פרשת וארא תשס"ט גיליון מס' 148
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל- parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
לא נחזור למצרים!למה כיבוש לבנון ועזה הם קריטיים לקראת הגאולה השלמה? למה אויבינו אינם נותנים לנו מנוחה, בדרום, בצפון ובמרכז?
השבוע כצפוי, ממשלת ישראל נכנעה לאומות העולם ולא הצליחה לנצח את המלחמה נגד הפלשתים.
ראינו תמונות קשות, כאשר ראש ממשלת ישראל מופיע מול המצלמות ביחד עם מנהיגי אירופה. כאשר מצרים רקמה את הסכם הפסקת האש המשפיל את כבוד עם ישראל.
אירועים אלה מחזירים אותנו לאירועי פרשת השבוע. פרשת וארא מתארת את קושי השעבוד והתחלת הגאולה.
בפסוקים הראשונים של הפרשה, הקב"ה מבטיח לגאול את בני ישראל ולהוציא אותם ממצרים. התורה משתמשת בחמש לשונות של גאולה כנגד חמשה שלבים המאפיינים את גאולת עם ישראל: "והוצאתי...והצלתי...וגאלתי...ולקחתי...והבאתי" (שמות ו, ו-ח).
בליל הסדר אנחנו שותים ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה המוזכרים לעיל.
כידוע, גאולת מצרים הינה הדוגמא לכל הגאולות של עם ישראל לדורותיו, עד הגאולה השלימה בב"א.
הלשון החמישית "והבאתי אתכם אל הארץ", רומזת על הגאולה העתידית, יותר משאר הלשונות.
למה התורה משתמשת במילה "והבאתי" המתארת כניסה לארץ ולא את כיבושה או את יישובה?
היה מקום להשתמש במילים חזקות יותר כמו: ונתתי, והורשתי, וגירשתי ?
הקב"ה יכול להביא אותנו לארץ ישראל, אבל המלאכה אינה מסתיימת בכך. נראה לומר, שהכניסה לארץ ישראל אינה השלב האחרון באמת, של הגאולה.
הקב"ה מביא אותנו לארץ ישראל, אבל עלינו לכבוש אותה, ולהתנהג על פי התורה כדי לשמור אותה ולהוריש אותה לילדינו.
הקב"ה דורש מאיתנו מעשים, כדי להוכיח את הקשר שלנו לארץ ישראל. ישנה חשיבות רבה לנחול את כל חלקי ארץ ישראל ללא יוצא מן הכלל.
במסכת הוריות, חז"ל דנים בהגדרה של קרבן ציבור. בין היתר נשאלת השאלה, האם הפר שמביא הכהן הגדול ביום כיפור נקרא חטאת של ציבור או חטאת של שותפים. הכהן הגדול מקריב פר כדי לכפר על משפחתו ועל אחיו הכוהנים. מסקנת התלמוד היא ששבט לוי אינו נקרא ציבור (קהל- בלשון התלמוד) כי הוא אינו קיבל נחלה בארץ ישראל.
"כל שיש לו אחוזה איקרי קהל וכל שאין לו אחוזה לא איקרי קהל.." (הוריות ו ע/ב, ראה גם במסכת יומא נ ע/א ורש"י ד"ה "דלא מייתי כהנים פר בהוראה").
לעומת זאת שבט אחד מישראל יכול להביא קרבן והוא ייקרא קרבן ציבור, היות ולכל שבט יש נחלה בארץ ישראל.
יוצא מכאן שכיבוש הארץ ויישובה גורמים לעם ישראל להיות ציבור עם כל ההשלכות ההלכתיות הנובעות מזה.
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל- parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
לא נחזור למצרים!למה כיבוש לבנון ועזה הם קריטיים לקראת הגאולה השלמה? למה אויבינו אינם נותנים לנו מנוחה, בדרום, בצפון ובמרכז?
השבוע כצפוי, ממשלת ישראל נכנעה לאומות העולם ולא הצליחה לנצח את המלחמה נגד הפלשתים.
ראינו תמונות קשות, כאשר ראש ממשלת ישראל מופיע מול המצלמות ביחד עם מנהיגי אירופה. כאשר מצרים רקמה את הסכם הפסקת האש המשפיל את כבוד עם ישראל.
אירועים אלה מחזירים אותנו לאירועי פרשת השבוע. פרשת וארא מתארת את קושי השעבוד והתחלת הגאולה.
בפסוקים הראשונים של הפרשה, הקב"ה מבטיח לגאול את בני ישראל ולהוציא אותם ממצרים. התורה משתמשת בחמש לשונות של גאולה כנגד חמשה שלבים המאפיינים את גאולת עם ישראל: "והוצאתי...והצלתי...וגאלתי...ולקחתי...והבאתי" (שמות ו, ו-ח).
בליל הסדר אנחנו שותים ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה המוזכרים לעיל.
כידוע, גאולת מצרים הינה הדוגמא לכל הגאולות של עם ישראל לדורותיו, עד הגאולה השלימה בב"א.
הלשון החמישית "והבאתי אתכם אל הארץ", רומזת על הגאולה העתידית, יותר משאר הלשונות.
למה התורה משתמשת במילה "והבאתי" המתארת כניסה לארץ ולא את כיבושה או את יישובה?
היה מקום להשתמש במילים חזקות יותר כמו: ונתתי, והורשתי, וגירשתי ?
הקב"ה יכול להביא אותנו לארץ ישראל, אבל המלאכה אינה מסתיימת בכך. נראה לומר, שהכניסה לארץ ישראל אינה השלב האחרון באמת, של הגאולה.
הקב"ה מביא אותנו לארץ ישראל, אבל עלינו לכבוש אותה, ולהתנהג על פי התורה כדי לשמור אותה ולהוריש אותה לילדינו.
הקב"ה דורש מאיתנו מעשים, כדי להוכיח את הקשר שלנו לארץ ישראל. ישנה חשיבות רבה לנחול את כל חלקי ארץ ישראל ללא יוצא מן הכלל.
במסכת הוריות, חז"ל דנים בהגדרה של קרבן ציבור. בין היתר נשאלת השאלה, האם הפר שמביא הכהן הגדול ביום כיפור נקרא חטאת של ציבור או חטאת של שותפים. הכהן הגדול מקריב פר כדי לכפר על משפחתו ועל אחיו הכוהנים. מסקנת התלמוד היא ששבט לוי אינו נקרא ציבור (קהל- בלשון התלמוד) כי הוא אינו קיבל נחלה בארץ ישראל.
"כל שיש לו אחוזה איקרי קהל וכל שאין לו אחוזה לא איקרי קהל.." (הוריות ו ע/ב, ראה גם במסכת יומא נ ע/א ורש"י ד"ה "דלא מייתי כהנים פר בהוראה").
לעומת זאת שבט אחד מישראל יכול להביא קרבן והוא ייקרא קרבן ציבור, היות ולכל שבט יש נחלה בארץ ישראל.
יוצא מכאן שכיבוש הארץ ויישובה גורמים לעם ישראל להיות ציבור עם כל ההשלכות ההלכתיות הנובעות מזה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה