הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, מאי 21, 2018

חג השבועות: איזה תורה קיבלנו בהר סיני?

שבועות יום ירושלים תשע"ח

גיליון מס 332  מאת שמואל בן חמו
לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL  ל- parashathamikdash@gmail.com 

איזה תורה קיבלנו בהר סיני?
אנחנו רגילים לסיים את חומש ויקרא לקראת חג השבועות.
בעל ה"שם משמואל" מסביר את המשמעות העמוקה של סיום מסכת או חומש.
 כאשר אנחנו מסיימים מסכת או חומש מתגלה אור מיוחד מלמעלה בזכות ההישג והשלמת הלימוד.
כמו שכתוב: "כי בגמר שורה האור הבא מלמעלה ועושין לו סעודה שיהיה לו חיזוק להשאר לעולם....על כן מסיימים תורת כהנים כדי שתבוא הטהרה מלמעלה וזה מפתח גדול לשבועות. " (שם שמשמאל בחקותי שנת תרע"ב דף שסב).
אנחנו שמחים ועושים סעודת מצווה כדי לנסות לשמור על האור שהתגלה בזמן הסיום.
באופן דומה, כאשר השלמנו את קריאת חומש ויקרא העוסק בסדר הקרבנות ועבודת בית המקדש אנחנו מקבלים מהקדושה והטהרה כאילו הקרבנו את הקרבנות בפועל. כי הקב"ה נתן לנו אפשרות לקיים מעין עבודת הקרבנות בזכות הלימוד.
כמו שכתוב בתלמוד: " אמר רבי יצחק מאי דכתיב) ויקרא ו, יח(  זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם:" (מנחות קי ע/א).
חשוב לקבל את הקדושה הזאת דווקא לקראת חג מתן תורה.
בחג השבועות אנחנו חוגגים את קבלת תורה שבכתב. מהו המעמד של תורה שבעל פה?
האם בני ישראל קיבלו בהר סיני גם את התורה שבעל פה?
נביא את הדברים הנפלאים של ה"בית גנזי" על התורה מפרשת בחקותי.
במסכת שבת כתוב שהקב"ה כפה עלינו לקבל את התורה. כמו שכתוב: " ויתיצבו בתחתית ההר א"ר אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם" (מסכת שבת דף פח ע/א).
כל המפרשים שואלים, הרי בני ישראל כבר אמרו "נעשה ונשמע" אז מדוע הקב"ה הכריח אותם?
המדרש תנחומא מיישב את הקושיא  כאשר הוא מבדיל בין התורה שבכתב שהתקבלה ברצון ובין התורה שבעל פה שהתקבלה דרך כפייה.
תורה שבעל פה דורשת מאמץ רב והקרבה מצד הלומד כדי להבין אותה ולפסוק הלכה על פיה.
כמו שכתוב: "ואמרו חז"ל: לא כתב הקדוש ברוך הוא בתורה למען הדברים האלה, ולא בעבור הדברים האלה, ולא בגלל הדברים, אלא ע"פ הדברים, וזו היא תורה שבעל פה, שהיא קשה ללמוד ויש בה צער גדול שהוא משולה לחושך, שנאמר: העם ההולכים בחושך ראו אור גדול  (ישעיה ט), אלו בעלי התלמוד שראו אור גדול, שהקב"ה מאיר עיניהם באיסור והתר, בטמא ובטהור, ולעתיד לבא ואוהביו כצאת השמש בגבורתו (שופטים ה). ולא קבלו ישראל את התורה עד שכפה עליהם הקדוש ברוך הוא את ההר כגיגית, שנאמר: ויתייצבו בתחתית ההר." (מדרש תנחומא, נח סימן ג).
מתי קיבלנו את התורה שבעל פה מרצון וללא כפייה?
לאחר נס פורים בזמן בנין בית המקדש השני.
כמו שכתוב בהמשך הדף במסכת שבת:".... אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא אמר רבא אעפ"כ הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט,כז) קימו וקבלו היהודים קיימו מה שקיבלו כבר " (מסכת שבת דף פח ע/א).
יוצא מכאן שבזמן בית ראשון עם ישראל לא קיבל מרצון את התורה שבעל פה ובזמן בית שני עם ישראל קיבל אותה מרצון.
במה זה השפיע על בתי המקדש?

ה"בית גנזי" מפרש שבבית ראשון אור התורה שבעל פה יצא מתוך ארון הברית והלוחות שבתוכו. כמו שכתוב בישעיה: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם  (ישעיהו ב,ג).
היות ועם ישראל לא עמל בלימוד התורה שבעל פה, הקב"ה השתמש בארון הברית כתחליף כדי להאיר את אור התורה לעם ישראל. 
לעומת זאת בבית שני, לאחר שעם ישראל קיבל מרצון את התורה שבעל פה לא היה מקום של גילוי אור התורה מתוך ארון הברית. לכן הקב"ה הסתיר את הארון וגילויי שכינה נוספים כי היה להם תחליף. העמל והיגיעה בלימוד תורה שבעל פה גרמו להארת השכינה בישראל.
מכאן ניתן להבין את הסיבה העמוקה מדוע חמשה דברים היו חסרים בבית שני: ארון הברית עם הכפורת והכרובים, אש הבאה מהשמים, שכינה, רוח הקודש ואורים ותומים.
(ראה מסכת יומא דף כא ע/ב).
הם היו חסרים כי הם היו מיותרים.
כמו שכתוב: "הנה עיקר הארון שהיה במקדש הוא כמו שנאמר כי מציון תצא תורה שהארון והלוחות שבו המשיכו אור התורה לכל ישראל. ויש לומר שגם ישראל בבית ראשון היה להם אור תורה שבעל פה אבל זה בא לא מצד עמלות אלא מאור הבא מהארון. ..... אבל בבית שני שישראל קבלו עמלות בתורה.... נגנז הארון כדי שישראל יעסקו בתורה שבעל פה ויגיעו לאור תורה מתוך יגיעה." (בית גנזי בחקותי דף תתרסט).
בפרשת הקללות, בפרשת בחקותי רש"י מפרש שיש מצווה לעמול בתורה לפי פשט הפסוק אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ (ויקרא כו,ג).
כמו שכתוב: " יכול זה קיום המצות, כשהוא אומר ואת מצותי תשמרו, הרי קיום המצות אמור, הא מה אני מקים אם בחקתי תלכו, שתהיו עמלים בתורה" (רש"י ויקרא כו,ג).
בדברי רש"י ניתן לראות רמז על לימוד תורה שבעל פה כדי להישמר מהקללות. ה"בית גנזי" מחדש שכאשר עם ישראל עמל בתורה הוא יכול לבטל את השפעת החומר ולזכך אותו. כתוצאה מזה הברכות יחולו על ישראל או הקללות ח"ו.
נראה לומר שלהיות עמל בתורה זה לא לשבת כל היום בבית מדרש אלא לצאת לעולם ולקיים את כל המצוות המעשיות שבתורה.
מצוות כמו יישוב הארץ, מלכות, שמיטה, בנין בית ה', קרבנות וכו'.
זה דורש מאמץ כפול: אחד, המעשה עצמו ושתיים, לשמור על רוח התורה גם בעיסוק בדבר חומרי.
קשה מאוד להבחין מתוך החומר של העולם הזה את הקדושה. יותר קל להפריד ביניהם באופן מוחלט.
אבל התורה רוצה שבעזרת המצוות שברובם מעשייות וקשורות לחומר, נצליח לשלוט על החומר ולזכך אותו.
מה יותר קל? ללמוד כל היום דף גמרא או לעסוק במסחר ולשמור על כל ההלכות של דיני ממונות?
מתוך הפסוקים העוסקים בברכות בתחילת פרשת בחקותי, ראוי לציין שהם מתארים דברים חומריים כמו ברכה בעבודת השדה, יישוב הארץ, שלום עם המדינות השכנות, ניצחונות צבאיים ולבסוף השכנת שכינה בבית המקדש.
כמו שכתוב בפסוקים של ברכה: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ...... וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם.  ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; ... וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם; וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב.  חוְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ....וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם, וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם; ...... וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי, בְּתוֹכְכֶם..... (ויקרא פרק כו, פסוקים ג-יג).
נראה להוסיף שבית ראשון בא מאת ה' ובית שני בעיקר ממעשה האדם. (ראה מאמר של פורים תשע"ח חג פורים: פורים, פסח ועצמאות).
היום אנחנו נמצאים בתקופה של ברכה  כאשר אנחנו מנצחים את אויבינו למרות שהם רבים מאתנו.
הארץ שהיתה מדברית בזמן הגלות, פורחת ונותנת את פירותיה. ניתן לטייל בנגב כדי לראות בעין את הדברים.
בנוסף לכך, ירושלים אינה חרבה ונבנית ומתרחבת מידי יום.
זכינו לראות את שחרור ירושלים והר הבית, זוכים לראות את הבניה הרחבה וגידול האוכלוסיה היהודית ל60- ריבוא, כן ירבו וזוכים לראות שפע כלכלי וביטחון אישי.
חסרה ברכה אחת בלבד של גילוי שכינה בבית המקדש בהר הבית. בע"ה בזכות עמלות בתורה ובקיומה בכל חלקי החיים הלאומיים של עם ישראל נזכה לבנות את בית המקדש השלישי בב"א.

אין תגובות:

sharethis