הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, ספטמבר 09, 2012

ראש השנה: תפוח בדבש רומז למקדש

ראש השנה תש"ע גיליון מס' 178
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר

מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
תפוח בדבש רומז למקדש
מה הסיבה הפנימית לאכילת התפוח בדבש?
מדוע עם ישראל נחשב כעם של אנשי מעשה?

בליל ראש השנה אנחנו נוהגים לאכול מאכלים הרומזים לדברים טובים לישראל ולקללות עבור אויבינו.
לכל קהילה וקהילה, מנהגים שונים בעניין המאכלים. אמנם, יש דבר אחד המשותף לכולם והוא: התפוח בדבש.
ננסה להבין את משמעות התפוח על פי מקורות חז"ל.
בעל ה"בן איש חי" כותב בהלכות ראש השנה על מקור המנהג של אכילת התפוח בדבש.
התפוח רומז למושג: חקל תפוחין קדישין.
"וכתבו האחרונים ז"ל הטעם שמביאין תפוח רמז לחקל תפוחין קדישין בסוד ראה ריח בני כריח שדה, ונ"ל בס"ד טעם לתפוח בליל ר"ה כי התפוח יש בו שלשה הנאות טעם ומראה וריח, והוא לסימן טוב לבקשתינו שפע הכללי שהוא בני חיי מזוני לכל השנה כולה" (בן איש חי שנה א, פרשת נצבים דף קי"א)
כדי להבין את המושג הזה אנחנו צריכים לחזור אחורה בזמן, במעמד מסירת הברכות מיצחק אבינו ליעקב אבינו. כאשר יעקב אבינו נכנס לחדר אביו, כדי לקבל את הברכות- במקום עשו, יצחק אבינו מריח את בגדיו.
כך כתוב בתורה: וַיִּגַּשׁ, וַיִּשַּׁק-לוֹ, וַיָּרַח אֶת-רֵיחַ בְּגָדָיו, וַיְבָרְכֵהוּ; וַיֹּאמֶר, רְאֵה רֵיחַ בְּנִי, כְּרֵיחַ שָׂדֶה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'.(בראשית כז,כז).





רש"י מביא את התלמוד הבבלי ומפרש את ריח השדה כריח של שדה תפוחים. " שנתן בו ריח טוב וזהו שדה תפוחים כן דרשו חז"ל (תענית כט ע/ב )" (רש"י בראשית כז,כז).
יעקב אבינו הינו הבחיר שבאבות. הוא זכה להקים את עם ישראל בזכות שנים עשר השבטים.
מדוע הוא מלווה בריח של שדה תפוחים?
במגילת שיר השירים, עם ישראל נמשל לתפוח כמו שכתוב: כתפוח בעצי היער כן דודי בין הבנים בצלו חמדתי וישבתי ופריו מתוק לחכי (שיר השירים ב,ג).
המילה תפוח מופיעה ארבע פעמים בכל פרקי שיר השירים. (שיר השירים: ב,ג; ב,ה ;ז,ט ;ח,ה).
על פי התלמוד בבלי, לתפוח יש תכונה מיוחדת: הפרי גדל לפני העלים שלו. בזה הוא דומה לעם ישראל, שאנחנו עושים מעשים טובים-הדומים לפרי, לפני שמתרחקים מהדברים האסורים- הנמשלים לעלים.
כך כתוב בתלמוד בבלי: " א"ר חמא ברבי חנינא מ"ד (שיר השירים ב) כתפוח בעצי היער וגו' למה נמשלו ישראל לתפוח לומר לך מה תפוח זה פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע (שבת פח ע/ב(.
מכאן אנחנו למדים שהתכונה המאפיינת את עם ישראל, היא של עשייה למען דבקות בהקב"ה.
נראה לומר, שהעשייה הכי משמעותית המעידה על השאיפה שלנו לדבוק בהקב"ה היא: בניית בית המקדש.
גם במצוות בנין בית לה', התורה משתמשת בפועל "עשה", כמו שכתוב: ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כה,ח).
המפתח לדבקות בה' הוא העשייה. עבור כל יהודי, העשייה מתבטאת בעיקר בעבודות המקדש ובנית בית המקדש.
התפוח מסמל את עם ישראל. כי התפוח מעלה על נס את העשייה, הבאה לפני כל דבר אחר.
זאת תכונה משותפת לעם ישראל ולתפוח.
הפרי- כנגד העשייה, מקדים את העלים-כנגד ההתרחקות מהרע. (ראה פירוש בית גנזי על שיר השירים "כתפוח בעצי היער" דפים סג-סד).
הקשר בין התפוח ובין המצוות הקשורות לבית המקדש אינו מקרי. על הפסוק שראינו לעיל, יש פירושים נוספים בנוגע למקור הריח שהיה על בגדי יעקב אבינו.
התרגום יונתן מבאר שהריח היה דומה לקטורת שעתידים להקריב בבית המקדש.
"וקריב ונשיק ליה וארח ית ריחא דלבושוי וברכיה ואמר חמון ריחא דברי כריחא דקטורת בוסמניא דעתידא מתקרבא בטוור בי מקדשא דאתקרי חקל דבריך יתיה ה' ואתרעי לאשראה שכינתיה תמן" (בראשית כז,כז).
בעל הטורים, מפרש שהריח היה דומה לזה שהיה בבית המקדש, ובזכות הריח הנובע מהקרבנות ושאר העבודות הוא יכול לקבל את ברכת האבות ולהמשיך את דרכם.
" כריח. ב'. כריח שדה. כריח לבנון (שה"ש ד, יא). שזכות ריח ניחוח העולה מן הלבנון פירוש בית המקדש עמד לו:" (בעל הטורים בראשית כז,כז).
יש פירוש נוסף המובא על ידי רש"י ובעל הטורים, שיעקב אבינו היה מבושם בריח של גן עדן.
למעשה כל הפירושים מכוונים לדבר אחד: דבקות בהקב"ה בעזרת בית המקדש.
נחזור לתפוח של ראש השנה ולמושג: חקל תפוחין קדישין, בעזרת הבית גנזי על שיר השירים.
הבחינה של "חקל תפוחין קדישין" היא המלכות ומסמלת את הביטול של עם ישראל להקב"ה. כאשר עם ישראל רוצה לשבת תחת צלו של הקב"ה.
אנחנו אוכלים את התפוח הזה בראש השנה כדי לרמוז על קבלת מלכות ה' ביום הקדוש הזה.
המלכות מסמלת גם את הדין לכן אנחנו מנסים להמתיק את הדין בעזרת הדבש.
התפוח בא להראות להקב"ה, את גודל החיבה שלנו כלפיו, ועד כמה אנחנו רוצים לשבת בצל השכינה.
כידוע השכינה נמצאת במקום אחד בלבד: בהר המוריה.
לכן התפוח בדבש בא לעורר אותנו למפגש של ממש עם השכינה השוכנת בבית המקדש.
בע"ה אנחנו נזכור את עומק הלימוד הזה במהלך אכילת התפוח בדבש, כדי לעשות מעשים של ממש לקירוב הגאולה השלמה בב"א.


הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של אפרים בן גיטל ולעילוי נשמת הזקן הכשר אליעזר ליאון אמסטר בן יהושע


אין תגובות:

sharethis