הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שבת, יוני 16, 2012

פרשת שבוע: שלח לך - לעצור את חטא המרגלים המתמשך



פרשת שלח לך תשס"ט גיליון מס' 166
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
EMAIL ל-
parashathamikdash@gmail.com
לחץ כאן להדפסת המאמר

מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
לעצור את חטא המרגלים המתמשך

למה הקב"ה העניש את עם ישראל בצורה כל כך חמורה, בגלל שליחת המרגלים?
האם אנחנו פועלים היום על פי עצת המרגלים או על פי התמימות של האבות?


פרשת שלח לך עוסקת בעיקר בחטא המכונה: "חטא המרגלים". למעשה העם כולו חטא ולאו דווקא המרגלים שהלכו לתור את הארץ ישראל.
ננסה להבין מזווית שונה את מהות החטא, על פי הדברים של ה"שם משמואל". ולבסוף נראה שחטא המרגלים ממשיך בעוצמה רבה בשנים האחרונות ובעיקר, בשבועות האחרונים.
אברהם אבינו מוזכר לראשונה בתורה, כאשר הוא עוזב את ארץ מולדתו ונוסע על פי ציווי ה', לארץ לא נודעת.
כמו שכתוב: וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בראשית יב,א).
אברהם אבינו בוטח בהקב"ה ללא סיג, כאשר הוא מתנתק מחייו הקודמים ומתחיל חיים חדשים בארץ ישראל.
זאת התכונה העיקרית של אברהם אבינו: התמימות. הוא אינו שואל שאלות כלפי הקב"ה. גם כשהקב"ה מבקש להקריב את יצחק- בנו היחיד על המזבח, הוא מבצע את דבר ה', ללא עוררין.
בזכות התמימות של אברהם אבינו, הקב"ה נותן לו ולזרעו אחריו, את ארץ ישראל. כמו שכתוב: וַיֵּרָא ה' אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת; (בראשית יב,ז).
יש קשר הדוק בין התמימות של ישראל ובין ירושת הארץ.




לקראת הכניסה לארץ ישראל, העם גילה חוסר אמונה בה'. בני ישראל ביקשו לשלוח מרגלים כדי לבחון אותה ולתכנן את כיבוש הארץ. הם לא סמכו על הקב"ה, כמו שעשה אברהם אבינו. לכן הזכות של אברהם אבינו לא יכלה לפעול ולבטל את הגזרה. בני ישראל לא התנהגו בתמימות, כמו אברהם אבינו.
נראה לומר שמסיבה זאת, כלב בן יפונה-המרגל משבט יהודה, הלך לחברון להתפלל על קברי האבות.
כמו שכתוב: וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב, וַיָּבֹא עַד-חֶבְרוֹן, (במדבר יג,כב). הוא התפלל כדי לבקש מהאבות להתערב ולבטל את הגזרה. התפילה לא התקבלה, כי בני ישראל לא פעלו לפי דרכי האבות.
"כי כל הזמן שייתה נמצאת אצל ישראל מדת התמימות מדתו של אברהם אבינו ע"ה .........נקרא שעוד אברהם קיים, ועתה שאמרו נשלחה אנשים לפנינו ואבדו מדת התמימות נחשב שמת אברהם" (שם משואל שלח לך שנת תר"ע דף קצט).
איך התמימות גורמת לירושת הארץ?
הקב"ה מנהיג את העולם במידת הדין ובמידת הרחמים. באותה מידה שהאדם מתנהג, כך הקב"ה פועל נגדו: מידה כנגד מידה.
כאשר בני ישראל שולחים מרגלים ונוהגים על פי הטבע והשכל, הקב"ה פועל על פי מידת הדין. הוא בודק האם אנחנו זכאים לרשת את ארץ ישראל.
לעומת זאת, אם עם ישראל הולך בדרכי האבות ומוסר את נפשו כדי לקיים את רצון ה', הקב"ה נוהג על פי מידת הרחמים. למרות שעם ישראל אינו זכאי להיכנס לארץ, המסירות נפש והתמימות מכריעים את הכף לטובה.
"אם אנו עולים , אף שהעלייה איננה לפי השכל והטעם, רק מחמת שמירת מצות הש"י בתמימות, בזה עצמו נעורר גם למעלה מדת הרצון למעלה מהטעם, ואף גם אם אנו בלתי ראויים ח"ו, הלוא אין טעם לרצון" (שם משואל שלח לך שנת תרע"ב דף רג).
בזכות המסירות נפש של החלוצים הראשונים, קמה מדינת ישראל ומתקיימת עד עצם היום הזה. אם לפני מאה וחמישים שנה, העולים הראשוניים היו חושבים בצורה הגיונית, לא היינו נמצאים בארץ, היום.
כדי ליישב את ארץ ישראל, אין לחשב חשבונות ולפעול על פי ההיגיון. הכל תלוי ברצון ה', ובמסירות הנפש שלנו.
במלחמות ישראל האחרונות- עצמאות, ההתשה, ששת הימים, יום כיפור, ניצחנו לא על פי דרך הטבע, וכנגד כל הסיכויים. עם ישראל מסר את נפשו כדי לשמור על ארץ ישראל.
בשנים האחרונות, המציאות הזאת השתנתה.
מנהיגי מדינת ישראל, התחילו לחשוב עם השכל המוגבל שלהם, ולא עם האמונה בה'. הם מנסים לפתור את הסכסוך עם הערבים והנוצרים בעזרת הסכמים של נייר.
כך נהגו המרגלים במדבר, הם ניסו לתכנן את הכניסה לארץ ולהילחם על פי ההיגיון.
עלינו לעצור את חטא המרגלים ולפעול מתוך אמונה ותמימות. כך נקיים את רצון ה': נכבוש את כל הארץ שהובטחה לאברהם אבינו, ונקיים כ-שליש מתרי"ג המצוות בבניית בית המקדש השלישי בב"א
.


הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה של אפרים בן גיטל

סרטים של המחבר על בית המקדש
WWW.BEITHAMIKDASH.TV

אין תגובות:

sharethis