הירשמו לקבלת מאמרים חדשים לפני כולם

יום שלישי, אוקטובר 23, 2012

פרשת שבוע: לך לך -אברהם מכריז על עצמאות ובונה מזבח


פרשת לך לך תשס”ז גיליון מס' 38
מאת שמואל בן חמו
לשלוח EMAIL לקבלת מאמרים הבאים:
parashathamikdash@gmail.com

מנוי דרך פקס: 02-6246461

אברהם מכריז על עצמאות ובונה מזבח
אברהם אבינו בונה שלוש מזבחות בשלושה מקומות שונים. מה המסר המסתתר מאחורי אלון מורה, בין בית אל והעי וחברון ?האם המזבח הוא המפתח לכל צרותינו?
פרשת לך לך מגלה לעולם, את אברהם: האבא של עם ישראל. לאורך הפרשה אברהם בונה שלוש מזבחות במקומות שונים: באלון מורה, בין בית אל ובין העי ובאלוני ממרא שהיא חברון. זה כנראה הפרשה שנבנו הכי הרבה מזבחות על ידי אדם אחד. מה המזבח מסמל ?
האם זהו מסר לאומות העולם, להקב"ה או לבניו ?
האם יש חשיבות בסדר בניית המזבחות ומיקומם הגיאוגרפי?
המדרש רבה אומר שאברהם אבינו בנה שלוש מזבחות כנגד שלושה דברים. (עיין בראשית רבה לט,טז)
הראשון- לבשורת ארץ ישראל כמו שכתוב: לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַידֹוָד הַנִּרְאֶה אֵלָיו (בראשית יב,ז).
השני – שלא יפלו בניו בחטא של עכן בתקופת יהושע, כאשר לקח מן החרם של יריחו וגרם לתבוסה הצבא בכיבוש העיר העי כמו שכתוב: וַיֵּט אָהֳלֹה בֵּית אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַידֹוָד וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְדֹוָד (בראשית יב,ח).
השלישי – לקניין הארץ בפועל בהליכה בה, כמו שכתוב: קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה: וַיֶּאֱהַל אַבְרָם וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא אֲשֶׁר בְּחֶבְרוֹן וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַידֹוָד (בראשית יג,יז-יח).
עכשיו ננסה להבין את המסר לדורות של כל מזבח ומזבח ובייחוד את חשיבות של מיקומם הגיאוגרפי
.
המזבח הראשון
נבנה באלון מורה, מול הר גריזים והר עיבל- שם בני ישראל קיבלו את התורה מרצונם החופשי ללא כפייה ונשבעו לקיים אותה באמירת "אמן" לאחר כל ברכה או קללה. רבנו בחיי מפרש שאברהם פחד מהכנענים לכן לא בנה מזבח, עד שהקב"ה התגלה אליו באלון מורה, והבטיח לו לרשת את ארץ כנען."ולפי שהיה אברהם מתפחד מהם הרבה בהיותו עובר בארצם, ע"כ לא היה בונה מזבח עד שבא אל מקום שכם ונראה לו ה' ית' ואמר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת, ואז נסתלק פחדו, והוברר לו הענין כי זאת הארץ אשר הבטיחו עליה ובנה מזבח לה' על בשורת הארץ" (ר' בחיי בראשית יב,ו).
לומדים מכאן שמעשה בניית מזבח מוכיח בעלות על הארץ ומשדר לאומות העולם, אמונה איתנה בה' ובהבטחותיו

.
נראה לומר שהמזבח הוא סימן מובהק של עצמאות עם ישראל בארצו. קשה לתאר את מעשה הגבורה של אברהם אבינו שהעיז להצהיר בפומבי על זכויותיו על ארץ ישראל כאשר הוא לבד ומוקף כנענים- אומה חזקה ועוינת. הלוואי שהיום, יקום מנהיג ויצליח לשכנע את עם ישראל שמכוח הבטחת ה' לאברהם אנחנו נמצאים בארץ הזאת ויעשה מעשה ויבנה אף הוא מזבח כמו אברהם אבינו בתחילת דרכו! נראה לומר שמזבח הראשון מלמד אותנו שבזכות התורה המבדילה אותנו מהגויים והבטחת ה' לרשת את הארץ, אין לנו מה לפחד מהגויים ועלינו לבנות מזבח.

