הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, ינואר 25, 2015

פרשת שבוע: פרשת בשלח- המעשים מקרבים את הגאולה


פרשת בשלח תשס"ט גיליון מס' 150
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר

מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

המעשים מקרבים את הגאולה
למה התורה תולה בפרעה את יציאת בני ישראל ממצרים?
מדוע שבט יהודה רב עם שבט בנימין, כדי להיכנס לים ראשון? מה הם קיבלו תמורת מעשה זה?

המילה הראשונה של הפרשה, "בשלח" מציגה את יציאת מצרים כמעשה של פרעה מלך מצרים.
וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹקים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא: (שמות יג,יז).
לכאורה פרעה שלח את בני ישראל ללא התערבות מצד הקב"ה, כביכול. הקב"ה הביא עשר מכות על מצרים ולא מכה אחת, כדי שגאולת מצרים תיראה כמו דבר טבעי, המבוססת על החלטה של מלך מצרים. כל עוד בני ישראל היו במצרים, הם היו תחת שלטון פרעה. לאחר שחרורם הם נכנסים תחת השפעה של הקב"ה, בכבודו ובעצמו.
לכן הפסוק מתחיל עם גירוש בני ישראל ממצרים- וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם ומייד אחר כך הקב"ה מחליט על הדרך- וְלֹא-נָחָם אֱלֹקים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא.
פירוש ה"בית גנזי" על התורה מציין, שיש חשיבות בכך שהמצרים גירשו את ישראל מרצונם. כאשר אדון משחרר עבד השייך לו, הוא מתנתק ממנו בצורה מוחלטת. לא נותרו לאדון שום זכויות עליו. אותו הדבר קרה עם בני ישראל. הקב"ה רצה שהמצרים יגרשו את בני ישראל מרצונם, כדי שלא יישאר שום קשר ביניהם.
גאולת מצרים מתבצעת על ידי האדם, כאשר הקב"ה מכוון את הכול מלמעלה.



בהמשך הפרשה, אנחנו שוב רואים את חשיבות מעשה האדם, לפני התרחשות הנס על ים סוף.
במעמד קריעת ים סוף, הקב"ה חוצה את הים לשניים, לאחר שנחשון בן עמינדב נכנס לים. המסירות נפש שגילה נחשון משבט יהודה, גרמה לפתיחת הים.
במסכת סוטה, מובא ששבט יהודה ושבט בנימין רבו ביניהם על הזכות להיכנס לים ראשוניים. בסופו של דבר שבט בנימין לא זכה, לכן על פי התלמוד, הוא זכה לקבל את מקום קודש הקודשים בתוך נחלתו.
" .. והיו שרי יהודה רוגמים אותם שנאמר (תהילים סח) שרי יהודה רגמתם לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן לגבורה שנאמר (דברים לג) ובין כתפיו שכן" (סוטה לז ע/א).
"רש"י: שבית קדשי הקדשים בנוי בחלקו."
מה משותף בין קריעת ים סוף לבין בית המקדש?
מי שנכנס ראשון לים, רצה לגלות את אהבתו להקב"ה מתוך עשיית מעשה ולא מתוך תפילה בלבד.
גאולת מצרים לא באה מעצמה ללא מעשים מצד בני ישראל.
באותה דרך, בית המקדש נבנה על ידי עם ישראל, כמקום להשכנת השכינה בעולם הזה.
מי שמשתדל לקרב את הגאולה על ידי מעשיו, כמו השבטים בנימין ויהודה זוכה לבית המקדש. לכן הר הבית נמצא בנחלתם של שבט בנימין ושבט יהודה.
גאולת מצרים מעידה על הגאולה העתידית, לכן בגאולה השלמה, עלינו לעשות מעשים לקירוב הגאולה.
ברוך ה', זכינו לעלות לארץ וליישב אותה ברוב חלקיה. ללא ספק, אלה מעשים משמעותיים וחשובים. אבל המעשה העיקרי של בנין בית המקדש עדיין חסר.
בימינו, בנין בית המקדש נראה על פניו כמעשה נועז ובלתי מציאותי , בדיוק כמו הכניסה לים סוף.
במעמד קריעת ים סוף, הקב"ה נתן לנו מצווה לדורות. הקב"ה אסר עלינו לשוב ולגור במצרים. מצווה זאת מופיעה בספר המצוות של הרמב"ם מצווה מ"ו, וגם בספר החינוך-מצווה ת"ק.
כִּי, אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת-מִצְרַיִם הַיּוֹם--לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד, עַד-עוֹלָם. (שמות יג,יד).
מצרים מסמלת את כל הגלויות. לכן יש מצווה מיוחדת להתנתק מהגלות ומשעבוד לאומות העולם.
מעניין מאוד, שממשלת ישראל לאחר המלחמה בעזה, חתמה על הסכם מדיני עם מצרים.
דווקא המדינה שהקב"ה מצווה אותנו להתנתק ממנה ומהשפעתה, מקבלת חשיבות על ידי ממשלת ישראל.
בספר יחזקיאל כתוב בצורה מפורשת, שאין לבטוח במצרים. ולא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון בפנותם אחריהם וידעו כי אני אדני ה': (יחזקיאל כט,טז)
המפרשים מסבירים את הפסוק בכך, שאם אנחנו סומכים על מצרים, זה מעיד על חוסר אמונה בהקב"ה ח"ו, בגלל המצווה לא תעשה לשוב למצרים. (ראה רש"י, רד"ק, מלבי"ם).
בע"ה נשתחרר מאלפיים שנות גלות ונבטל את השפעת אומות העולם על ישראל, וכך נבנה במעשים את בית המקדש השלישי בב"א.

הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל

סרטים של המחבר על בית המקדש
WWW.BEITHAMIKDASH.TV

אין תגובות:

sharethis