הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, ספטמבר 03, 2017

פרשת שבוע: פרשת שופטים : מנהיג אמיתי אינו ממיס את לבב אחיו

פרשת שופטים תשע"ז     
גיליון מס 313 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 
                                                        

מנהיג אמיתי אינו ממיס את לבב אחיו

בפרשה העוסקת ביציאה למלחמת רשות, התורה מביאה שלושה סוגים של אנשים שאינם יוצאים למלחמה: אדם שהתארס וטרם התחתן, מי שבאמצע בנית ביתו  ומי שנטע כרם.
ראשית נשאל מספר שאלות:
מה מייחד את שלושת סוגי האנשים האלה המונע מהם להשתתף במלחמה?
למה התורה משתמשת בלשון של חנוכת בית המזכיר את חנוכת המזבח: בָּנָה בַיִת-חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ (דברים כ,ה).
מדוע התורה חוששת שמישהו אחר יקח את מקומו במקום לחשוש על חייו?
המאמר מבוסס על פירוש ה"בית גנזי" על התורה.
ה"בית גנזי" מביא את דברי הרקנטי על התורה ומפרש את דבריו.
כאשר אנחנו נמצאים לקראת השלמת דבר גדול, המקטרגים מתחזקים ומנסים למנוע את הוצאתו לפועל.
לדוגמא במעמד הר סיני עם ישראל השיג מעלה רוחנית גבוהה מאוד. כוחות הרע חששו מזה וניסו להוריד את ישראל ממעלתו. לדאבונינו הם הצליחו וגרמו לחטא העגל.
מי שעומד להתחתן, עומד לבנות משפחה ולקיים את העולם בקיום מצוות פרו ורבו.
כאשר אדם בונה בית בארץ ישראל הוא מקיים את רצון הבורא ומיישב את הארץ.
מי שנטע כרם אף הוא מחזק את ארץ ישראל ומפרנס את משפחתו וכל הסובבים אותו.
כתוצאה מגודל המעמד כוחות הרע ינסו להפריע להשלמת הדברים הגדולים האלה. לכן בזמן המלחמה זה עלול לגרום למותו.
נמשיך להתעמק כדי להבין את גודל המעלה של שלושת האנשים האלה.
ה"בית גנזי" מפרש ששלושת הדברים מהווים מעין בנין בית מקדש פרטי.

 מי שנוטע כרם ודואג לפרנסתו דומה להקרבת הקרבנות על המזבח בעזרת כהנים.
כאשר הקרבנות באים כביכול לפרנס את הקב"ה כמו שכתוב: אֶת-קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי, רֵיחַ נִיחֹחִי, תִּשְׁמְרוּ, לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ (במדבר כח,ב). (ראה פירוש אור החיים שם להעמקה נוספת).
ההיכל בא כנגד בנין הבית ומסמל את הבחינה של בית ה'.
הכרובים המחובקים זה בזה רומזים לבחינה של הזיווג והחיבור בין הבעל ובין האישה.
יוצא מכאן שהסיבה ששלושת האנשים אינם יוצאים למלחמה היא בגלל שהם עסוקים בבנין בית המקדש הפרטי שלהם.
אם הם ימותו במלחמה ח"ו ללא השלמת המשימה שלהם הם יגרמו לפירוד של השכינה מעם ישראל.
לעומת זאת אם הם ישלימו את משימתם הם יזכו להתקרב להקב"ה ויחד איתם, כל ישראל.
החשש שמישהו אחר ימלא את מקומם נובע מזה שכוחות הרע ישלימו את החסר ויקחו את מקום האיש.
 כמו שכתוב: "לכן אם עומד לפני השלמת הבנין ולא השלימו יש בזה חסרון בבנין העליון ויש בזה אחיזת החיצונים שעל זה נאמר ואיש אחר יקחנה שהרע נאחז בזה כיון שיש פירוד בין קב"ה וכנסת ישראל. " (בית גנזי, פרשת כי-תצא דף תתקנז).
נראה לומר שניתן להרחיב את הפירוש של ה"בית גנזי" ליוצאי למלחמה מאדם הפרטי לכלל ישראל.
כאשר עם ישראל אינו בונה בית לה' ומיישב את כל חלקי הארץ הגויים לוקחים את מקומו בהר הבית, בשכם, בעזה וכו'...
נראה להוסיף שהפרשה של היציאה למלחמה רומזת לימות המשיח.
כל נושא בנין המקדש, מלחמות רשות והשלמת הגאולה מעלים חששות ופחד בלבנו מפני שינויים.
מי שחושש לבנות בית לה', מי שמפחד לגלות את הזוגיות שלנו עם הקב"ה בקודש הקדשים או מי שאינו חפץ לפתח כלכלת מדינת ישראל במובן הגשמי שלא יפריע לתהליך הגאולה, יחזור לביתו ולא ימס את לבב אחיו.
כמו שכתוב: מִי-הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב, יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ; וְלֹא יִמַּס אֶת-לְבַב אֶחָיו, כִּלְבָבוֹ  (דברים כ,ח).
שלושת סוגי אנשים המתבקשים לחזור לביתם לקראת מלחמה רומזים לתכונות הנחוצות להנהגת עם ישראל.
היציאה למחלחה  באה כנגד האחריות והקושי של הנהגת עם ישראל.
וּמִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר-אֵרַשׂ אִשָּׁה: רומז לקירוב עם ישראל להקב"ה כמו בני זוג.
מִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת-חָדָשׁ: רומז לבנין בית לה'.
וּמִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר-נָטַע כֶּרֶם: רומז לחשיבות יישוב הארץ בכל חלקיה וביסוסה כלכלי.
מִי-הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב: מזכיר לנוו שאין לפחד מאומות העולם ולבטוח בה'.
אלה התכונות של מנהיג אמיתי כאשר הצלחתו תלויה בהשלמת משימות אלה.
שכל אחד מאיתנו יבדוק האם ראשי הממשלה האחרונים מילאו אחת מהמשימות האלה.
אם התשובה היא לא, שיחזור לביתו ושלא ימס את לבב אחיו!

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis