הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, יולי 25, 2014

פרשת שבוע: דברים אב: חודש ההתחלות


פרשת דברים תשס”ח גיליון מס' 126
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

אב: חודש ההתחלות
מה מסתתר באותיות המרכיבות את חודש אב?
איך לפעול היום, כדי להשכיח את זכר החורבן?

חודש אב הינו חודש המסמן התחלה חדשה. אנחנו רוצים לסיים תקופה של זכר חורבן בית המקדש, כדי להתחיל תקופה של גאולה.
האותיות המרכיבות את השם- אב, רומזות לתחילת האלף-בית. נראה לומר, שחודש אב מסמל את סוף הגלות ותחילת הגאולה.
על פי דברי חז"ל, המשיח נולד ב-ט' באב, בשיא החורבן. לכן יום הצום נקרא בשם, מועד.
האותיות של חודש אב, רומזות על ה"אבא שלנו" הנמצא בשמים. אבינו שבשמים, דואג לבניו כאשר הם נמצאים בגלות. מצד אחד, הקב"ה מכה אותנו ומחריב את ביתו שבירושלים. ומצד שני הוא מעודד אותנו, כאשר הוא מבשר לנו על לידת המשיח.
גלות עם ישראל מתחילה כאשר בית המקדש נחרב. לעומת זאת השעבוד לגויים, מסתיים כאשר עם ישראל חוזר לשלוט בארץ ישראל ובונה את בית המקדש.
ראינו לאורך ההיסטוריה של עם ישראל, שיש קשר ישיר בין ריבונות על ארץ ישראל ובין בנין בית המקדש.
כאשר בני ישראל נכנסים לארץ עם יהושע, הם מלווים עם המשכן וכליו. דוד המלך בשיא תקופת מלכותו, הרגיש צורך לבנות בית של קבע להקב"ה. לאחר הרחבת גבולות הארץ, דוד המלך מחפש במרץ רב, את מקום המקדש, את הר המוריה.
בתקופת גלות בבל, העולים לארץ ישראל התחילו לבנות את בית המקדש השני, בסמוך להגעתם לארץ ישראל. בימי מרד החשמונאים נגד הרומאים, הדבר הראשון שהם עשו לאחר הניצחון, היה לחדש את עבודת הקרבנות ובנין בית לה'.
למעשה בית המקדש בנוי בהר הבית, מסמל את ריבונות עם ישראל על כל חלקי הארץ.
לכן אם נרצה לשלוט בארץ ישראל, עלינו ללמוד מאבותינו, ולפעול כמותם. זה הזמן, לחדש את עבודת הקרבנות ולבנות את בית המקדש השלישי.



יש קטרוג גדול שמעכב את החזרת השכינה בהר הבית.
כאשר השופטים אינם הגונים ואינם רודפי צדק, הקב"ה מעכב את הגאולה ח"ו.
"... ואין הקדוש ברוך הוא משרה שכינתו על ישראל עד שיכלו שופטים ושוטרים רעים מישראל..." (תלמוד בבלי מסכת שבת דף קלט/א).
בפרשת דברים, משה רבנו מוכיח את ישראל, על חטאיהם שנעשו במהלך ארבעים שנות נדודים במדבר.
באמצע התוכחות, הוא מצווה אותנו למנות דיינים ישרים והגונים.
כאשר הדיינים פוסקים את הדין, הם מגלים את דבר ה'. כמו שכתוב: ...כי המשפט לאלקים הוא.." (דברים א,יז)
הדיינים הופכים את התורה לדבר מעשי ומובן לכל אדם.
מסיבה זאת, הסנהדרין יושב בלשכת הגזית, בבית המקדש.
התורה מתגלה לישראל, מידי יום, מקודש הקודשים. כמו שכתוב: כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים (ישעיה ב,ג).
בעל "הבית גנזי" מפרש למה הסנהדרין יושב בתוך בית המקדש. הסנהדרין שונה משאר בתי הדין הקיימים בכל הארץ. דייני הסנהדרין מפרשים את התורה, ומורים הלכות כלליות המחייבות את כל עם ישראל. הם מתערבים ומחליטים בסוגיות לאומיות העומדות על סדר היום הציבורי.
בע"ה, כל הרבנים יתאחדו בבית דין אחד, ויקבעו את המדיניות של עם ישראל על פי דעת תורה בלבד.
זהו למעשה, שלב חשוב לקראת הגאולה השלמה. כי הגאולה באה מתוך אחדות העם.
ביום תשעה באב, עם ישראל מאוחד באמירת קינות על חורבן הבית.
אנחנו צריכים לזכור את החורבן כדי לקרב את הבנין. לכן, עלינו לפעול למען חידוש עבודת הקרבנות בהר הבית, כדי לממש את הזכר לחורבן.

הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל





אין תגובות:

sharethis