הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, אפריל 10, 2015

נס הלידה רומז לישועת עם ישראל

פרשת תזריע-מצורע תשס”ז גיליון מס' 61
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
מאמר מוכן להדפסה
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
מוקדש לעילוי נשמת סבתי שנפטרה
השבוע: פתחון בת סעדה ז"ל
נס הלידה רומז לישועת עם ישראל

למה היולדת נענשת ונהפכת לטמאה לאחר לידתה ?
מה מקשר את יום העצמאות ומלחמת ששת הימים לטומאת הלידה?


הסיבה לטומאת הלידה שמטמאה את האישה לאחר לידתה מעסיקה הרבה את חז"ל.
בעל "הבית יעקב" מפרש בצורה נפלאה דרך הרמז את עניין טומאת הלידה, בתחילת פרשת תזריע בפרק א'.
ראשית כל דרושה הקדמה קצרה ולאחר מכן נבין את הקשר עם פרשת טומאת הלידה.
בניית המשכן במדבר שינתה את הקשר של עם ישראל עם אור התורה והפך אותו למוחשי יותר. לפני הקמת המשכן בני ישראל השיגו את אור התורה ללא שום מסכים, ישירות מהקב"ה. כל אחד היה באותה מדרגה רוחנית כאשר בני ישראל קיבלו את אור השכינה לא לפי מעשיהם אלא מכוח ה' בלבד.
הקמת המשכן וכליו הכניסו את דברי התורה תחת לבושים חומריים כביכול, ורק דרך המצוות ניתן לגלות את האור המסתתר מתחת לחומר. המצוות המעשיות מאפשרות לנו להוציא לפועל את האור המקורי שהוסתר בחומר לפני הקמת המשכן. תהליך זה של הסתרת אור התורה בלבוש מצוות מעשיות התחיל בבניית המשכן וכליו. נראה לומר שזו הסיבה שמלאכות בניית המשכן, הן אותן הל”ט מלאכות האסורות בשבת.
למעשה, עבודת האדם קובעת את מדרגתו הרוחנית: "לפום צערא אגרא".
כך בענייני טומאה וטהרה, על האדם להיזהר במעשיו כדי להישאר טהור ולא להיטמא ח"ו.
נחזור לעניין טומאת הלידה. ה"בית יעקב" מפרש שאישה היולדת רומזת על גודל הצמצום והגבולות שהמצוות קובעות לנו; ולידת הזכר רומזת לישועה בלי גבול כי הלידה מהווה נס גלוי כאשר מטיפה סרוחה בחשאי, הקב"ה מחזיר לנו נפש משובחת בפרהסיא (עיין מדרש ויקרא רבה יד,ב).
כאשר האדם מודע לגבולות שלו ומכיר בכוח ה' הבלתי מוגבל אז האדם יכול לקבל את חסדי ה' והישועות הגדולות ביותר.
למה האישה נטמאת לאחר לידתה ?
זהו מעין עונש או תזכורת כדי לרמוז לאדם שהוא אינו ראוי לייצר נפש מושלמת מטיפה סרוחה, ללא חסד עליון מצד הקב"ה.
"וכן בכל הישועות שהשי"ת מושיע לנפש ישראל יש בו מתחילה צמצומים כדי שיתחזק כח כליו ואז לא יהיה ההשפעה למעלה מכח האדם כי מצד השי"ת נשפע תמיד השפעתו" (בית יעקב תזריע פרק א').
לפי דברים אלה ניתן לומר שכל הישועות מתחילות ממעשי האדם כאשר הוא מודע למגבלותיו ומתבטל להקב"ה ולאחר מכן הקב"ה מחזק את ידי האדם ומגדיל את מעשיו לאין קץ.
נראה לומר שתהליך דומה התרחש בשעת הכרזת העצמאות מדינת ישראל בשנת תש"ח כאשר האדם פעל בצורה מצומצמת ובשנת תשכ"ז הקב"ה התגלה, ובחסד עליון נתן לנו את נחלת שבט יהודה ובנימין ובעיקר את הר הבית- מקום בית המקדש.
ה"בית יעקב" חותם את דבריו בדברי נבואה: " נבנה מזה שלעתיד אף שיתן השי"ת הישועה והטובה עד בלי די מ"מ לפום צערא אגרא שיקרא על שמם שקנו באגר שלים ע"י תפילתם"
כלומר הגאולה הקרובה תבוא לאחר עמל ועבודה מעשית שלנו ורק לאחר מכן הקב"ה יתגלה ויעשה את מה שלא נוכל לעשות בלעדיו.
לכן עלינו לעשות מעשה ולהתחיל לבנות את בית המקדש השלישי אפילו שזה נראה כמו משימה בלתי אפשרית. כמו שתהליך בריאת התינוק מתחיל מהאדם ומסתיים בצורה ניסית אף תהליך בניית בית המקדש השלישי צריך להתחיל ממעשה ידי האדם
ויסתיים במעשי ניסים ונפלאות
בב"א

סרט וידאו על המאמר
http://www.youtube.com/profile?user=mikeben98



הגיליון מוקדש לעילוי נשמת סבתי:
פתחון בת סעדה ז"ל שנפטרה השבוע
.

אין תגובות:

sharethis