הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, ינואר 20, 2024

פרשת השבוע: פרשת בא- ברוח ה', ננצח!

ספר שמות- גאולת מצרים- מלחמת שמחת תורה תשפ"ד               
        
גיליון מס 400  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 

 ברוח ה', ננצח!

חומש שמות הוא ספר הגאולה של עם ישראל. התורה מתארת את השעבוד הקשה ולאחר מכן את כל שלבי הגאולה: מקריעת ים סוף, קבלת התורה ועד בנין המשכן.
מה הדבר ההכרחי שגרם לגאולת מצרים? איך התחיל תהליך הגאולה?
ישנם שני פסוקים בתחילת פרשת וארא שיסבירו הכל.
כאשר משה רבנו פנה לראשונה לבני ישראל הם לא היו מסוגלים לשמוע את דבריו, המבשרים על סיום השעבוד.
כמו שכתוב:וַיְדַבֵּ֥ר מֹשֶׁ֛ה כֵּ֖ן אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֹ֤א שָֽׁמְעוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה מִקֹּ֣צֶר ר֔וּחַ וּמֵֽעֲבֹדָ֖ה קָשָֽׁה׃    (שמות ו,ט).
משה רבנו טוען כלפי הקב"ה, אם בני ישראל לא שמעו אותי בגלל קושי השעבוד, איך פרעה ירצה לשמוע אותי?
כמו שכתוב: וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה לִפְנֵ֥י ה' לֵאמֹ֑ר הֵ֤ן בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ לֹֽא־שָׁמְע֣וּ אֵלַ֔י וְאֵיךְ֙ יִשְׁמָעֵ֣נִי פַרְעֹ֔ה וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם׃ (שמות ו,יב).
רש"י מפרש את הפסוק מתוך קל וחומר.
המפרשים מקשים על רש"י, כאשר אפשר להבין מדוע בני ישראל לא שמעו את משה בגלל לחץ העבדות, אבל פרעה אינו שרוי תחת לחץ השעבוד, אלא ההיפך!
בעל ה'בית גנזי' מתרץ בצורה נפלאה וגם שופך אור חדש על אירועים נוספים שקרו לעם ישראל.
למעשה, בני ישראל צריכים לקבל את דברי משה, כדי שפרעה אף הוא יוכל לשמוע את דבר ה'.
זה מצויין בצורה מפורשת בתשובה של הקב"ה למשה רבנו בפסוק הסמוך, כמו שכתוב:
 וַיְדַבֵּ֣ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֶל־פַּרְעֹ֖ה מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם לְהוֹצִ֥יא אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם (שמות ו,יג).
הקב"ה מצווה את בני ישראל ולאחר מכן את פרעה, לצאת מהשעבוד.
פרעה אינו יכול לשחרר את בני ישראל אם הם לא חפצים בכך.
רק אחרי שעם ישראל שמע את דברי הגאולה מפי משה רבנו-הגואל, פרעה- מלך מצרים, יכול גם לשמוע.
למעשה, הקב"ה פתח את השורש בשמים כדי להתניע את תהליך הגאולה.
התפילה והרצון להיגאל מצד בני ישראל, בונים את הצינור להורדת השפע מלמעלה למטה.
זאת מהות התפילה שאנחנו מתפללים מידי יום: להוריד אלינו את השפע שקיים ללא הגבלה בשמים.
כך הקב"ה ברא את העולם: האדם צריך לבקש את השפע כדי שהוא ירד וישפיע עליו.
כאשר מאמינים שהקב"ה רוצה לתת לנו את השפע, נשאר לנו רק להוריד אותו אלינו ולבנות את הכלים לקבלתו.
האם השפע יכול לחול גם על מי שאינו זכאי לכך?
הביטחון בה' גורם לבנית הכלים והמימוש בפועל, ללא קשר לזכויות של עם ישראל או של האדם הפרטי.
כמו שכתוב: " אלא שזה סדר הנהגת הבריאה שהאדם בהכרח לו לבנות השלמת הבנין שהשפע יבוא אליו ומדויל ידו משתלם לו,....ולכן כשיש לאדם הבטחון בזה שמצד הקב"ה והשפעתו אין עיכוב רק תלוי בבנינו הרי אמונה זו עצמה בונה את הכלים שהאור ירד אליו...." (בית גנזי, וארא דף קעט).
אחרי הגילוי הנפלא הזה, ניתן להבין 3 אירועים שונים, על בסיס מה שהבאנו.
במעמד הסנה, האש לא אכלה את השיח. האש לא התפשטה ולא כלתה את העץ, כי שורש השפע של הגאולה עדיין לא קיים.
לעומת זאת, במעמד קריעת ים סוף, צינור השפע של הגאולה שריר וקיים. לכן, אין מקום לתפילה לה' מצד משה רבנו שיעשה נס.
התפילה מיותרת, כי השפע מחכה לנו כבר. לכן, מה שדרוש לעשות זה להיכנס לים עד הצוואר, כדי לגלות את הביטחון ב-ה'.
גם במלחמה בעמלק, הידיים של משה רבנו היוו את החיבור בין השפע המחכה לרדת ולנצח את אויבי ישראל. כאשר הוא הרים את ידיו כלפי השמים, הוא נתן  אמונה לבני ישראל שהם יכולים לנצח את עמלק.
כמו שכתוב:" וכאמור במשה רבנו במלחמת עמלק וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ (שמות יז,יב), כי בכח האמונה שהפיח בישראל שינצחו את עמלק בזה נצחוהו." (בית גנזי, וארא דף קעט). 
מה מקור השפע הזה שבא מהשמיים וגרם לגאולת מצרים?

