הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, דצמבר 15, 2018

חנוכה: איך להאיר את העולם?

חנוכה  תשע"ט
גיליון מס 348  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 
                                                     

איך להאיר את העולם?

ישנן הלכות רבות בנוגע לחנוכייה וסדר הדלקתה. למשל, אסור להשתמש באור הנרות או יש להעמיד את החנוכייה בפתח הבית כלפי רשות הרבים.
(ראה שולחן ערוך סימן תרעא סעיף ה', סימן תרעג סעיף א'.)
ההסבר שניתן עבור הלכות רבות בחנוכה הוא עבור "פרסומי ניסא". בחנוכה יש ענין מיוחד של פרסום הנס.
ננסה להבין את המשמעות העמוקה של פרסום הנס.
למה פרסום הנס גובר על הרבה דברים בהלכה?  מדוע פרסום הנס הוא נצחי וחנוכה לא יתבטל לעולם?
מדוע הגויים מנעו מאתנו להדליק חנוכיות בחוץ?
ננסה ליישב את השאלות האלה בעזרת פירוש ה"שם משמואל" והרב חרל"פ על חנוכה.
בתקופת החשמונאים, תרבות יוון התפשטה בכל העולם והשתלטה על חלקים גדולים בעם ישראל.
אלה המתייוונים שניסו לבטל את היהדות והתורה ח"ו. למעשה היוונים התנגדו לאור ולשכינה הנמצאת בעם ישראל. היוונים הביאו חושך רוחני על העולם ולא אור כמו שהם טענו.
לכן אנחנו מדליקים את נרות חנוכה בחוץ כדי לבטל את החושך שהיה בכל העולם ולא רק בבית המקדש או בארץ ישראל.
אומנם מלחמת החשמונאים הייתה בארץ ישראל, אבל המטרה שלה הייתה לדחות את תרבות יוון מכל העולם.
בעזרת העמדת החנוכייה בפתח הבית, עם ישראל רוצה להפיץ את אור השכינה בכל מקום בעולם, ובמיוחד בחו"ל. כתוצאה מזה החושך ייהפך לאור.
כמו שכתוב: " ועל כך תקנו נמי מצות נרות חנוכה על פתח ביתו מבחוץ להאיר הארת קדושה ברשות הרבים עלמא דפרודא, להורות שלא בלבד שנסתלק החושך ממקום הקדושה, אלא שנהפך החושך אף בגבול החיצונים לאור. ועם כן נוהגת מצוה זו גם בחו"ל ובגלות." (שם משמואל חנוכה שנת תרע"ט דף רלה)
מקום העמדת החנוכייה הוא למטה מעשרה טפחים ומעל שלושה טפחים. כמו שכתוב: "מניחו למעלה משלושה טפחים. ומצוה להניחו למטה מעשרה טפחים, ואם הניחו למעלה מעשרה טפחים יצא, אבל אם מניחו למעלה מעשרים אמה לא יצא." (שולחן ערוך אורח חיים תרע"א סעיף ו).
השורש של ההלכה הזאת הינו ההמשך ממה שהבאנו למעלה. ידוע שכוחות הטומאה שולטים ברשות הרבים.
על פי ההלכה רשות הרבים מוגדר עד עשרה טפחים. לכן עלינו להעמיד את אור החנוכייה במקום הכי טמא כדי להוסיף בו קדושה ולגבור על הסטרא אחרא.
כמו שכתוב: "..שכאשר גברו ישראל ונצחום נהפוך הדבר שישלטו ישראל ויפרצו לגבול הסטרא אחרא, וידוע שרשות הרבים הוא עלמא דפרודא משכן הסטרא אחרא,  ואין רשות הרבים תופסת אלא עד עשרה.." (שם משמואל חנוכה שנת תרע"ח דף רל).
הרב יעקב משה חרל"פ פירש את הדין שאם הנרות כבו אין צורך בלהדליק אותם מחדש.
כמו שכתוב: " הדלקה עושה מצוה לפיכך אם כבתה קודם שעבר זמנה אינו זקוק לה" (שולחן ערוך אורח חיים תרע"ג סעיף ב).
