הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום חמישי, אוקטובר 06, 2022

יום כיפור: יום כיפור מבטל את עמלק

יום כיפור תשפ"ג
גיליון מס 387  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  

יום כיפור מבטל את עמלק

יום כיפור הינו יום מיוחד במינו מכל הבחינות. זה חג שעלינו להתענות בו וזה גם יום היחיד בשנה שהכהן הגדול רשאי להיכנס לקודש הקודשים לאחר כל ההכנות.
מה המשמעות של היום המיוחד הזה וממתי הוא קיים?
מדוע דווקא ביום כיפור בלבד הכהן הגדול יכול להיכנס לקודש הקודשים?
מה המשמעות של השעיר לעזאזל? הרי עבודתו מבוצעת מחוץ לבית המקדש! למי מקריבים את השעיר הזה?
בע"ה ניישב את השאלות האלה בעזרת ה'שם משמואל' על המועדים.
המדרש רבה מציין שיום כיפור נברא ביום הראשון של בריאת העולם יחד עם האור.
כמו שכתוב: "א"ר ינאי מתחלת ברייתו של עולם צפה הקב"ה מעשיהן של צדיקים ומעשיהם של רשעים. "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ" אלו מעשיהם של רשעים "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר" אלו מעשיהן של צדיקים "וַיַּבְדֵּל אֱלקִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" בין מעשיהן של צדיקים למעשיהן של רשעים.
"וַיִּקְרָא אֱלֹקִים לָאוֹר יוֹם" אלו מעשיהן של צדיקים "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לַיְלָה" אלו מעשיהן של רשעים.
"וַיְהִי עֶרֶב" אלו מעשיהן של רשעים "וַיְהִי בֹקֶר" אלו מעשיהן של צדיקים. "יוֹם אֶחָד" שנתן להם הקדוש ברוך הוא יום אחד ואיזה זה יום הכיפורים". (בראשית רבה, ג,ח).
ה'שם משמואל' מדייק שביום כיפור, זה יום שכולו טוב ללא ערבוב של רע או פסולת של כוחות הטומאה.
זהו יום יחיד במינו, שאין לכוחות הטומאה אחיזה על עם ישראל.
השעיר לעזאזל משמש מעין פיתיון ומגנט לכוחות הטומאה שנדבקים לקרבן הזה ומפנים את שאר המקומות מהשפעתם השלילית.
כתוצאה מזה, הכהן הגדול כנציג של כל עם ישראל מסוגל להיכנס לקודש הקודשים ולצאת ללא פגע.
למעשה התהליך הזה של הפרדת כוחות הטומאה מהקדושה ידוע לנו במלחמת חורמה שיש לנו לנצח נגד עמלק.
אנחנו עדים בהיסטוריה של עם ישראל, שקיום מצוות מחיית עמלק קדם לבנין המשכן או בית המקדש.
לפני הקמת המשכן, בני ישראל נלחמו ברפידים והחלישו את עמלק. לפני בנין בית המקדש הראשון, שאול ודוד המלך נלחמו נגד עמלק.
בימי מרדכי ואסתר, אף הם נלחמו בהמן-שהוא מזרע עמלק, והניצחון הוביל חזרה לארץ ובנין בית המקדש השני.
גם אנחנו נצטרך לסיים את העבודה ולהשמיד בצורה מוחלטת את זרע עמלק וכך נבנה ללא הפרעה את בית המקדש השלישי.

כמו שכתוב: "וזהו הענין דסוכות אחר יוהכ"פ, כמו שמצינו קודם בנין בהמ"ק היתה תמיד מחיית עמלק, קודם המשכן מלחמת עמלק ברפידים, וקודם בית ראשון בימי שאול ודוד, וקודם בית שני בימי מרדכי ואסתר, וקודם הבנין השלישי ב"ב תהיה המלחמה בעמלק ע"י משיח בן יוסף כדאיתא במדרשים, כן נמי סוכות הוא דוגמת בהמ"ק, ויוהכ"פ מקודם שהוא דיחוי הפסולת והרע, ושורש הרע הוא עמלק, וכפי מסת דיחוי הרע והפסולת באותה מדה זוכין לכנוס לסוכה" (שם משמואל, יום הכיפורים שנת תרע"ח, דפים קכא-ב).
ה'שם משמואל' מביא חידוש נפלא בנושא הבנת, השפעת המזיקים על הקדושה. 
הוא כתב, שכל דבר שאנחנו מתרחקים ממנו מפאת הכבוד שאנחנו נותנים, היראה או מדרגת הקדושה, גם המזיקים עצמם שומרים מרחק ממנו. (ראה שם משמואל שנת תרעג, דף קח).
 
