוב:  וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה.  : וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה (בראשית יב,ב-ג).
כמו שהבאנו בפרשיות הקודמות המקור של כל השפע והברכה בא לידי ביטוי בעבודת המקדש ובברכת הכהנים בעזרה.
כמה פסוקים לאחר מכן אברהם אבינו מבצע בפועל את רצון ה'.
ראשית הוא עולה לארץ כנען עם משפחתו וכל רכושו: וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן (בראשית יב,ה).
לאחר שהוא הגיע לארץ הקב"ה מברך אותו בזרע גדול ומבטיח לו את ארץ ישראל, כמו שכתוב:  וַיֵּרָא ה', אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת (בראשית יב,ז).
לאחר התגלות ה' אליו, אברהם אבינו בונה מזבח כדי להודות לה' וגם לחתום את הבטחת נתינת הארץ לצאצאיו. כמו שכתוב: וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָי (בראשית יב,ז).
נראה לומר שפעולות בנית המזבח והקרבת קרבנות באות לממש את הבטחת הארץ לעם ישראל. זה המסר שאברהם אבינו מעביר לנו בתחילת דרכו.


אברהם אבינו ממשיך ובונה מזבח נוסף בין בית-אל ובין העי, כאשר הוא מתקרב לכיוון ירושלים והר המוריה. ניתן לראות בצורה מפורשת בפסוק ט' את כוונתו הראשונה של אברהם אבינו. כמו שכתוב: וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה.
רש"י מפרש למה התורה מציינת את כיוון הנסיעה של אברהם אבינו דרומה? רש"י מביא את המדרש רבה המציין שמטרת המסעות של אברהם אבינו היא להתקרב לירושלים והר המוריה.
מראשית דרכו אברהם אבינו מכוון את מעשיו לעבר בית המקדש העתידי. בזמן עקדת יצחק הוא יזכה להגיע להר המוריה ממש.
" לפרקים, יושב כאן חדש או יותר ונוסע משם ונוטה אוהלו במקום אחר, וכל מסעיו הנגבה ללכת לדרומה של ארץ ישראל והוא לצד ירושלים שהיא בחלקו

של יהודה, שנטלו בדרומה של ארץ ישראל הר המוריה שהיא נחלתו" (רש"י בראשית יב,ט).
המדרש רבה מצמצם בדבריו: "ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה מחקה והולך ומכוין כנגד בית המקדש" (בראשית רבה לט,טז).
נראה לומר שבפסוקים הראשונים של התגלות אברהם אבינו רמוזים בתוכם את תכלית מסעיו: כניסה לארץ ישראל, בנית עם ישראל ובנין בית המקדש.
הביטוי לֶךְ-לְךָ מופיע פעמיים בהקשר אברהם אבינו.
פעם ראשונה בתחילת פרשת לך לך:  לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ. ופעם נוספת בפרשת העקדה: וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ (בראשית כב,ב).
בהתבסס על המדרש רבה, נראה לומר שכוונת ה לֶךְ-לְךָ הראשון מתגלית ב לֶךְ-לְךָ השני.  כאשר הקב"ה מצווה את אברהם אבינו לבא לארץ ישראל הכוונה היא לעלות להר המוריה ולהקריב שם קרבנות. יוצא מכאן שאין מקום לבא לארץ ישראל ללא הקרבת קרבנות בהר הבית.
כך המדרש רבה מקשר בין שני הביטויים לֶךְ-לְךָ:  "אמר רבי לוי שתי פעמים כתיב לך לך ואין אנו יודעים אי זו חביבה אם השנייה אם הראשונה ממה דכתיב אל ארץ המוריה הוי השנייה חביבה מן הראשונה . " (בראשית רבה לט,ט).
המדרש רבה שואל מה יותר חשוב לבא לארץ ישראל או להקריב קרבנות בהר המוריה? המדרש עונה שהקרבת הקרבנות חשובה יותר.
אם התכלית היא לבנות מזבח בהר המוריה מדוע אברהם אבינו אינו מגיע להר הבית סמוך לכניסתו לארץ?  אלא לאחר 62 שנה בזמן עקידת יצחק?
נראה לומר שהשגת התכלית בהר הבית, דורשת לפני כן שלבים מקדימים והכנות. דרוש לחיות בגלות בין העמים, לבטל עבודה זרה, לעלות לארץ ישראל, לכבוש את הארץ במלחמות קשות, לבסס שלטון יהודי ולבסוף לבנות את בית המקדש. (ראה את השלבים מתוך הגדה של פסח בשיר "דיינו" ).
כך היה עם אברהם אבינו וגם עם בני ישראל מזמן גלות מצרים עד בנין בית המקדש על ידי שלמה המלך.
גם אנחנו עברנו את השלבים האלה במשך אלפיים שנות גלות, בשיבת ציון, בהכרזת עצמאות של מדינת ישראל, בניצחונות צבאיים מזהירים, בכיבוש ירושלים ומקום המקדש, בביסוס שלטון עצמאי וכלכלה משגשגת.  היום ב"ה הגענו לשלב האחרון, לתכלית שהוא בנין מזבח בהר הבית וחידוש עבודת הקרבנות. אפילו האוייבים שלנו באים להזכיר לנו את זה יום יום בשבועות האחרונים כאשר הם מרגישים שמתקרבים לתכלית והתחנה הסופית של הגאולה.
עלינו לקרוא את המסרים שהקב"ה שולח לנו וללכת בדרכו של אברהם אבינו. נוכחותנו בארץ ישראל מותנת בדבר אחד: חידוש העבודה בהר המוריה.
חלקים רבים בעם ישראל מתפכחים, בע"ה בקרוב מאוד נבנה את בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של מרסל מזל טוב בת איבון פתחון ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis