הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שישי, אוקטובר 28, 2011

פרשת שבוע: נח - מגדל בבל: בית מקדש של טומאה


פרשת נח תשס”ח גיליון מס' 86
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח

EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461
מגדל בבל: בית מקדש של טומאה



למה אנשי דור הפלגה התאספו כאיש אחד כדי לבנות עיר ומגדל
?בבקעת שנער

האם אחדות אומות העולם, חיובית לעם ישראל?

פרשת נח עוסקת בשני סוגים של קלקולים. אנשי דור המבול פגעו ברכוש של שכניהם, לכן החברה לא יכלה להתקיים בצורה תקינה, ואבדו מן העולם במי המבול. לעומת זאת, אנשי דור הפלגה היו מאוחדים ומגובשים ללא מחלוקות ביניהם, במטרה להילחם כביכול בהקב"ה. (עיין רש"י יא,ט).
נתמקד בחטא של דור הפלגה וננסה להבין את משמעותו בזוית שונה, בעזרת הפירושים הנפלאים של ה"אלשיך הקדוש", וה"בית יעקב" על הפרשה. (ראה "תורת משה" על בראשית פרק יא, פסוק ד ; "בית יעקב" על התורה, פרשת נח אות נג).
אומות העולם התאחדו כדי למרוד ב-הקב"ה והנהגתו; כאשר ישראל הינו היחיד, הראוי לשמש כלי לקבלת השכינה בעולם. רבינו משה אלשיך מפרש את דברי הזוהר הקדוש, ואומר שבנין המגדל הוא דוגמא לבנין בית המקדש בירושלים.
יש הבדל תהומי בין בית המקדש שבירושלים ובין בנין העיר והמגדל של אנשי דור הפלגה. המגדל היה אמור לדחות את נוכחות הקב"ה בעולם ח"ו. כאשר בית המקדש מהווה מקום של התחברות בין בורא העולם ובין עם ישראל, להשכנת השכינה בעולם.
למעשה בנין המגדל על ידי אומות העולם,הוא אנטי-תזה מוחלטת של בנין בית המקדש.
ניתן לראות את זה בפסוקים עצמם.
" הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם" (בראשית יא, ז).
עיר כנגד ירושלים ומגדל כנגד ציון, כי מגדל דוד היא ציון כמו שכתוב בשיר השירים: " כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ, בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת" (שיר השירים ד,ד).
"וימצאו בקעה בארץ שנער" (יא,ב).
מקום המקדש נמצא במקום הגבוה ביותר בארץ ישראל ובעולם. על פי דברי חז"ל ארץ ישראל גבוה מכל הארצות, ירושלים גבוה מכל ארץ ישראל והר הבית גבוה מכל ירושלים. כך עם ישראל מבטל את דעתו כלפי הקב"ה. אומות העולם בחרו דווקא בבקעת שנער,שהוא המקום הכי נמוך בעולם, בניגוד להר הבית שהינו מקום גבוה.
" הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה ותהי להם הלבנה לאבן והחמר היה להם לחומר " (בראשית יא,ג).
למה התורה מוסרת לנו את המתכון לעשיית לבנים?
בניגוד לבית המקדש, הם נאלצו לעשות בעצמם את הלבנים ולהתאים אותם למגדל. בבית המקדש היה אסור להשתמש בכלי ברזל לחיתוך האבנים, אלא בדרך נס השתמשו בשמיר.
ניתן להמשיך כך עם יתר הפסוקים, ולגלות את הניגוד הקיים בין בניית בית המקדש להשכנת השכינה, ובין בניית המגדל להגברת כוחות הטומאה בעולם.
כל האומות התאספו בבקעת שנער, כדי לאחד את כל כוחות הטומאה שבהן, במקום אחד. יש באחדות הזאת כוח שיכול לעכב את בנין עם ישראל, שכבר החל עם אברהם אבינו, ויגיע לשיא השלמות עם בניית בית המקדש בהר הבית. אנשי דור המבול דאגו רק לעצמם ולרווחתם מבלי להתחשב באחר ובפגיעה בו. אנשי דור הפלגה למדו מהם את חשיבות האחדות, לכן התאספו כאיש אחד בבקעת שנער.
זאת לא הפעם הראשונה שאומות העולם מתאחדות, כדי לנסות לחזק את הטומאה בעולם, ולהחליש את ישראל והשכינה בעולם.
בימים אלה אנחנו עדים לכך. בארה"ב- ממציאת גורדי השחקים, מתארגנת וועידה בינלאומית להשכנת "שלום" בארץ ישראל. אומות העולם רוצות לחלק את עיר הקודש, כדי לנסות להפחית מקדושתה. הם תובעים את מקום המקדש, על מנת לדחוק את הגאולה.
בעזרת ה' יקרה בדיוק ההיפך, והוועידה הזאת תגרום להתעוררות עצומה בעם ישראל. העם יתאושש וישלח לפח ההיסטוריה, את אלה המתיימרים לייצג את האינטרסים של עם ישראל .
עם ישראל אינו מפחד מהמִגדלים (גורדי השחקים), של התרבות המערבית. האחדות של כוחות הקדושה תגבר על האחדות של טומאה, של אומות העולם . בע"ה כל התוכניות יתהפכו לטובה ונבנה בקרוב מאוד את בית המקדש השלשי בב"א.



סרט וידאו על המאמר



הגיליון מוקדש לעילוי נשמת סבתי:
פתחון בת סעדה ז"ל


אין תגובות:

sharethis