הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, ספטמבר 20, 2024

פרשת השבוע: פרשת שופטים- שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל מביא ניצחון

פרשת שופטים תשפ"ד  - מלחמת שמחת תורה    
               
גיליון מס 540  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  
 

שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל מביא ניצחון

בספר דברים מופיעים שתי הפרשיות העיקריות של קריאת שמע.
'שמע ישראל' ו-'ואהבת' בדברים פרק ו, פסוק ד והלאה.
פרשת 'והיה אם שמוע' נמצאת בחומש דברים פרק יא פסוק יג והלאה.
הפרשה הראשונה מסמלת את קבלת עול מלכות שמים והפרשה השנייה את קבלת עול המצוות.
כמו שכתוב במסכת ברכות: " אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה, לָמָּה קָדְמָה שְׁמַע לִוְהָיָה אִם שָׁמֹעַ, אֶלָּא כְדֵי שֶׁיְּקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ יְקַבֵּל עָלָיו עֹל מִצְוֹת. " (ברכות פרק ב, משנה ב).
בפרשת שופטים, לפני היציאה למלחמה, התורה מזכירה שוב את פרשת 'שמע ישראל'.
כמו שכתוב: וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹֽיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּֽירְאוּ וְאַֽל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּֽעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶֽם: (דברים כ,ג).
מדובר בדברי חיזוק ועידוד מפיו של כהן משוח מלחמה, לפני יציאה למלחמה.
רש"י מביא את דברי התלמוד בבלי במסכת סוטה, שאומר שבזכות אמירת קריאת שמע של שחרית וערבית, עם ישראל מנצח את אויביו.
כמו שכתוב: " וְאָמַר אֲלֵיהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל. מַאי שְׁנָא ״שְׁמַע יִשְׂרָאֵל״? אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי, אָמַר לָהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל: אֲפִילּוּ לֹא קִיַּימְתֶּם אֶלָּא קְרִיאַת שְׁמַע שַׁחֲרִית וְעַרְבִית — אִי אַתֶּם נִמְסָרִין בְּיָדָם." (מסכת סוטה, דף מב ע/א).
מדוע דווקא מצוות קריאת שמע הכוללת קבלת עול מלכות שמים ועול המצוות, מצילה את עם ישראל מאויביה?
מה מייחד את מצוות קריאת שמע ביחס לשאר המצוות?
אנחנו נביא מספר תשובות, מתוך הפירוש 'שם משמואל' על פרשת שופטים.
הראשון מציין את כוח ההתחדשות הטמון בקריאת שמע.
 אנחנו מצווים לומר פעמיים ביום, יום יום את אותו הטקסט, ללא הפסקה.
גם אם אנחנו לא תמיד רואים את השפעת קבלת עול מלכות שמים על חיינו, אנחנו ממשיכים לומר: שמע ישראל.
כוח ההתמדה הזה של עם ישראל, והאמונה בבורא עולם מאפשר לו לצפות לשינויים גדולים.
כאשר, כל יום הינו דבר חדש, ללא קשר למה שהיה לפני כן. זה כוח של עם ישראל שמתחיל מחדש בכל יום.
לעומת זאת, הגויים אינם מרגישם כך. הם רואים את עצמם כמושלמים, עשויים, ללא צורך בתיקון כלשהו.
לכן תכונת ההתחדשות התמידית, מיוחדת לעם ישראל לבדו.
 
כמו שכתוב: "...הענין דקריאת שמע היא קבלת עול מלכות שמים ואף שהאדם רואה שכמה פעמים קבל עליו עומ"ש ולא נעשה מזה כלום, אעפי"כ לא יושפל בעיני עצמו, רק להתחזק ולהתחיל מחדש, וזהו כחם של ישראל להתחיל מחדש, וזה אינו בעובדי כוכבים כי הם שלמים בעצמם, ועשו מלשון עשו ונגמר מה שאין כן יעקב מלשון עקב שקטן בעיני עצמו ומתחיל מחדש.." (שם משמואל שנת תר"ע דף קיג).
ישראל נמצא מעל המזלות, לכן הכל ניתן לשינוי, בניגוד לגויים.
לעם ישראל יש כוח השפעה רב, למטה וגם למעלה.  מצוות קריאת שמע מוכיחה שעם ישראל מתחדש בכל יום.
נראה לפרש, כאשר הגויים הצליחו לנצח את עם ישראל בזמן מסוים, הכל עלול להתהפך בזמן אחר.

