הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, יוני 29, 2018

פרשת השבוע: פרשת בלק מי ממשיכי דרכו של בלעם?

פרשת בלק תשע"ח
גיליון מס 337  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com                                                        

מי ממשיכי דרכו של בלעם?

פרשת בלק מציינת את הקנאה החולנית של אומות העולם נגד ישראל. ראש סדר העדיפויות של בלק ובלעם הוא להזיק לישראל.
במקום לדאוג לעם שלהם ולרווחתם הם פועלים בכל כוחותיהם נגד עם ה'.
אחד הדברים הבולטים שהם עושים, הוא בנין 7 מזבחות כדי להקריב עליהם אילם ופרים. 
כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל-בָּלָק, בְּנֵה-לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת; וְהָכֵן לִי בָּזֶה, שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים.   (במדבר כג,א).  
רש"י מפרש שהמספר 7 אינו מקרי. אבותינו הקדושים, אברהם יצחק ויעקב בנו 7 מזבחות כאשר לא כתוב במפורש בתורה האם הם הקריבו עליהם קרבנות. במקום אחד בלבד, במעמד עקידת יצחק בהר המוריה כתוב שאברהם העלה עולה במקום יצחק. 
כמו שכתוב: וַיִּקַּח אֶת-הָאַיִל, וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ  (בראשית כב,יג).
בלעם הרשע התכוון לבנות 7 מזבחות כנגד כל מזבחות האבות כדי להראות להקב"ה שהוא שווה יותר מהם.
רש"י לומד את זה מתוך תוספת "ה" הידיעה בפסוק: וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֶת-שִׁבְעַת הַמִּזְבְּחֹת עָרַכְתִּי. 
כמו שכתוב :" שבעה מזבחות ערכתי אין כתיב כאן אלא את שבעת המזבחות אמר לפניו אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות ואני ערכתי כנגד כולן אברהם בנה ארבעה (בראשית יב) ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו (שם) ויעתק משם ההרה וגו' (שם יג) ויאהל אברהם וגו' ואחד בהר המוריה ויצחק בנה אחד (שם כו) ויבן שם מזבח וגו' ויכרו שם עבדי יצחק באר ויעקב בנה שתים אחד בשכם ואחד בבית אל " (רש"י, במדבר כג,ד).
מה המשמעות של בנין מזבח?
מדוע האבות לא הקריבו קרבנות על המזבחות שהם בנו?
למה דווקא הקרבת קרבנות על מזבח מכפר על עוונות האדם?
המאמר מבוסס על פירוש "בית גנזי" על התורה. 
כאשר אדם בונה מזבח הוא מתכוון להראות לבורא העולם שהוא מוכן למסור את נפשו למענו. מעשה הבנין עצמו מעיד על הכוונה האמתית של האדם, כאשר הוא עושה מעשה של ממש.
המחשבה או הכוונה אינם מספיקים,, יש לעשות מעשה כמו זה של בנין מזבח. 
כמו שכתוב: "ומה שנעשה במקדש על ידי קרבן, עשו האבות בלי קרבן להורות בכל פעם שהם מוכנים למסור עצמם לה' יתברך." ( בית גנזי, בלק דף תתיט).
בבית המקדש היו שני סוגים של מזבח: מזבח האדמה ומזבח הזהב.
על מזבח האדמה שהיה בעזרת הכהנים, היו מקריבים את הקרבנות וזורקים עליו את הדם.
לעומת זאת, על מזבח הזהב לא היו מקריבים בהמות אלא קטורת הסמים. הקטורת מסמלת דבר רוחני כאשר אין בה ממש חוץ מהריח.
 

הקרבנות שנזבחו על מזבח האדמה וכל העבודות המלוות אותם מבטאים מעשים גשמיים.
לכן ה"בית גנזי" מפרש שמזבח האדמה והקרבת הקרבנות מסמל את ביטול הגוף להקב"ה ומזבח הזהב בא כנגד מסירת הנשמה ודביקותה בהקב"ה.
מכאן ניתן להבין מדוע אבותינו הקדושים לא הקריבו קרבנות והסתפקו בבנין מזבח בלבד.
הם מסרו את הכוחות הרוחניים שלהם להקב"ה השווים הרבה יותר מהגוף.
כמו שכתוב: "..כי במזבח החיצון היתה הוראה על מסירת הגוף להקב"ה ובמזבח הפנימי היתה ההוראה על מסירת הנשמה אליו יתברך להתבטל בגופא דמלכא."
(בית גנזי, בלק דף תתכ).
נראה לומר, שהמזבח מעיד על מסירות נפש מתקופת בריאת האדם. הקב"ה ברא את אדם הראשון מעפר המזבח הנמצא בהר המוריה, כמו שכתוב בתלמוד הירושלמי: "אמר ר' יודה בן פזי: מלא תרווד אחד נטל הקב"ה ממקום המזבח וברא בו אדם הראשון. אמר: הלואי ייברא ממקום המזבח ותהא לו עמידה. הדא הוא דכתיב 'וייצר ה' א להים את האדם עפר מן האדמה' וכתיב 'מזבח אדמה תעשה לי': מה 'אדמה' שנאמר להלן מזבח, אף כאן מזבח." (ירושלמי נזיר פ"ז ה"ב).
לאחר שהשורש של כל בני האדם נמצא בעפר המזבח, כולנו שואפים ונמשכים באופן טבעי למקום המזבח.
יש כוח משיכה מיוחד הקורא לכל יהודי להגיע להר המוריה ולהביא קרבנות.
הקשר המיוחד הקיים בין ישראל ובין הקב"ה מרגיז מאוד את אומות העולם. זאת הסיבה שבלעם ובלק פעלו נגד ישראל בניגוד לכל היגיון ושכל הישר.
בלעם הרשע ביקש מהקב"ה להחליף את עם ישראל ב-70 אומות ח"ו. 
הרצון להחליף את ישראל מצד אומות העולם קיים עד עצם היום הזה. הגויים רוצים להחליף אותנו בשכם, בחברון, בעזה ובירושלים.
מעל הכול, הם רוצים להחליף אותנו במקום המקדש: בהר הבית.
לכן עלינו להתעורר ולגרש מהעולם את כל ממשיכי דרכו של בלעם.
ניתן היום לבנות את המזבח כמו שעשו אבותינו הקדושים.  כך נראה להקב"ה את גודל המסירות נפש שלנו למענו.
בדומה לחיילי צה"ל המקיימים את המצווה הזאת בכל רגע, עלינו לקיים אותה בהר הבית.
לאחר שנתחיל במעשה של בנין, הקב"ה ימשיך ויוסיף לעזור לנו לבנות את בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה,  משה בן סולטנה ולרפואתם השלמה של יוסף בן שבה ונעמי חיה בת אריאל אסתר ומשה דב בן מלכה



אין תגובות:

sharethis