הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, דצמבר 27, 2025

פרשת ויגש חנוכה: המסר הנסתר של חנוכה


פרשת ויגש וחנוכה  תשפ"ו
גיליון מס' 418  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com  

המסר הנסתר של חנוכה

חג חנוכה הינו מיוחד בהרבה אופנים. למשל זהו החג הארוך ביותר בין כל החגים, 8ימים רצופים.
זה גם החג היחיד שגומרים בו את ההלל במשך כל החג. בשלושת הרגלים, אין אנחנו גומרים את ההלל במשך כל החג, אלא ביום הראשון של פסח ושל סוכות.
בנוסף לכך, לחנוכה יש חשיבות מיוחדת כאשר מקובל בדברי הראשונים לקשר את חנוכה לפורים, ושני החגים לא יתבטלו לעתיד לבוא.
אנחנו נעמיק ונעלה לשאלות האלה על בסיס מאמרים של ה"חלבן"-הרב חיים כהן, בנושא חנוכה.
החלבן מפרש שיש הבדל בין הניסים של גאולת מצרים לבין הניסים של חנוכה.
בזמן גאולת מצרים, הקדוש ברוך הוא פעל לבדו ללא שותפות מצד בני ישראל. כל הניסים היו מעל הטבע ללא יוצא מן הכלל.
כל מי שהמתבונן בהם מבחוץ, לא יכל היה לפקפק בהתגלות ה' בדרך נס.
הקדוש ברוך הוא פעל לבדו בכל הניסים שהיו במצרים או במדבר. 
לעומת זאת כאשר בני ישראל נכנסים לארץ, יש שותפות מצד עם ישראל. הניסים שהיו בזמן כיבוש הארץ עם יהושע בן נון והמנהיגים שבאו אחריו, תמיד היו יחד עם הצבא של עם ישראל או בדרך הטבע.
בארץ ישראל, עם ישראל נמצא במדרגה רוחנית גבוהה יותר לכן הוא יכול להיות שותף כביכול עם הקדוש ברוך הוא בהנהגת העולם וגם בשינויים דרך ניסים. 
בספרים הקדושים, הקדוש ברוך הוא נמשל לזכר ועם ישראל נמשל לנקבה.
הניסים בארץ ישראל הם נסתרים בדומה לזכר-הקב"ה שמסתתר בתוך הנקבה-עם ישראל.
כאשר מתבוננים בניסים של יציאת מצריים כמו 10 המכות, קריעת ים סוף, אכילת המן במדבר או בארות המים במדבר רואים באופן ברור את הנס שהוא מעל הטבע. 
לעומת זאת כאשר מתבוננים בנס חנוכה וניצחון החשמונאים, ניתן לראות צבא אחד מול צבא אחר. הצבא היותר קטן והפחות מקצועי ניצח, אבל זה עדיין צבא מול צבא. 
צריך ממש להתבונן בפרטים ולשאול שאלות כדי להבין שיש פה נס שהוא מעל הטבע. מה שעשו המכבים נגד היוונים-המעצמה הגדולה באותם הימים, בוודאי עשו מורדים אחרים במדינות אחרות עם הצלחה או כישלון.
נראה להוסיף, שגם נס פך השמן אינו פשוט כל כך להבנה. 
ראשית, רק הכוהנים המורשים להיכנס להיכל בזמן עבודתם, ראו את הנס. מספר מצומצם של כוהנים נכנסים במהלך שבוע אחד.
פעם בשבוע נכנסים להחליף את לחם הפנים, פעמיים ביום מקטירים את הקטורת על מזבח הזהב, ובבוקר ובערב מסדרים ומדליקים את מנורת הזהב. 
בפועל לא היו הרבה אנשים שראו את הנס של פך השמן שדלק ללא הפסקה במשך שמונה ימים. 
גם למי שראה את המנורה וזכה להיכנס להיכל בימים האלה של הנס, היה צריך להתבונן שעות רבות כדי לראות ולהבין את מהות הנס. 
צריך היה להסתכל לפחות 24 שעות כדי להבין שיש פה תופעה ניסית.
ההבדל המהותי בין הניסים של יציאת מצרים ובין הניסים של חנוכה, הם המעשים שעשו החשמונאים או מצד שני, החוסר בפעולה של בני ישראל במצרים.
גם היום אנחנו זוכים בניסים נסתרים רבים.
זה התחיל עם תחילת הציונות, המשיך עם קום המדינה.
במשך כל התקופה הזאת, עם ישראל לא הפסיק לעשות מעשים, של בניין, של התיישבות, של מלחמה, של כלכלה ועוד..
כל הניצחונות המזהירים של צה"ל, באו כתוצאה של מעשה של לחימה, של קניית נשק, של לימוד תורת הלחימה ושל אימונים קשים.
הניצחונות לא באו מן השמים בלבד, כמו בגאולת מצרים כאשר האויבים נופלים בלי שבני ישראל הרימו נשק או עשו פעולה של מלחמה כלשהי.