כי עבור עם ישראל הכול יכול להתחדש ולהשתנות בכל רגע.
לכן, דווקא מצוות קריאת שמע, יכולה להגן עלינו מפני אויבינו, בזכות כוח ההתחדשות והאמונה.
ה'שם משמואל' מביא פירוש נוסף, שיהיה קל לנו להבין היום, בזמן מלחמת 'חרבות ברזל'.
הניסיונות הרבים שקרו לאבותינו הקדושים גילו את המסירות נפש שלהם והביטול המוחלט כלפי הקב"ה.
התכונה הזאת, של מסירות נפש למען בורא עולם, מתבטאת בפסוק השני של קריאת שמע.
כמו שכתוב: " ואהבת את ה' אלקיך בכל־לבבך ובכל־נפשך ובכל־מאדך: (דברים ו,ה).
ה'שם משמואל' אומר שמידת המסירות נפש מאפיינת את עם ישראל בלבד.
לגויים יש שייכות קטנה ביותר בכל מצוות התורה, כאשר כל מה שהם עושים, הם עושים למען עצמם.
לכן, עניין המסירות נפש והתבטלות כלפי הקב"ה, אינו מתאים לאופי שלהם.
כמו שכתוב: " והנה בכל סוגי מצות יש לאומות העולם גם כן מעט דמעט שייכות, אבל מכל מקום הכל הוא לגרמי' כי כל טובו דעבדין לגרמייהו אינון עבדין, ועל כן במצות קריאת שמע נראתה מעלת ישראל שכל הגוים כאין נגדו, ושוב אין להם מעמד בפני ישראל:" (שם משמואל שנת תרעו, דף קכז).
מאז הקמת היישוב הראשון בארץ ישראל ועד עצם היום הזה, עם ישראל ממשיך את מסורת האבות.
כאשר כולנו מוכנים לקיים את מצוות מסירות נפש, לא בגדר אמירת קריאת שמע בלבד, אלא באופן מעשי.
ראינו את זה בגלות עם הפוגרומים והשואה, וזה ממשיך עם כל אלפי החללים בארץ ישראל ומדינת ישראל.
כמו שכתוב: " כל איש ישראל נגרר אחר אמונת האבות, ומבטל את דעתו לדעתם ולדעת גדולי ישראל המבינים, ונחשב להם כאלו מסרו נפשם באהבה על אופן זה: " (שם משמואל שופטים, שנת תרעו, דף קכז).

אומרים קריאת שמע לפני המיתה, ראינו הרבה יהודים שאמרו שמע ישראל ב 7-10, יש אפילו הקלטות מזעזעות עם אמירת שמע ישראל לפני שנרצחו.
 
