הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, אוקטובר 22, 2011

פרשת שבוע: נח - אחרי המבול, המזבח

פרשת נח תשס”ז גיליון מס' 37
מאת שמואל בן חמו

לשלוח EMAIL לקבלת מאמרים הבאים:
parashathamikdash@gmail.com
מנוי דרך פקס: 02-6246461
אחרי המבול, המזבח !
נח בונה מזבח ומקריב עולות לה', לאחר יציאתו מהתיבה. איך המזבח מסמל תחילת תקופה חדשה לאנושות, תקופה של התחדשות ואור לעולם

?ומה ההשלכה לימינו
מבריאת העולם ועד נח, ארבעה אנשים הביאו קורבנות לה' בהר המוריה. אדם, קין והבל בפרשת בראשית, ונח בפרשתנו. נראה לומר שהקרבת הקורבנות על המזבח שבהר הבית, מעידה על תפקידו המרכזי של עבודת הקורבנות בסדר העולם. מסיבה זו, ה' לא המטיר גשם על הארץ ביום השלישי בעת בריאת הצומח, אלא חיכה לבריאת האדם – ביום השישי – כדי להוריד גשם מן השמים ולהחיות את הצמחים, כמו שכתוב: וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר יְדֹוָד אֱלֹקים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: (בראשית ב,ה).
רש"י מפרש שהתפילה והכרת הטוב מצד האדם היו נחוצים לפני הורדת הגשמים מן השמים. "ולמה כי לא המטיר ומה טעם לא המטיר לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתן של גשמים וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו וצמחו האילנות והדשאים" (רש"י בראשית ב,ה).
הקרבת הקורבנות באה לבטא את הכרת הטוב שלנו כלפי שמיא, על כל פלאי הטבע.
לאחר המבול, נח גם הוא הקריב קורבנות לה' -כהכרת הטוב על זה שניצל מהמבול- אבל הוא עשה דבר חדש שאף איש עשה לפניו כאשר הוא בנה מזבח. כמו שנאמר: וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַידֹוָד וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ (בראשית ח,כ). בנוסף לכך נח מקריב קורבן עולה בניגוד לקין והבל שהביאו מנחה לה'. נח גרם נחת רוח להקב"ה, וכתוצאה מזה, ה' כרת ברית עם האנושות והבטיח שלא יביא מבול נוסף לעולם. השג נוסף נרשם לזכותו של נח, שלאחר הקרבת קורבנו, ה' התיר לאדם לאכול בשר בהמה.
במה עדיף קורבן העולה של נח על מנחתם של קין והבל ? הבית גנזי על פרשת נח (דף רה-ו), מסביר שבניית מזבח היא בחינת מלכות ודבקות בשורש. נח נולד מהול ובתורה הוא נקרא בשם "צדיק תמים", לכן הוא היה ראוי להתגלות שורש המלכות, בנה מזבח- כנגד בחינת המלכות – והקריב עליו קרבן שנקרא עולות- מלשון עלייה לשורש.לעומת זה קין והבל לא בנו מזבח ולא הקריבו עולות אלא מנחות, כי הם לא היו במדרגה המאפשרת גילוי המלכות המובילה להתחברות בין המלכות לבין שורשה בבניית מזבח. יש שתי בחינות בבית המקדש: מקום להקרבת קורבנות ומקום של קדושה. המשכן מהווה מקום להקרבת קורבנות בלבד, כי הוא לא נמצא בהר הבית , ובית המקדש כולל את שתי הבחינות גם יחד. קין והבל הקריבו קורבנות בהר הבית, ובכל זאת לא זכו לבחינה של מקום של שכינה אלא התחברו לבחינה של מקום להקרבת קורבנות בלבד.
אם אנחנו רוצים בימינו לבנות מזבח על מנת לחדש את עבודת הקורבנות, עלינו לעשות זאת מתוך רצון של התחברות לשכינה והתעלות רוחנית כדי שריח הניחוח של הקורבנות יתקבל על ידי ה' ,כמו נח. עכשיו מובן למה מייד לאחר הקרבת העולות, ה' התיר לנח לקחת חיים, כדי לספק את צרכיו הבסיסיים. נח התעלה מעל דרגת החי, והתקרב יותר לה' לכן הותר לו ולזרעו לאכול כל בעלי החיים. (עיין גליון 10פרשת שמיני
http://otzma1.blogspot.com/2006/04/blog-post_21.html
בשבוע הבא בע"ה, נראה למה אברהם אבינו בנה שלוש מזבחות ולא נאמר אם הוא הקריב קורבנות.
פירוש נוסף מביא הבית גנזי, ומסביר למה קורבנו של נח עדיף על קורבנם של קין והבל. יש כלל ידוע האומר, שתמיד לאחר חורבן ושיא השפלות אז מתחילה תקופה של בניין וגילוי אורות. יש לנו דוגמא לכך בהיסטוריה הלא רחוקה שלנו, בהקמת מדינת ישראל לאחר השואה. חז"ל מבטאים את הרעיון הזה במדרש האומר, שהמשיח נולד ביום חורבן בית המקדש. לפני המבול האנושות הייתה בשפל המדרגה אבל לאחר המבול מתחילה תקופה חדשה, לכן נגרמה נחת רוח לה' מקורבנו של נח וכרת איתו ברית.

היום אנחנו נמצאים בתקופה של שפל- מדינת ישראל מגרשת יהודים, השלטון מושחת מהיסוד, מערכת המשפט נלחמת בתורת ישראל, צבא ישראל הובס בלבנון ובעזה, העוני מתגבר וכו'- לכן אנחנו מצפים לשינוי מהותי שישפוך אור חדש על עם ישראל ועל העולם כולו. השינוי יכול לבוא מאיתנו, כאשר נתעורר ונדרוש- כאיש אחד בלב אחד, את שחרור הר הבית למען בניית המזבח, וכמו נח נגרום נחת רוח לבורא עולם.

אין תגובות:

sharethis