הזוהר הקדוש על הפסוק וְלֹ֤א שָֽׁמְעוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה מִקֹּ֣צֶר ר֔וּחַ וּמֵֽעֲבֹדָ֖ה קָשָֽׁה , מגלה לנו את הסוד.
כמו שכתוב: " מַאי מִקּוֹצֶר רוּחַ. אָמַר רִבִּי יְהוּדָה, דְּלָא הֲווֹ נְפִישֵׁי, וְלָא הֲווֹ לְקִיטֵי רוּחָא. אָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, מִקּוֹצֶר רוּחַ: דְּעַד לָא נָפַק יוֹבְלָא, לְמֵיהַב לוֹן נְפִישׁוּ. וְרוּחַ בַּתְרָאָה, עַד לָא שַׁלְטָא לְמֶעְבַּד נִימוּסֵי, וּכְדֵין הֲוָה עָאקוּ דְּרוּחָא. מַאן אִיהוּ. רוּחַ בַּתְרָאָה דְּקַאמְרָן. (נ''א דעד לא יהב ליה יובלא ברכה על האי רוחא לאתקיימא נפש תתאה ולא שלטא האי רוח על נפש אלא כד אתברכא מיובלא כדין יהא רוחא ומאן איהו רוח )דא יעקב דכתיב ותחי רוח וגו)'" (זוהר הקדוש, וארא דף כ''ה ע''ב).
על בסיס המפרשים, ניתן להבין שקיימת רוח בשם 'יובלא' שעדיין לא פועלת והיא משפיעה על החירות ועל הגאולה. אותה רוח משפיעה על מידת המלכות של עם ישראל.
זאת אומרת, שהשפע-האחראי על הגאולה, שאמור לרדת מהשמיים, עדיין אינו פועל. לאחר שהוא יפעל, תפילת עם ישראל ורצונם להיגאל ייווצר את הצינור להורדת אותו השפע מכוח אל הפועל.
 
