הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום ראשון, אפריל 10, 2011

פרשת שבוע: האם משה רבנו הצליח את שליחותו


פרשת תזריע החודש ויקרא תשע"א גיליון מס' 212

מאת שמואל בן חמו

לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח



מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461

האם משה רבנו הצליח את שליחותו ?

מה השליחות העיקרית של משה רבנו לאחר יציאת מצרים ?
במה הקרבת הקרבנות כל כך חשובה ביחס לשאר המצוות ?



חומש ויקרא נקרא "תורת כוהנים" כי הוא עוסק רובו ככולו בענייני הקרבנות ודיני טומאה וטהרה.

למעשה כל יהודי מנסה במשך החיים שלו לטהר את עצמו כדי להתקרב להקב"ה.

אנחנו שואפים לזכך את הגוף שלנו-הנוטה מעצם טבעו לחומריות, כדי לעלות במדרגות הקדושה.

בעזרת תרי"ג המצוות הקב"ה עוזר לנו להשיג את יעודנו בעולם הזה. למצוות הקשורות לקרבנות ולטומאה וטהרה תפקיד מרכזי בהשגת תכלית הבריאה.

לכן על פי מדרש תנחומא, התפקיד העיקרי של משה רבנו הוא ללמד את ישראל ולהטמיע בתוכם את חשיבות הקרבנות ודיני טומאה וטהרה.

מרוב ענוותנותו משה רבנו ביקש מהקב"ה להשתחרר מהנהגת בני ישראל, לאחר שהוא סיים את שליחותו.

לאחר יציאת מצרים, קריעת ים סוף והקמת המשכן, משה רבנו מבקש לסיים את תפקידו כמנהיג עם ישראל.

הקב"ה עונה לו : עכשיו יש לך תפקיד חשוב מכל מה שעשית עד עכשיו, להנחיל לבני ישראל ולדורות את ענייני הטומאה והטהרה והקרבת קרבנות.

 

כמו שכתוב: "לסוף הוציאם ממצרים, וקרע להם את הים, והביאם אל המדבר, והוריד להם את המן, והעלה להם את הבאר, והגיז להם את השלו, ועשה את המשכן, ואמר, מכאן ואילך מה יש לי לעשות. עמד וישב לו. אמר לו הקדוש ברוך הוא, חייך, יש לי מלאכה גדולה מכל מה שעשית. יש לך ללמד לישראל טומאה וטהרה, להזהירן היאך יהיו מקריבין בני קרבן לפני, שנאמר, ויקרא אל משה, דבר אל בני ישראל, אדם כי יקריב מכם קרבן. " (מדרש תנחומא ויקרא סימן ג).

למה מתוך המצוות הרבות שבתורה, דווקא הקרבת הקרבנות ודיני טומאה וטהרה מהווים את עיקר השליחות של משה רבנו?

ראשית, ננסה להבין את מהות המצווה של הקרבת קרבן לה'.

הבהמה היא סמל החומריות והינו ייצור החי ברמת קדושה הנמוכה ביותר. תכלית הבהמה בעולם הזה היא לשרת את האדם בעבודתו ולצורך אכילה. למעשה הבהמה באה לספק צורך בסיסי של האדם להמשך קיומו הפיזי. הבהמה אינה מוסיפה לאדם ברוחניות או בקדושה.

אבל כאשר האדם מקריב קרבן להקב"ה הוא מרצה את הבורא וגורם לו נחת רוח מריח הקרבנות. הקרבן משמח את הקב"ה כי האדם מקריב את הדבר החשוב לו ביותר לצורך קיומו הגשמי: המזון והפרנסה.

הקרבת הקרבן מראה להקב"ה את היחס הנכון לדברים הגשמיים שבעולם הזה. האדם מבטל את הצד הבהמי שבו כדי לתת אותו במתנה לה', על המזבח.

האדם עושה מעשה חומרי בהקרבת הבהמה אבל המעשה הזה מקבל משמעות רוחנית גדולה מאוד.

כך אנחנו מקדשים את הבהמה-כנגד החומריות, ומעלים אותה על המזבח שהוא שיא הרוחניות.

מכאן אנחנו מבינים שמעשה הקרבת הקרבן אינו פוגע בבהמה אלא מעלה אותה למדרגה רוחנית גבוהה יותר.

כך בעל ה"בית גנזי" כותב בפירושו על התורה: "שתכלית הבריאה היא העלאת החומר לצורה הרי אין לך טובה גדולה לנפש הבהמה כשהיא נעשית לקרבן לה' והחומר שלה הוא ריח ניחוח לאישים ולכן אין זו שאלה למה הבהמה נשחטת ונקרבת הרי לא חטאה." (בית גנזי על פרשת ויקרא דף לא).

אם נתבונן בשאר המצוות, נראה שהעיקרון הזה של קידוש החומר נמצא בשורש כל מצווה.

למשל מצוות הנחת תפילין, היא קשירת רצועות עור של בהמה על הגוף שלנו, מחוברות לתיבות מעור עם פרשיות התורה כתובות על קלף.

מצוות שמירת השבת, באה לנתק אותנו מהמעשים היום יומיים שלנו לצורך פרנסה, ולהימנע ממלאכות הקשורות לבנין כמו אלה שהיו במשכן.

ניתן להמשיך כך עבור כל מצווה ומצווה, כאשר העיקרון זהה: עושים מעשה גשמי ונותנים לו משמעות רוחנית.

כאשר אנחנו מקיימים מצווה כלשהי עלינו לזכור את השורש של המצווה.

אין להוריד את גדלות כוונת המצווה בדקדוקים מיותרים על פרטים טכניים רבים שלא לצורך שעלולים להשכיח את תכלית המצווה.

זה בעצם מה שאמר הקב"ה למשה רבנו על עיקר תפקידו בהנהגת בני ישראל.

תפקיד של מנהיג אמיתי כמו משה רבנו, הוא להנחיל לעם ישראל את חשיבות הקרבת הקרבנות. כל שאר המצוות טפלות כביכול, מול הקרבת קרבן בבית המקדש.

הקרבת הקרבנות ודיני טומאה וטהרה כוללים בתוכם את המהות של שאר המצוות. כאשר תכלית המצוות היא לקדש את החומר ולהפוך אותו לרוחני.

נראה לומר, שבכל מצווה שאנחנו מקיימים עלינו לחשוב על תכלית הבריאה ולהרגיש כאילו אנחנו מקריבים קרבן בבית המקדש.

במה זה נוגע לנו היום?

ראשית אנחנו רואים מדברי המדרש תנחומא שהקרבת קרבנות אינו עניין שולי בתוך שאר המצוות, אלא זה הדבר העיקרי.

בנוסף לכך, ניתן ללמוד שענייני המקדש באחריות המנהיג של ישראל.

בימינו אנחנו רואים עד כמה עם ישראל מתקשה להתחבר להר הבית ולחידוש עבודת הקרבנות.

אני שואל למה יהודים שומרי תורה ומצוות אינם מדקדקים במצוות הקשורות למקדש?

לקראת פסח עלינו לזכור שעיקר מצוות החג היא הקרבת קרבן פסח. עלינו להשתדל ולפעול למען הקרבת הקרבן במקום המזבח, בהר הבית.

בע"ה אנחנו נקבל ונקיים את השליחות העיקרית של משה רבנו ונחדש עכשיו את עבודת הקרבנות בהר הבית, אמן כן יהי רצון!



הגיליון מוקדש לרפואתו השלמה אפרים בן גיטל



סרטים של המחבר על בית המקדש WWW.BEITHAMIKDASH.TV




אין תגובות:

sharethis