הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, נובמבר 01, 2014

פרשת שבוע: תולדות יעקב מקבל את ברכת המקדש


פרשת תולדות תשס"ט גיליון מס' 140
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

יעקב מקבל את ברכת המקדשהאם יעקב אבינו קיבל את הברכה הראויה לו?
מה מסתתר בתוך הברכה הראשונה של יעקב אבינו?

פרשת תולדות מתאפיינת במסירת ברכת אברהם ליעקב אבינו. החינוך של יצחק אבינו נתן את פרותיו, עבור יעקב אבינו. לכן הוא ראוי לקבל את הברכה המיוחדת של עם ישראל.
ננסה להבין מה מסתתר מאחורי המילים של הברכה הראשונה מיצחק אבינו אל יעקב אבינו.
למעשה ברכת יצחק אבינו מורכבת בעיקר מרמזים המזכירים את בית המקדש.
לפני מסירת הברכה, יצחק אבינו מנשק את יעקב אבינו, מריח את בגדיו ומגלה שריחו דומה לזה של שדה.
וַיִּגַּשׁ, וַיִּשַּׁק-לוֹ, וַיָּרַח אֶת-רֵיחַ בְּגָדָיו, וַיְבָרְכֵהוּ; וַיֹּאמֶר, רְאֵה רֵיחַ בְּנִי, כְּרֵיחַ שָׂדֶה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה' (בראשית כז,כז).
לכאורה מדובר בפרטים מיותרים.
בספר בראשית אנחנו נפגשים עם הביטוי "ריח", כאשר נח הקריב קרבנות להקב"ה לאחר המבול. כמו שכתוב: וַיָּרַח ה', אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ (בראשית ח,כא). בתורה כולה, עניין הריח, מתייחס בעיקר לריח הקרבנות, הגורמים לנחת להקב"ה.
רבי יונתן בן עוזיאל, משווה את הריח של בגדי יעקב אבינו לריח הקטורת שעתידים בני ישראל להקריב בבית המקדש.
על פי דברי חז"ל,המילה "שדה" רומזת לבית המקדש.
כך מובא בתלמוד: " ...ולא כיצחק שכתוב בו שדה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה ..." (פסחים פח ע/א)
יצחק אבינו כינה את הר הבית בשם "שדה", כאשר הוא התפלל תפילת מנחה, וכך התקין אותה לדורות.
הפסוק הראשון של הברכה עצמה, אף הוא רומז למהות בית המקדש ועבודת הקרבנות. תכלית בית המקדש היא לחבר את השמים ואת הארץ, כדי להשכין את השכינה בעולם.
לכן יצחק אבינו פותח את ברכתו בחיבור בין הטל היורד מן השמים לבין השפעתו על גידולי הארץ, כמו שכתוב: וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹקים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ. (בראשית כז,כח).
הקב"ה מוריד את הטל-השכינה על הארץ, ובתמורה אנחנו מקריבים קרבנות מגידולי הארץ המובחרים-דגן ותירוש. דגן בא כנגד המנחות והלחמים שהיו מורכבים מחיטה או משאר מיני דגן. התירוש מזכיר את ניסוכי היין שהיו מנסכים על המזבח ובמקומות שונים בבית המקדש.
המקור של כל הברכות עבור עם ישראל, נובע ממקום אחד בלבד: בית המקדש.
בית המקדש מקשר אותנו לה' בצורה ייחודית, השמורה לעם ישראל בלבד.
כך מובא במדרש רבה: "מטל השמים זה ציון שנאמר כטל חרמון שיורד על הררי ציון- ומשמני הארץ אלו הקרבנות- דגן אלו הביכורים- תירוש אלו הנסכים " (בראשית רבה סו,ג).
הפסוק האחרון של הברכה עוסק בכניעת אומות העולם לישראל ובכללם, בני ישמעאל ועשו.
יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ. (בראשית כז,כט).
נראה לומר, שסמיכות הפסוקים בעניין כניעת הגויים וברכת הארץ, באה להדגיש את העובדה שעם ישראל משתחרר משעבוד אומות העולם, כאשר הוא מקריב קרבנות בבית המקדש.
המסר ברור מאוד על פי סדר הפסוקים. ראשית, עלינו להקדיש את פרות האדמה ולהקריב אותם בבית המקדש; וזה יביא לסוף הגלות והשעבוד לאומות העולם.
הברכות שיצחק אבינו בירך את יעקב אבינו, קיימות לדורי דורות עד עצם היום הזה.
הטבע של עם ישראל הוא להתחבר לה' דרך הבאת קרבנות בבית המקדש.
עצם עבודת בית המקדש, משפיעה על הגויים ומבטל את השעבוד והגלות.לצערנו,היום קורה בדיוק ההיפך. מדינת ישראל מפחדת מהמוסלמים ומהנוצרים, לכן היא לא מאשרת לעם ישראל לבנות מזבח ולחדש את עבודת המקדש.
ברוך השם, יש התעוררות בענייני המקדש ועלייה להר הבית. יותר יהודים מתגעגעים למקדש, ורוצים להרגיש את השכינה המיוחדת השורה בהר הבית.
בלתי אפשרי לתאר במילים את ההרגשה שעוטפת אותנו, כאשר אנחנו נמצאים על הר הבית.אני מזמין את כל אחד מכם באופן אישי, להתלוות אלי ולעלות להר ה', למקומות המותרם.
כך נוכל לגבור על הקללה ולבטלה, כאשר המוסלמים שולטים על הר הבית.
כתוצאה מזה, ברכת יצחק אבינו תתקיים ונתנקם בגויים על כל מה שהם עשו לעם ישראל בב"א.


הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל ושמואל יוסף בירמבאום

אין תגובות:

sharethis