 
בחודשים האחרונים, במבצע עם כלביא זכינו לראות את הניצחון הגדול נגד מעצמה גדולה: איראן.
גם נגד סוריה זה היה נס נסתר לא קטן, כאשר כל הנשק שלהם הושמד תוך כמה ימים, בזכות מטוסי צה"ל.
הייתי מוסיף ניסים נוספים.
איך אפשר לנהל כלכלה ועסקים עם מלחמה שנמשכת שנתיים?  עם אזעקות וכל המתח הסובב את המלחמה?
זה נס גלוי, שאנחנו מצליחים להתפרנס ואפילו לשגשג בימים האלה.
גם יוסף הצדיק פעל דרך מעשים כדי לתקן את העולם. זאת אולי המחלוקת הגדולה שהייתה בינו ובין אחיו בנושא הנהגת עם ישראל. 
האם צריך להישאר בישיבה ולהיות רועה צאן וללמוד תורה ולבנות את עצמו?
או לחילופין, צריך לעסוק במסחר להתערבב עם הגויים, להגיע למצרים ולגור בתוכם ולא לחשוש לחיות במקום של שיא הטומאה.
זה לא מקרה שאנחנו קוראים בימים של חנוכה את הפרשיות של יוסף הצדיק, למעשה החשמונאים פעלו בהשראה של יוסף הצדיק, באותה דרך.
מהות המחלוקת הזאת, יכולה גם להסביר את התנהגות השבטים שניסו להרוג את יוסף.
הם ראו ביוסף, סכנה לעם ישראל שיכול להביא אותו לסכנה  קיומית, חס וחלילה.
כתוב מספר פעמים בתורה, שיוסף הצדיק הצליח בכל דרכיו בזכות ברכת השם. 
כמו שכתוב:  לט,ג וַיַּרְא אֲדֹנָיו, כִּי ה' אִתּוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ.
לט,ה וַיְהִי מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ, וְעַל כָּל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ, וַיְבָרֶךְ ה' אֶת-בֵּית הַמִּצְרִי, בִּגְלַל יוֹסֵף; וַיְהִי בִּרְכַּת ה' בְּכָל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ--בַּבַּיִת, וּבַשָּׂדֶה.
לט,כג אֵין שַׂר בֵּית-הַסֹּהַר, רֹאֶה אֶת-כָּל-מְאוּמָה בְּיָדוֹ, בַּאֲשֶׁר ה', אִתּוֹ; וַאֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ.
מא,לח וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו:  הֲנִמְצָא כָזֶה--אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹקים בּוֹ.
רבנו בחיי כתב דבר נפלא על יוסף הצדיק. 
הוא אומר שהוא נמשל לקודש הקודשים, לארון הברית. כמו שארון הברית בכל מקום ששהה, הביא הצלחה וברכה לכל הסובבים אותו. כך היה עם יוסף הצדיק בכל מקום שהוא היה, הוא הביא אתו את ברכת ה', בדומה לארון הברית.
כמו שכתוב: " ויברך ה' את בית המצרי בגלל יוסף. המשילו הכתוב לארון הברית שכתוב בו (שמואל ב ו) וישב ארון ה' בית עובד אדום הגתי ג' חדשים ויברך ה' את עובד אדום ואת כל ביתו." (רבני בחיי, בראשית לט, ה).
נראה לומר, שהמסר לדורות של החשמונאים הוא, שיש לנהוג על פי אמונה וביטחון מוחלט בהקב"ה, יחד עם זה לעשות מעשים בפועל כדי לשאוף לתיקון עולם.
השילוב של אמונה תמימה ומעשים בפועל מביאים את הגאולה והניסים.
כמו שראינו, בארץ ישראל הניסים מאת ה', קורים בשותפות עם מעשים של עם ישראל. 
לכן קשה לדמיין שבית המקדש השלישי, ירד מוכן מן השמיים.
זה צריך להיות שותפות בין עם ישראל ובין הקדוש ברוך הוא.
אפשר לחשוב על אופציה הבאה: אנחנו נבנה את הכלים ואת המזבח, והקדוש ברוך הוא יעזור לנו בדרך נס לסיים את הבנייה. 
אופציה נוספת: אנחנו נבנה את התשתית ואת החומה של בית המקדש, והקדוש ברוך הוא יגלגל את הדברים ויזרז את תהליך הבנייה של בית המקדש השלישי בב"א.
הדבר הכי חשוב הוא, שנהיה בדעה אחת כאיש אחד, כי הנסים מתרחשים לכלל ישראל ולא ליחידים.
בע"ה נתאחד כולנו, ונעבור לשלב הבא של הגאולה, לאחר המשך השמדת העמלקים, נבנה יחד את בית ה' בהר הבית בב"א.

הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של נעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה, ומרסל מזל טוב בת איבון פתחון ולע"נ אליהו בן גולדה שנפטר כ"ה אייר תשפ"ה.



אין תגובות:

sharethis