הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שני, ספטמבר 19, 2011

פרשת שבוע: כי תבוא ישראל הם הביכורים של העולם


פרשת כי תבא תש"ע גיליון מס' 202
מאת שמואל בן חמו
לקבלת מאמרים חדשים יש לשלוח
מנוי דרך פקס, תרומות והקדשות: 02-6246461
ישראל הם הביכורים של העולם

מדוע מצוות הביכורים מובאת בסמיכות לכניסה לארץ?
מה משותף למצוות הבאת הביכורים ועם ישראל ?
הפרשה מתחילה במצוות הבאת ראשית פרי האדמה- הביכורים, לבית המקדש. שני הפסוקים הראשוניים של הפרשה מתארים שלבים שונים בהיסטוריה של עם ישראל. הפסוק הראשון מתאר את כניסת עם ישראל לארץ, ויישובה. כמו שכתוב: וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. (דברים כו,א).
הפסוק הסמוך מצווה אותנו להביא את הביכורים לבית המקדש. כמו שכתוב: וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ--וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא; וְהָלַכְתָּ, אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. (דברים כו,ב).
נראה לומר שסמיכות הפסוקים באה ללמד אותנו על חשיבות מצוות הבאת הביכורים לבית המקדש, מיד לאחר כיבוש ארץ ישראל.
חז"ל מדגישים את חשיבות מצוות הקרבת הביכורים ומפרשים שמשה רבנו התקין שלוש תפילות ביום כנגד מצוות הביכורים שעתידה להתבטל לאחר חורבן בית המקדש.
כמו שכתוב: " אלא צפה משה ברוח הקודש וראה שבית המקדש עתיד ליחרב והבכורים עתידין ליפסק, עמד והתקין לישראל שיהיו מתפללין שלשה פעמים בכל יום, לפי שחביב תפלה לפני הקדוש ברוך הוא מכל מעשים טובים ומכל הקרבנות. שכך כתיב, תכון תפלתי קטרת לפניך משאת כפי מנחת ערב (תה' קמא ב)." (מדרש תנחומא כי תבא סימן א).

בכל התורה כולה יש קדושה מיוחדת לכל דבר שהוא ראשון. הבהמות שנולדו בכורות מקודשות ונמסרות לכוהנים. בכורות ישראל אמורים לשרת בבית המקדש ומקבלים ירושה כפולה ביחס לשאר האחים. אנחנו מצווים להפריש חלה מראשית העיסה.
ביכורי פרי הארץ, מובאים לירושלים ומונפים ליד המזבח בבית המקדש.
עם ישראל הנקרא ראשית קרוב יותר להקב"ה ביחס לאומות העולם.
כך מובא במדרש רבה: " א"ר ברכיה שמים וארץ לא נבראו אלא בזכות ישראל דכתיב בראשית ברא אלהים ואין ראשית אלא ישראל שנאמר (ירמיה ב) קדש ישראל לה' ראשית תבואתה ". (ויקרא רבה פרק לו סימן ד).
למעשה יש קשר הדוק בין ישראל ובין הביכורים, שניהם נקראים ראשית ועבורם נברא העולם. (ראה מדרש רבה בראשית פרשה א פסקה ד )
הרב משה ארמוני מפרש שעם ישראל דומה לביכורים. כשם שהביכורים הם ראשית פרות הארץ ומובאים לבית המקדש, אף עם ישראל שהינו ראשית ביחס לאומות העולם, מקומו הטבעי בהר הבית ובתוך בית המקדש. " וכשם שאת הביכורים, בפשטות, צריכים להביא לירושלים ולהניח בבית המקדש לפני ה' אלקיך כן הוא גם כן בנוגע לבני ישראל, בהיותם הביכורים של העולם הרי המקום האמיתי של כל אחד ואחד מישראל הוא לפני ה' אלקיך......ובפרט במקום בית המקדש שממנו הושתת העולם." ( באתי לארמוני כי תבא דף רפב).
נראה להוסיף, שהיום כל יהודי צריך להשתדל ולעלות להר הבית כדי לממש את תכלית הבריאה: להתקרב להקב"ה וליהנות מזיו השכינה.
עלינו להראות לגויים ובעיקר למוסלמים עד כמה מקום המקדש הוא חשוב עבור כל יהודי ויהודי. ברגע שנכריז לעיני העולם על חזרה להר הבית והקמת מזבח, הגויים יקבלו את ההחלטה בכבוד ויכירו בנו כעם ה' הראוי להיות "ראשית הגויים".
אם ממשלת ישראל ממשיכה להתרפס לרגלי הגויים ולרצות אותם, לא נצליח למלא את התפקיד המיועד לנו מבריאת העולם ולהיות "ראשית הגויים".
עלינו לשמור את מצוות התורה ובעיקר הבאת הביכורים, כדי לזכות בכינוי "עם סגולה" ולשמור על העליונות הטבעית שהקב"ה נתן לנו מעל הגויים.
כמו שכתוב בסוף פרק כ"ו של פרשת כי תבא: וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר-לָךְ; וְלִשְׁמֹר, כָּל-מִצְו‍ֹתָיו : וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן, עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת; (דברים כו,יח-יט).
ראינו עד כמה מצוות הבאת הביכורים הינה מרכזית ביחס לשאר המצוות. מצווה זאת באה להמחיש את הקשר הנצחי בין הקב"ה, ארץ ישראל ובית המקדש לבין עם ישראל.
מצווה הביכורים הינה תכלית הבריאה כאשר עם ישראל מקדש את פרי עבודתו להקב"ה ומביא אותו לירושלים, בעזרת הכוהנים.
ברוך ה', זכינו לכבוש מחדש את הארץ מידי הגויים ואף המבוגרים שבינינו ראו בעיניהם את שחרור הר הבית.
חסרה רק חוליה אחת כדי להשלים את התמונה: חידוש עבודת הקרבנות.
בע"ה נזכה לבנות את בית המקדש השלישי בקרוב מאוד ונביא את הביכורים בשמחה ובריקודים בעזרה בב"א.
הגיליון מוקדש לרפואתם השלמה של יוסף בן פתחון ואפרים בן גיטל

אין תגובות:

sharethis