המזבח השני נבנה בין בית אל ובין העי כדי להציל את ישראל מחטאו של עכן שגרם למחלוקת קשה בין שבט יהודה ושאר השבטים עד כדי שפיכות דמים. כמו שמובא במדרש רבה: "מיד נפל מחלוקת בישראל ועמדו שבט יהודה במריבה והרגו מישראל כתות כתות" (מדרש רבה במדבר כג,ו). אברהם אבינו חשש מפילוג בעם בעקבות החטא של עכן בזמן כיבוש הארץ, לכן הוא הקדים תרופה למכה ובנה מזבח כדי לחזק את אחדות העם.
המזבח השלישי
נבנה בחברון לאחר קניין הארץ ולפני יציאה למלחמה נגד ארבעת המלכים. במלחמות קונים את ארץ ישראל, כאשר מתפקידו של המלך לנצח ולכבוש את הארץ. חברון היא עיר המלוכה כאשר שמה הומלך דוד על שבט יהודה. בעל הטורים מסביר את סמיכות פרשת המזבח ליציאת אברהם למלחמה, הבאה ללמד אותנו שצריך להביא קורבן לפני יציאה למלחמה. " וסמיך ליה ויהי בימי אמרפל מלך שנער וגו' עשו מלחמה. רמז שצריכים בניו להביא קרבן קודם שיצאו למלחמה." (בעל הטורים,יג,יח). חז"ל מוסיפים שהקורבן מביא את הניצחון, ואי הקרבת קורבן גורם לתבוסה ח"ו."וכן מצינו שכל זמן שהיו ישראל מקריבין קרבנות היו ישראל יוצאין למלחמה ונוצחין .... וכשהיו נמנעין מלהקריב קרבן היו נופלין בחרב לפני אויביהם" (מדרש חסרות ויתרות פרשת ויקרא ,פט).
אברהם מגלה לבניו, איך לנצח את אויביהם במלחמה: לבנות מזבח ולהקריב קורבנות לה'.אברהם אבינו רומז לנו איך להתמודד עם אומות העולם, בשלוש המזבחות שהן שלושה שלבים: הראשון הוא לקיים את התורה שהתקבלה בשבועה באלון מורה, השני הוא אחדות העם בזמן כיבוש הארץ והשלישי רומז למלכות בית דוד שהתחילה בחברון. המזבח הרביעי ייבנה בהר הבית בזמן עקידת יצחק כמו שחז"ל מפרשים את הפסוק "וַיִּסַּע אַבְרָם הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבה " (בראשית יב,ט) שהוא נוסע לכוון דרומה, אל ירושלים והר הבית שבדרום ארץ ישראל." ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה מחקה והולך ומכוין כנגד ביהמ"ק" (בראשית רבה לט,טז). השלב האחרון הוא בניית מזבח בהר הבית והקרבת קורבן. זה הפעם הראשונה שכתוב בתורה במפורש, שהוא הביא עולה לה'. בע"ה נתייחס לנקודה הזאת בשבוע הבא.
עלינו ליישם את מה שאברהם מסר לנו בבניית שלוש מזבחותיו כדי לזכות בארץ ישראל מדמשק ועד הנילוס. נתחיל בבניית מזבח בהר הבית ולא לפחד מהגויים. נמשיך במינוי מלך ירא שמים שיאחד את עם ישראל. ולבסוף כדי לנצח במלחמות הקרובות- נגד הפלשתים והפרסים, נצטרך להביא קורבנות לה' כי אין ניצחון ללא קורבן. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמתקופת מלחמת ששת הימים לא ניצחנו בשום מלחמה, כי אין מזבח בהר הבית.

אין תגובות:

sharethis