כמו שמובא בפירוש הסולם: " א"ר שמעון, מקוצר רוח, פירושו, שעוד לא יצא היובל, שהוא בינה, לתת להם מנוחה וחירות, ורוח האחרון, שהוא המלכות, עוד לא משלה בעולם, להנהיג חוקים ישרים בעולם, וע"כ היה קוצר רוח, ואיזה רוח הוא, הוא רוח האחרון שאמרנו, שהוא המלכות, שהיתה קצרה ידה מהושיע לישראל." (פירוש הסולם, וארא כה ע/ב).
עכשיו ניתן להבין מדוע, פרעה אינו יכול לשמוע את משה רבנו, היות ורוח החירות טרם התעוררה.
זה גם רמוז בפסוק י"ב: וְאֵיךְ֙ יִשְׁמָעֵ֣נִי פַרְעֹ֔ה וַאֲנִ֖י עֲרַ֥ל שְׂפָתָֽיִם׃
בעל ה'מאור ושמש' מפרש שגוף האדם רומז על 10 הספירות. כאשר השפתיים של האדם מסמלות שני הספירות הקשורות לגאולה, לכן הן היו סתומות ומשה רבנו לא יכל לפתוח אותן מול פרעה.
כמו שכתוב: " דאיתא בספרי קודש דאדם הוא דוגמת עשר ספירות הראש נגד ג' ראשונות והזרועות נגד זרועות עולם תרין שוקין נגד נצח והוד והם תרי פלגי גופא וברית הוועור מכריע בנתים ובת זוגו והלב מחבר כל הגוף והוא באמצע ושם רוח חיים בינא ליבא כידוע ושפתים  הם ג"כ תרין פלגא כידוע מכוונת הערבה וברית לשון מכריע בנתים .... ואיתא בזוה"ק מסטרא דיובלא נפקי ממצרים עיי"ש והוא בינה עלמא דחירות ובינא ליבא כו' והוא רוח חיים כנ"ל והנה כשדבר משה לבנ"י עדיין לא נתגלה עלמא דחירות דהוא לבא רוח חיים והיה עדיין עליהם עבודה ויגיעה רבה מהמקטריגים כידוע מזו"הק ומדרשות מה ולא שמעו כו' מקוצר 'ר'ו'ח היינו כנ"ל שלא נתגלה עליהם רוח חיים הוא בינה כנ"ל ומעבודה קשה ..... ואיך ישמע אלי פרעה ואני ערל שפתים פי' שהשפתים היינו יכין ובועז כידוע עדיין לא נפתחו ולא הוכרע בנתים בברית הלשון וכן ממילא בעולמות התחתונים תרין פלגא דגופא עדיין לא הוכרע בנתים ולא נגמר היחוד והאיך יכולין להגאל וזה מרומז בזו"הק שכתב שהדיבור הי' בגלות מצרים ודו"ק" (מאור ושמש שמות ו,ט).
לאחר הדברים הנפלאים האלה, נביא מבחר פסוקים המדברים על הרוח המשפיעה על הגאולה, המלכות, כיבוש הארץ, בנין המשכן וכליו ומלחמה נגד אויבי ישראל.
במעמד קריעת ים סוף, רוח ה' פתחה את הים, כמו שכתוב: וברוח אפיך נערמו מים נצבו כמו נד נזלים קפאו תהמת בלב ים (שמות טו,ח).
בזמן בנין המשכן, הכלים ובגדי כהונה, רוח ה' שרתה על בצלאל וכל מבצעי המלאכה, כמו שכתוב: ואמלא אתו רוח אלקים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה (שמות לא,ג).
בזמן שליחת המרגלים, יהושע וכלב נעזרו ברוח אחרת כדי להימנע מהחטא ולזכות לאחר מכן להיכנס לארץ ולכבוש אותה.
כמו שכתוב: ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו וימלא אחרי והביאתיו אל הארץ אשר בא שמה וזרעו יורשנה (במדבר יד,כד).
ויאמר ה' אל משה קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו (במדבר, כז, יח)
 
נסיים עם דוד המלך, שרוח ה' שכנה בו כדי לחנוך את מלכות בית דוד שאנחנו מתפללים לחידושה בימים אלה,  כמו שכתוב: ויקח שמואל את קרן השמן וימשח אתו בקרב אחיו ותצלח רוח ה' אל דוד מהיום ההוא ומעלה ויקם שמואל וילך הרמתה (שמואל א, טז, יג).
עלינו להבין שהעולם מנוהל על ידי רוח ה'. כאשר הרוח מתחילה לפעול, התהליכים הלאומיים של עם ישראל מקבלים תאוצה.
 
לסיכום נראה לומר, שצינורות הגאולה פתוחים מתחילת שיבת היהודים לארץ ישראל, בימי תלמידי הגר"א.
הנס של תחיית האומה הישראלית מעפר השואה הוא עדות חיה שכל הצינורות פתוחים.
עלינו רק לבקש את הגאולה ולבטוח בה' בלבד. בוודאי שאין מה לסמוך על אומות העולם, הן על אדום, הן על ישמעאל. גם היום, כאשר עם ישראל מאוחד, אי אפשר לעצור אותו.
אם אנחנו רוצים לנצח את החמאס-עמלק, שום דבר יעצור אותנו.
אם נרצה את הגאולה, זה יקרה. השאלה האם רוב עם ישראל רוצה את הגאולה?
צריך קודם כל להכניס לתודעת הציבור את משמעות הגאולה. הרי כולם אומרים 'לשנה הבאה בירושלים', כולם ציוניים- שרוצים לחזור וליישב את ארץ ישראל וירושלים.
למה התכוונו אבות הציונות?
היום הצבא מכיל הרבה חיילים בעלי אמונה חזקה בה' ובגאולה. הם מרגישים שהשמדת החמאס-עמלק מקדמת את הגאולה.
יש להרחיק את כל הגורמים המנסים להפריע לתהליך הגאולה ואחדות העם, כמו הבג"ץ, התקשורת או האליטה השלטת בצבא ובכלכלה.
בע"ה מלחמת שמחת תורה תקרב אותנו לגאולה השלמה, לכיבוש כל הארץ, השמדת עמלק, חידוש המלכות ובנין בית המקדש השלישי בב"א.
 
הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון ולעילוי נשמת יוסף קרסנטי בן איבון פתחון שנפטר ב ז' כסלו תשפ"ד וסבי ישועה בן מזל טוב שנפטר ב ו' שבט.

אין תגובות:

sharethis