הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, אוקטובר 29, 2016

פרשת שבוע: פרשת בראשית האשה רומזת למזבח

פרשת בראשית תשע"ז
גיליון מס' 281 מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 

האשה רומזת למזבח

פותחים מחדש את התורה עם פרשת בראשית. התורה מתארת לנו את תהליך בריאת העולם. פרשה זאת מכילה סודות גדולים על העולם הזה ואיך הקב"ה מפעיל אותו. ננסה להתעמק בנושא של יצירת האשה מהצלע של אדם הראשון ובתוצאה של חטא עץ הדעת לפי פירוש רבנו בחיי.
הוא שופך אור חדש על כל הפרשה בדרך השכל. כאשר האדם הוא כנגד השכל והאשה כנגד החומר מצד הדברים המעשיים והבינה.
כאשר התורה אמרה שלא טוב לאדם להישאר ללא בת זוג, היא מתכוונת לשכל שצריך להתלוות לכלי חומרי כדי להוציא לפועל את מחשבותיו. כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹקים, לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ (בראשית ב,יח).
"והאדם הוא רמז לשכל, והשכל לא טוב היותו לבדו, כי הוא צריך לכלי שיראה בו פעולותיו ושיהיה לו עזר בקיום התורה והמצות והכלי הזה הוא החומר...." (רבנו בחיי, בראשית ג, כא).
השכל אינו יודע לתרגם למעשים את המחשבות והרעיונות שלו, הוא נעזר בתכונת הבינה כדי לעשות זאת. מתוך לשון הפסוק העוסק ביצירת האשה ניתן לגלות דברים נפלאים.
וַיִּבֶן ה' אֱלֹקים ׀ אֶֽת־הַצֵּלָע אֲשֶׁר־לָקַח מִן־הָֽאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל־הֽאָדָֽם׃ (בראשית ב,כב).
התורה משתמשת בפועל "ויבן" ולא במילה "וייצר" או "ויעש". זה רומז למילה "בינה", כאשר זאת מידה טובה המאפיינת את האשה.
כמו שכתוב: "א"ר חסדא מאי טעמה דרבי דכתיב (בראשית ב) ויבן ה' [אלקים] את הצלע מלמד שנתן הקב"ה בינה יתירה באשה יותר מבאיש."(מסכת נידה מה ע/ב).
נראה לומר שהתורה היא כולה רוחניות וקשורה לשכל והמצוות הן מצד החומר והמעשים. (ראה מלבים ב,כב)
המהות של התורה לא ניתנת לתרגום למעשים חומריים אלא דרך המצוות.
המצוות מאפשרות לאדם להשיג את העולמות העליונים ולהשפיע עליהם.
נראה להוסיף שהפסוק העוסק בבנין האישה וַיִּבֶן ה' אֱלֹקים אֶֽת־הַצֵּלָע דומה לפסוקים אחרים העוסקים בבנין מזבח או בנית בית המקדש.
נביא מספר דוגמאות כדי להמחיש את הדברים.
וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ, לה'; וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה (בראשית ח,כ). 
וַיִּבֶן-שָׁם מִזְבֵּחַ לַה', וַיִּקְרָא בְּשֵׁם ה' (בראשית יב,ח).
וַיִּבֶן שָׁם, מִזְבֵּחַ, וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם, אֵל בֵּית-אֵל: (בראשית לה,ז)
וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת־הַבַּיִת וַיְכַלֵּֽהוּ׃ (מלכים א', פרק ו, יד).
נראה לומר שתהליך יצירת האישה דומה לבנית מזבח. המצוות הקשורות לבנין המקדש, בגדי הכהונה ועבודת הקרבנות הן מאוד גשמיות ומעשיות.
משתמשים בחומרים יקרי ערך כמו זהב, כסף נחושת, בדים מיוחדים, משתמשים בבהמות ובדם שלהם וכו'...
מבחינה חיצונית כל עבודות המקדש ובנינו לא נראים כמו מעשים בעל מדרגה  רוחנית גבוהה.

זה מה שגרם החטא של אכילה מעץ הדעת: צמצום הצד השכלי והתגברות הצד החומרי. גילוי השכינה צריך לעבור דרך מעשים גשמיים.
ניתן לראות אולי רמז בדברי רש"י שמביא פסוק מבנית המשכן כדי להסביר את המילה "צלע". הוא משווה את צלע האדם שממנה נוצרה האישה, לצלע המשכן.
כמו שכתוב: "מצלעותיו. מסטריו, כמו ולצלע המשכן (שמות כו,כ) , זהו שאמרו שני פרצופים נבראו:" (רש"י שמות כו,כ).
נראה לומר שאולי זאת היתה כוונת בני ישראל בזמן חטא העגל. הם הלכו רחוק מידי בצד החומרי לכן נענשו. ומה היה התיקון של חטא העגל? בנית המשכן עם כסף וזהב בצורה מדודה על פי ה'.
נמשיך באותו כיוון כאשר פרשת החטא מסתיימת בזה שהקב"ה מלביש את אדם וחוה בבגדי עור.
כמו שכתוב: וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹקים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ, כָּתְנוֹת עוֹר—וַיַּלְבִּשֵׁם (בראשית ג,כא).
אחד הפירושם של כותנות עור הוא שהקב"ה הלביש אותם בגדי כהונה גדולה.
ה"בעל הטורים" מביא את דברי המדרש רבה: "לבש בגדי כהונה גדולה, שנאמר (בראשית ג') ויעש ה' אלקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם, בגדי שבת היו, והיו הבכורות משתמשין בהם" ( במדבר רבה ד,ו). (ראה גם מדרש תנחומא ישן תולדות יב. ב').
האם בגדי הכהונה הם פרס או עונש?
נראה לומר שלפני החטא האור נבע מהגוף עצמו והמלאכים נהנו ממנו כמו שכתוב בזוהר הקדוש.
"אחר החטא, הלביש אותם הקב"ה בלבושים שהעור נהנה מהם, ולא הנפש, (וזה שאמר כתנות עור), בתחילה היו להם כתנות אור, שהעליונים היו משתמשים בהם למעלה, כי מלאכים עליונים היו באים לאדם הראשון להנות מאור ההוא, וזה שאמר ותחסרהו מעט מאלקים וכבוד והדר תעטרהו, ועתה שחטאו ניתן להם כתנות עור, אשר העור נהנה מהם, דהיינו הגוף ולא הנפש..." (בראשית תנד)
אחרי החטא הכל הצטמצם ודרוש כלי חומרי כדי להקרין את השכינה כמו בגדי הכהונה. לכן בגדי כהונה מבטאים את הירידה הרוחנית שגרם החטא.
לסיכום, ראינו  שהעונש על אכילת עץ הדעת הגביר את השפעת הכוחות הגשמיים לגילוי השכינה.
יצירת האשה דומה לבנין המקדש שמשתמש במעשים גשמיים להשגת השכינה.
בע"ה נגיע למדרגה הזאת ונזכה לבנות את בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה

אין תגובות:

sharethis