הוא לומד את זה ממיתת נדב ואביהו שנהרגו בעקבות הקרבת אש זרה, כאשר הקב"ה לא ציווה אותם לעשות את עבודת חנוכת המשכן אלא אהרון הכהן.
מכאן לומדים את תהליך ההכנה לפני הכניסה לקודש הקודשים כדי לצאת בשלום ממקום הקדוש והנבדל מעולם הזה.
למעשה, השעיר לעזאזל מרחיק את המזיקים מעם ישראל, המאפשר כניסה בטוחה לקודש הקודשים.
נראה להוסיף, שגם 10 הקדושות הקיימות בארץ ישראל, ירושלים והר הבית הנמצאות במסכת כלים פועלות באותה דרך. 
אם עם ישראל הקדוש, מתרחק מכל הקדושות האלה, הוא עלול להשאיר את המקום לכוחות הטומאה חס וחלילה.
המשנה מונה 7 מדרגות שנות של קדושה מהר הבית ועד קודש הקודשים. 
כמו שכתוב: " עֶשֶׂר קְדֻשּׁוֹת הֵן, אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מְקֻדֶּשֶׁת מִכָּל הָאֲרָצוֹת. וּמַה הִיא קְדֻשָּׁתָהּ, שֶׁמְּבִיאִים מִמֶּנָּה הָעֹמֶר וְהַבִּכּוּרִים וּשְׁתֵּי הַלֶּחֶם, מַה שֶּׁאֵין מְבִיאִים כֵּן מִכָּל הָאֲרָצוֹת: ........ בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ מְקֻדָּשׁ מִמֶּנָּה, שֶׁאֵין בַּעֲלֵי מוּמִין וּפְרוּעֵי רֹאשׁ נִכְנָסִים לְשָׁם. הַהֵיכָל מְקֻדָּשׁ מִמֶּנּוּ, שֶׁאֵין נִכְנָס לְשָׁם שֶׁלֹּא רְחוּץ יָדַיִם וְרַגְלָיִם. קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים מְקֻדָּשׁ מֵהֶם, שֶׁאֵין נִכְנָס לְשָׁם אֶלָּא כֹהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בִּשְׁעַת הָעֲבוֹדָה. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, בַּחֲמִשָּׁה דְבָרִים בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ שָׁוֶה לַהֵיכָל, שֶׁאֵין בַּעֲלֵי מוּמִין, וּפְרוּעֵי רֹאשׁ, וּשְׁתוּיֵי יַיִן, וְשֶׁלֹּא רְחוּץ יָדַיִם וְרַגְלַיִם נִכְנָסִים לְשָׁם, וּפוֹרְשִׁין מִבֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ בִּשְׁעַת הַקְטָרָה: "(מסכת כלים, א, משניות ו-ט).
אם מדירים את רגלינו מחלקים המותרים לאחר טבילה מהר הבית, אנחנו מוותרים על 7 מדרגות של קדושה, אזי המזיקים עלולים להיות שם חס ושלום.
ראוי לציין שהבהמה שאנחנו מצווים לקחת הינה שעיר, הרומז לאדום-שורש עמלק שהתגורר בארץ שעיר.
עכשיו ניתן להבין את הסמיכות של חג סוכות ליום כיפור. כאשר הסוכה היא מעין בית מקדש- צילא דמהימנותא, וניתן להיכנס לאחר מחילת כל העוונות והרחקת המזיקים מעם ישראל.
לאחר כפרת העוונות שלנו ביום כיפור השמחה שולטת בנו.
יום כיפור מסמל את דחיית הרע-עמלק וסוכות הוא כולו טוב ושמחה-בית המקדש. כל יהודי מרגיש את עוצמת השכינה שבסוכה.
נראה לומר, בזכות יום כיפור, עלינו להכין את עצמנו לקראת מחיית העמלקים החיים בתוכנו או סביבנו כדי להגיע לשלב של בנין המקדש הרמוז בחג הסוכות הבא עלינו לטובה.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת אבי מורי יוסף בן שבה שנפטר בה' בתשרי ולרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון.






 

אין תגובות:

sharethis