ה'שם משמואל' מביא תירוץ שלישי, השופך אור חדש על מהות המלחמה בעמלק.
קריאת שמע מהווה חיבור השכל והלב, מתוך התבטלות כלפי הקב"ה.
הפסוק הראשון: שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל:  ה' אֱלֹקינוּ, ה' אֶחָד, מתייחס לשכל האדם, כאשר הפועל 'שמע', משמעותו הבנה שכלית.
הפסוק השני מדבר על לב האדם, והחלק הרגשי שבתוכו: וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹקיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ (דברים ו, פסוקים ד-ה).
כאשר מידת האהבה מתייחסת ללב.
בכל מלחמות ישראל, הגויים תקפו את בית המקדש או המשכן.
מדוע הגויים, בעבר הרחוק וגם בימינו, ניסו להחריב את בית המקדש או לחטוף את ארון הברית?
בית המקדש נמשל לצוואר האדם, כמו שכתוב בשיר השירים וגם בחומש בראשית, במפגש בין יוסף ובין בנימין. צַוָּארֵךְ, כְּמִגְדַּל הַשֵּׁן;   (שיר השירים ז,ה) ו- וַיִּפֹּ֛ל עַל־צַוְּארֵ֥י בִנְיָֽמִן־אָחִ֖יו וַיֵּ֑בְךְּ וּבִ֨נְיָמִ֔ן בָּכָ֖ה עַל־צַוָּארָֽיו: (בראשית מה,יד).
צוואר האדם הוא דבר אמצעי, המחבר בין השכל ובין הלב.
תפקיד בית המקדש הינו לחבר בין העליונים ובין התחתונים, בדומה לצוואר האדם.
זאת הסיבה, שהגויים ועמלק, מנסים לפגוע בבית המקדש, כאשר הם נלחמים בישראל.
הם רוצים להפריד בין השכל ובין הלב,  לכן עמלק מתברך בברכת החרב, שעורף את הראש של אויביו.
כמו שכתוב: וְעַל־חַרְבְּךָ֣ תִֽחְיֶ֔ה וְאֶת־אָחִ֖יךָ תַּעֲבֹ֑ד וְהָיָה֙ כַּאֲשֶׁ֣ר תָּרִ֔יד וּפָרַקְתָּ֥ עֻלּ֖וֹ מֵעַ֥ל צַוָּארֶֽךָ׃ (בראשית כז,מ).
עמלק רוצה להפריד בין העליונים ובין התחתונים, לכן הוא מתנגד לבית המקדש.
זאת המהות הפנימית שלו, זה דבר טמון עמוק בתוכו.
כמו שכתוב: " ....ומשמע מדברי הזוהר הקדוש שכוונת האומות הלוחמים עם ישראל היתה מצד בית המקדש שהם מתנגדים אליו, ויש להבין מה להם ולבית המקדש...... ולפי האמור מובן אשר קריאת שמע היא מורה על התאחדות השכל והלב, היא מסוגלת לניצוח האויבים שכל כחם ומהותם הוא כחות הפירוד בין מוח ולב:" (שם משמואל, שופטים שנת תרע"ח דף קל).
 
מכאן ניתן להבין איך אמירת קריאת שמע גורמת לניצחון על אויבי ישראל. כאשר אנחנו מדגישים את החיבור של השכל ושל הלב, ומשעבדים אותם לאבינו שבשמים.
לעומת זאת, הגויים נלחמים בחיבור של השכל והלב, של התחתונים והעליונים.
יש מקום אחד בעולם כולו, הממחיש את החיבור הזה המאפיין את עם ישראל, והוא: בית המקדש.
במשך כל הדורות, מנהיגי העולם העתיק נלחמו בבית המקדש. המצרים (בלידת עם ישראל), הבבלים, הפרסים, היוונים והרומאים, כולם ללא יוצא מן הכלל ניסו לפגוע בנוכחות הקב"ה בעולם.
זה המשיך עם מסעות הצלב של הנוצרים, המוסלמים, האירנים וכמובן החמאס ואחיהם המתגוררים בכל חלקי הארץ.
כדי לנצח את אויבינו עלינו להתאחד במטרה אחת: לחבר את השכל ואת הלב ולשעבד אותם להקב"ה.
זאת המשמעות העמוקה של פסוקי הקריאת שמע.
אנחנו בעיצומו של מלחמה נגד אויבינו החיים בתוך ארץ ישראל ואויבים רחוקים יותר, מאיראן וכו'....
כוונות החמאס ברורות, כאשר הוא קרא למלחמה 'מבול אל-אקצא'. הם רוצים לשפוך את טומאתם על הר הבית ולהציף אותו, כדי לעכב את הגאולה ובנין בית המקדש השלישי.
כדי לנצח במלחמה, עלינו לעשות בדיוק ההיפך, להרחיק את טומאת הגויים מהר הבית ולהתחיל לבנות מזבח כדי להקריב קרבנות לה'.
בעזרת ה', יחד נבנה את בית המקדש השלישי ונזכה לניצחון מוחץ, על כל העמלקים ובני אדום הרוצים לפגוע בעם ישראל.
 
 
הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה ומרסל מזל טוב בת פתחון ולעילוי נשמת יוסף קרסנטי בן איבון פתחון שנפטר ב ז' כסלו תשפ"ד ויעקב בן פרחה שנפטר בשבת הגדול תשפ"ד

אין תגובות:

sharethis