כאשר מדליקים את החנוכייה בחוץ, זה מעיד שלפני כן האור כבר חדר בתוך הבית. לכן אין לנו צורך בלהדליק שוב את הנר שנכבה בחוץ.
כאשר האור דלוק בפנימיות של כל אחד מישראל אז באופן אוטומטי הוא יתפשט בחוץ ובכל העולם.
החנוכייה היא זכר למנורת הזהב של בית המקדש. בזמן ההדלקה עלינו להרגיש כמו הכהן הגדול שמדליק את המנורה במקדש.
כמו שכתוב: "החנוכה היא זכר למנורת המקדש, ופעלו אז להעלות את כל ישראל לבחינת כהנים, שיהיה גם מנורתם בפתח ביתם בכל מקום שהם כמנורת המקדש, וגם כל אחד מישראל הוא ככהן המדליק את המנורה במקדש..." (הרב חרל"פ מי מרום, חנוכה דף נא).
עם ישראל רוצה להפיץ את האור בין הגויים, אבל הם לא רוצים בכך. לכן היו תקופות שהגויים אסרו על ישראל להוציא את החנוכייה החוצה. בגלל הסכנה, חכמים פסקו שיש להדליק את החנוכייה בתוך הבית.
כמו שכתוב: "ובשעת הסכנה שאינו רשאי לקים המצוה, מניחו על שולחנו ודיו." (שולחן ערוך אורח חיים תרע"א סעיף ה).
מנורת הזהב של בית המקדש מסמלת את השליטה של עם ישראל על אומות העולם. לאחר כיבוש הארץ ניצחנו את שבעת העמים. בזמן מלכות שלמה המלך, הוא שלט על 70 אומות וניצח את הכוחות החיצוניים לכן הוא הוסיף 10 מנורות.
כמו שכתוב במדרש: " למה עשה משה שבעה נרות ושלמה שבעים נרות, אלא משה עקר שבעה אומות מלפני ישראל אבל שלמה היה מושל על שבעים אומות" (ילקוט שמעוני בהעלותך רמז תשיח פרק ח).
מצוות פרסום הנס קשורה למידת הנצח ולא תתבטל לעולם, גס בזמן בית המקדש השלישי.
מובא בתלמוד הבבלי שמגילת תענית בטלה אבל מצוות הדלקת החנוכייה אינה בטלה בגלל פרסום הנס.
כמו שכתוב: "... מתיב רב כהנא מעשה וגזרו תענית בחנוכה בלוד וירד ר''א ורחץ ורבי יהושע וסיפר ואמרו להם צאו והתענו על מה שהתעניתם א''ר יוסף שאני חנוכה דאיכא מצוה א''ל אביי ותיבטיל איהי ותיבטל מצותה אלא אמר רב יוסף שאני חנוכה דמיפרסם ניסא"  (ראש השנה יח ע/ב).
מכאן אנחנו למדים שפרסום הנס מתקיים בדיוק כמו מצוות התורה ואי אפשר לבטל אותן.
כך בעל ה"שם שמואל" כותב: "נס חנוכה הוא נצחי, וזהו דמיפרסם ניסא....והיינו דכל ענין חנוכה שהוא קיום התורה אי אפשר אלא בנצחיות כשל תורה..." (שם משמואל, חנוכה, שנת תרע"ח דף רכו).
המימד של פרסום הנס משיג את התכלית של התורה שהיא התפשטות האור בעולם וביטול כוחות הטומאה.
ראינו את החשיבות של פרסום הנס המהווה השורש של מצוות הדלקת החנוכייה עם כל הלכותיה.
נראה לומר שאנחנו מדליקים את החנוכייה בחוץ, כמו בבית המקדש.
מנורת הזהב עמדה בתוך ההיכל מחוץ לקודש הקדשים. גם אנחנו מעמידים את החנוכייה בפתח החצר שלנו מחוץ לבית.
ניתן לדמות את הבית שלנו לקודש הקדשים והחנוכייה למנורת הזהב. כולנו שואפים לחיות בקדושה וטהרה בבית שלנו ובכל מקום.
זהו המסר העיקרי של חנוכה, להפיץ את אור התורה והמקדש בכל העולם. זה יקרה בקרוב מאוד כאשר נזכה לחדש את עבודת בית המקדש בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה


אין תגובות:

sharethis